שרית בר און, מנהלת משאבי אנוש בחברת מילגם, תרצה בכנס wellbeing – רווחת העובדים על המשמעות האמיתית של רווחת העובדים. שם הרצאתה הוא "רווחה זה לא נסיעה לאנטליה", ובר און אומרת זאת מהבטן, וזאת למרות שהיא מגיעה מעולם ההדרכה.
"שימור עובדים נעשה על ידי הטמעת ערכים, תרבות וחיבור בין אנשים", היא אומרת. "הרווחה הבסיסית היא תחושת הבית והנתינה המוענקת לעובד, וניתן להשתמש בהדרכה ככלי להעברת המסרים האלה לעובדים. למעשה, אין צורך בחופשות ובהרבה כסף, כי הרווחה האמיתית מתבטאת במתן תחושת השייכות הניתנת לו. גם תהליך קליטת עובד חדש, חניכתו וליווי המנהלים הם קריטיים עבור הרושם הראשוני של העובד על החברה. לאחר מכן ניתן להמשיך ברווחה החומרית: ההתייחסות ביום הולדתו, מתן שי קטן, תלושים ועוד. אך הבסיס הוא ביחס המנטלי כלפיו, מתן התחושה שהוא אהוד, אהוב, מחובר למקום, לאנשים ולארגון".
היכן היה תחום הרווחה הארגונית לפני שנים והיכן הוא כיום?
"עד לפני מספר שנים עובדים הסתפקו בשכר בלבד. לא עלתה השאלה כיצד לשמר עובד, כך גם עולם הרווחה הסתכם בקניית תלושים לעובדים. עובד היה נאמן למקום העבודה שפרנס אותו ושילם לו משכורת בכל חודש. היום דור ההייטק כבש את עולם העבודה, ומנהלי משאבי האנוש נדרשים לתת פתרונות אחרים.
"בהדרגה התחוור כי כיום נדרש צורך אחר כדי לשמר עובד. הצורך הזה בא לידי ביטוי בימנו בכסף. אם פעם רק המנכ"לים היו מקבלים רכב, פלאפון ונסיעות לחו"ל, כיום גם העובדים הנחשבים לשכבות הביניים מקבלים. החלה תחרותיות בשאלה מה ישמר את העובד בחברה, שהחלה בחברות ההייטק והתפשטה כמעט לכל שוק העבודה, ועל אף כל אלה היתה תחלופה גבוהה. עובדים עברו מחברה לחברה תמורת תוספת קטנה בשכר או בתנאים, ואז נשאלה השאלה מה באמת ישמר את העובדים? האם הכסף מתחזק באמת? לעניות דעתי – לא".
האם זו הראייה שאת מביאה עמך לעולם הרווחה במילגם?
"בהחלט. ההבנה שרווחה היא איננה רק תלושים, מתנות ואירועי חברה, כי אם לתת מקום לתחושת העובדים בעבודה, בדגש על היחסים ביניהם. זה בא לידי ביטוי בהדרכות שאנו מקיימים לעובדים העוסקים ביחסים בין העובדים, בשיח בחברה, באירועים בחברה, ובכל מקום בו ניתן להטמיע את התפיסה. בעבר ביצעתי המון הדרכות וקיימנו הרבה מאוד קורסים למנהלים ולמנהלי ביניים, והעברתי עשרות אם לא מאות תוכניות הכשרה. המנהלים והעובדים קיבלו ארגזי כלים, אך שום דבר לא נתפס לטווח ארוך. כיום אני עוסקת בהדרכות העוסקות בקשרים בין אנשים, שמדגישים את תחושת השייכות. כשאנו פותחים את הנושא, שנחשב לרגיש במיוחד – את הפן המקצועי הם כבר לומדים היטב בעצמם. כשלימדנו את המנהלים להתייחס לעובדים כאל משפחה – הכל עבד ובא מהם" .
כיצד מגיבה/ מעריכה הנהלת מילגם את תחום רווחת העובדים?
"התמודדתי עם האתגר בו ההנהלה לא אישרה לשחרר כספים לטובת הרווחה. אפשר להבין את זה כי קשה מאוד להוכיח ROI, ואין לזה תוצר ישיר של הצלחה אישית. לכן התחלתי לחשוב מה באמת עושה לעובד טוב, וכששאלתי את עצמי האם טיול לחו"ל באמת ישמר את העובד אצלנו – הבנתי שהתשובה היא לא. לכן ההנהלה מעריכה את הערך המוסף של הרווחה, שהוא לא הוצאה ישירה של כסף. בזכות ההדרכה והמנגנונים הנוספים שפיתחנו, שקידמה את המשפחתיות והאווירה הטובה שהעובד צריך לקבל – הצלחתי לצמצם עשרה תקנים בחברה וכן לייצר תחושה של משפחה וע"י כך להוריד את אחוזי התחלופה בחברה".
לסיכום, משתתפי הכנס יוכלו להיחשף למסר המרכזי, לפיו לא קונים את העובד בכסף, וודאי שלא את העובד של הדור האחרון. קונים אותו בתחושת השייכות, בחיבור בין האנשים. "זה אולי ישמע קלישאתי, אבל כל מה שצריך הוא רק אהבה, ואני מאמינה בכך בכל לבי. מתן תחושה אמיתית שהעובד אהוב, אהוד ומחובר, ובסופו של דבר זה מה שיחזיק אותו בעבודה".