תפקידן של חברות השמה בשוק העבודה הדינאמי והמשתנה הוא משמעותי. החברות, המשדכות בין מועמדים לעבודה למקומות המחפשים אותן, הן מעין תחנת עצירה למועמדים שבדיוק נפלטו משוק העבודה בעקבות פיטורין או בעקבות ההחלטה למצוא דרך חדשה. שם הם נושמים עמוק ויכולים להתייעץ עם החברה על פניהם לאן. מנגד, ארגונים המבקשים לגייס עובדים לשורותיהם, יכולים לפנות לחברות ההשמה וליהנות מקשריהן. התמחות של חברות השמה בנישה מעלה יתרונות, כאשר ככל שהן יתמחו בנישה מסוימת, כך סיכויי ההצלחה בהשמות יהיו גדולים יותר.
תחיה אלונה אלתר ונועה וייסבורד, מנכ"ליות ומייסדות של חברת ההשמה טופ אקספרט, סיפרו בתוכנית הטלוויזיה "עבודה עברית" מהיכן הגיע הרעיון להקים חברת השמה המתמחה בנישה:
"כל חיי מכרתי מערכות ליבה, ולא חשבתי שתהיה לי חברת השמה", מספרת נועה. המחשבה על הקמת חברת השמה מתמחה הגיעה כשהייתי צריכה לנסוע לחו"ל כדי למצוא מומחה ל-ERP". באנגליה גיליתי מודל שלא הכרתי קודם, סוכנות השמה שהתמחתה בחיבור בין ארגונים ליועצים מומחים פרילנסרים. כיום היתרון שלנו הוא שאנחנו מכירות המון חברות ואנחנו בקשרים מעולים אתן. אני ממוקדת במערכות מידע בכלל ובמערכות ליבה בפרט – מערכות SRM, ERP ועוד, ואני מכירה את הארגונים, את המרכזים, את המרכזים ואת הפרויקטים עוד לפני שהם יוצאים.
"אני זוכרת את התסכול כמנהלת מגייסת, שחברות השמה לא באמת הבינו את המשמעות של התפקיד אותו חיפשתי לגייס. אני באה מעולם ה-IT. כשהייתי צריכה עובד ERP, חברות ההשמה לא בדיוק הבינו במה מדובר, וערכו חיפוש אחר המילה ERP. הן ושלחו אלינו כל מועמד שבמידה מסוימת קשור למילה, אך לא בהכרח התאים. לכן לדעתנו ההתמחות בנושא ספציפי והקשרים שלנו בקהילה הם הכוח שלנו. מהתסכול הזה הבנתי כמה חשובה השפה, כמה חשוב לדבר באותה השפה, והיום זה מה שאנחנו עושות.
לדבריהן, הן מחוברות לחברות, נפגשות אתן על בסיס קבוע כדי להבין מהי החברה ולהתאים לה עובד. לכל חברה יש אופי אחר, תרבות ארגונית אחרת וצרכים אחרים, כל חברה היא ישות בפני עצמה. לכן לא כל מועמד יתאים לכל חברה, גם אם הוא עונה על הדרישות המקצועיות – אנחנו מתמקדות גם באישיות של האדם ולא רק במקצועיות שלו.
והכי חשוב, האהבה לעבודה. גם מנחה התוכנית, איתן בן אליהו, שם לב להתלהבות של תחיה ונועה מעבודתן. זה נעים למועמדים, שלדבריהן יצא להם כבר להשתמש בשירותיהן מספר פעמים, וכמובן גם לארגונים המגייסים.