וולנטיין דיי והטרדות מיניות

וולנטיין דיי והטרדות מיניות

וולנטיין דיי הנחגג ב- 14 בפברואר הוא חג האהבה הבינלאומי והוא מאופיין במחוות אהבה וחיבה בין אוהבים. אך מה קורה כשוולנטיין מגיע למשרד? חברות מדווחות על שבוע וולנטיין כ"שבוע הטרדות מיניות"

שיתוף
יחסים רומנטיים

מספר חברות בעולם, מכנות את השבוע בו נחגג וולנטיין דיי כ"השבוע הלאומי לאימון לקראת הטרדות מיניות". הכינוי נולד לא במקרה. אם מסתכלים על מקרים רבים של הטרדות מיניות שנרשמו בוועדת שוויון הזדמנויות בעבודה בארה"ב במשך השנים, מגלים, ש"וולנטיין דיי" שיחק תפקיד מרכזי באמירות "לא לגיטימיות" רבות, שהגיעו הן מעובדים והן ממנהלים כאחד. נראה כי החג מאפשר לאנשים מסוימים תחושת לגיטימציה לבצע מהלכים "מטרידים", שלא היו מבצעים בדרך כלל בימים רגילים. ייתכן וההטרדות המיניות מבוצעות בשם האהבה, או הבדידות, כך או כך יש להיערך להן ולמנוע אותן בטרם התרחשותן, וישנן כמה דרכים לעשות זאת

אם כמנהל אתה סבור שאמירות רומנטיות אינן נאמרות בחברה שלך, כדאי לחשוב שנית. תוצאות סקר שנערך בשנת 2015 בנושא רומנטיקה במקום העבודה, חשף, כי 51% מהעובדים הודו שהיו מעורבים ברומן עם חבר לעבודה, 32% הודו כי יש או כי היתה להם מערכת יחסים עם מנהל או כפוף להם, 43% מהנשאלים השיבו כי אין להם מושג לגביי מדיניות החברה בה הם עובדים בנושא "יחסים רומנטיים במקום העבודה", ו- 29% מאמינים כי אין בכלל דבר כזה "מערכת יחסים רומנטית אסורה" במקום עבודתם, בעוד שמדיניות החברות שלהם בפועל, אוסרת יחסים רומנטיים בין עובדים.

אם כך הבעיה שמתגלית היא, שלא הועבר המסר של מדיניות החברה בנושא בצורה האופטימלית.

כיצד מכשירים את החברה למניעת הטרדות מיניות?

דרך טובה להכשרת העובדים והמנהלים למיגור הטרדות מיניות ככל האפשר, היא לנהל סדרת אימונים (קואצ'ינג) שיועברו על ידי מדריך קואצ'ינג מוסמך בנושא, שיאמן ע"י תרגול סימולציות בין העובדים והמנהלים, מצבים בהם מתבצעות הטרדות מיניות לכאורה ומצבים בהם לא. כך שהעובדים והמנהלים ידעו לאבחן את המצב ולדעת להבדיל בין מה שנחשב להטרדה ובין מה שלא ולפעול בהתאם, על פי הנחיות המאמן.

דרך נוספת היא לשוחח עם העובדים לקראת וולנטיין דיי. לקיים כנס או אירוע חברה לקראת חג האהבה, אפשר גם לחגוג את וולנטיין דיי באירוע, ותוך כדי לשלב מצגת או הדרכה של אחד ממנהלי משאבי האנוש בחברה, בנושא הטרדות מיניות, ותזכורת לגביי מדיניות החברה בנושא יחסים רומנטיים בעבודה. על כלל העובדים והמנהלים בחברה לדעת גם מה תהיינה ההשלכות, במקרים של הפרת המדיניות הזו.

עוד דרך שנחשבת יעילה, היא הפצת מזכר לכלל עובדי החברה, בו תנוסח מדיניות החברה בנושא יחסים רומנטיים במקום העבודה ובנושא הטרדות מיניות, ולבקש מהעובדים להחזיר למחלקת משאבי האנוש, את המסמך הזה חתום. כאשר עובדי החברה חותמים על מסמך, סביר שהם יקראו אותו ויפנימו את הדברים לעומקם.

 מקרים בהם ישנם יחסים רומנטיים מרצון

לא כל החברות אוסרות או יכולות לאסור, על קיום יחסים רומנטיים מרצון, במקום העבודה. עם זאת כדאי לעגן את המצבים הללו במסמך חתום, כדי שלא ייווצרו בהמשך אי הבנות, או תביעות בנושא הטרדה מינית, בין בני זוג שעובדים יחד.

מדיניות החברה יכולה לדרוש מעובדים להם יחסים רומנטיים, לחתום על מסמך ייעודי, בו יצוין כי היחסים נעשים בהסכמה בין שני העובדים וכי אף אחד מהם לא נכנס למערכת היחסים הזו מתוך כורח או חשש על מקום עבודתו.

גם את המדיניות הזו יש להעביר לכלל העובדים, כך שלא יהיו מקרים כמו בסקר, שעובדים אינם מודעים למדיניות החברה בנושאים הרומנטיים. 

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה