העיקר הכוונה?

העיקר הכוונה?

האמרה השחוקה 'העיקר הכוונה' אולי עובדת אבל לא כשמדובר על תגמול עובדים. אלו מעדיפים לראות תמורה מוחשית: מתנות, חופשות, תווי קנייה או show me the money

שיתוף
תגמול עובדים
תגמול עובדים

בית החולים טורביי (Torbay Hospital) באנגליה הצליח לטפס בסולם אמון הציבור והפך להיות אחד מבתי החולים המוערכים ביותר על ידי המטופלים. כדי לחגוג את ההצלחה וכדי להודות לכל אחד מ-4,000 העובדים, חילקה ההנהלה לכל עובד – כמחוות תודה – חטיף שוקולד KitKat. תגובת העובדים לא איחרה להגיע! העובדים טענו שהם הרגישו מושפלים וכועסים נוכח המחווה, לטענתם זה 'העליב את האינטליגנציה שלנו'.

תגובת העובדים הבריטיים (הידועים כמאופקים ביסודם) בבית החולים טורביי לא מפתיעה. היא בגדר דוגמה נוספת, אחת מיני רבות, לכך ש'העיקר הכווה' יכול עדיין לשחק תפקיד בקרב חברים או בתוך התא המשפחתי אבל אין לו שום משמעות ביחסי עובד מעביד בשוק העבודה המודרני. none whatsoever.

האמת היא שעדיף למעסיק להימנע מכל מחווה מאשר לבחור במחווה שאיננה עומדת בציפיות של העובדים ובוודאי שלא באחת כזו שעלולה לאכזב אותם כי במקרה הזה, לא רק שהארגון לא משיג את התוצאות הוא אף מתרחק מהן. או במילים אחרות, במקום להודות לעובדים על עבודה קשה ולהעלות את המוטיבציה שלהם, תוך הגברת תחושת השייכות, הארגון מצליח להכעיס את העובדים ולהסית אותם נגדו (כפי שקרה בבית החולים טורביי).

ג'ון סילבסטר מחברת P&MM לייעוץ ארגוני מסביר: "מעסיקים צריכים לשקול את ההטבות והתגמולים שהם מעניקים לעובדים שלהם תוך התבססות על benchmark, כשהם יודעים בדיוק כיצד נהוג כיום לתגמל עובדים מהענף, באותה מדינה ובאותו סדר גודל של עובדים. אם יש איזשהם לבטים לגבי העלות הממוצעת, תמיד צריך לכוון למעט יותר מהממוצע. המעסיק צריך לשאול את עצמו שאלה פשוטה: איך אני כעובד בענף שלי, במקום העבודה שלי ובתפקיד שלי – הייתי מגיב למחווה מהסוג הזה?".

כאשר נשאל האם בכל זאת יש מקום לקונספט 'העיקר הכוונה'? ביחסי עובד-מעביד, סילבסטר השיב שיש, אבל "אם הארגון לא יכול להיכנס להוצאות הדרושות לו כדי לתגמל את העובדים כאות מחווה ובכל זאת, הוא רוצה לעשות משהו – זו חייבת להיות מחווה בעלות חשיבות / בעלת משמעות לעובדים."

על פי סקר חדש שערכה חברת RedBallon (רשת מתנות הפועלת בשוק האוסטרלי), עולה כי 42% מכלל העובדים היו רוצים לקבל מהמעסיקים מתנות שהן בגדר חוויה. 25% מקרב העובדים היו רוצים לקבל מתנות / הטבות מהמעסיק אותן הם יכולים לחלוק עם בני משפחה וחברים (כגון כרטיסים לאתרי נופש, ספא ובילוי משפחתי וכו'). 17% היו רוצים לקבל מתנה למימוש אישי.

מהסקר עוד עולה כי 31% מהעובדים היו רוצים לקבל כמחווה מהמעסיק כסף או תלושי קנייה שויי ערך לכסף ו-11% היו רוצים לקבל תשופר בצורת חופש מעבודה כמחווה.

*הסקר באדיבות אתר משאבי אנוש HC Online.

מבצע כנסי 2025

אין תגובות

השאר תגובה