בתום לילה לבן של דיונים מתישים הודיעו הבוקר (ג') הנהלת רכבת ישראל וההסתדרות על השגת הסכם תקדימי עם ועדי העובדים ברכבת, שיאפשר מימוש הרפורמה המבנית בד בבד עם שקט תעשייתי מצד העובדים למשך 3.5 שנים שיעלה לרכבת 100 מיליון שקל.
במסגרת הרפורמה, חלק מעבודת תחזוקת הקרובות יוצא למיקור חוץ, ותוקמנה שתי חברות בנות למטענים ומסחר. בנוסף, תשמרנה זכויות העובדים הקיימים בהסכם קיבוצי. בתמורה התחייבו ההסתדרות ו-ועדי העובדים לבטל את סכסוכי העבודה הקיימים ולא לנקוט עיצומים או שביתות עד סוף 2015.
תחזוקת הקרונות הישנים עד ליציאתם מפעילות תבוצע ע"י חברה חיצונית רק לאחר 9 חודשים מיום חתימת ההסכם. במשך שנתיים יתוחזקו הקרונות במתחמים נפרדים במוסכי הרכבת ולאחר מכן במוסכים אותם תקים החברה החיצונית, כך שלא תיווצר תופעת העסקת עובדי חברה חיצונית ועובדי רכבת בצורה של "כתף אל כתף".
על פניו, נראה שמדובר בהסכם חד צדדי לטובת העובדים, שכן באופן תמוה בוטלה השעייתה של גילה אדרעי יו"ר הוועד, וכן בוטלו החלטות הפיטורים של שני בכירי הוועד האחרים. יתרה מזו, כל אחד מעובדי הרכבת יהנה ממענק חד פעמי בסך 40 אלף שקלים, והעובדים יקבלו תוספות שכר של עד 30% מהשכר הנוכחי בהתאם להתקדמות יישום הרפורמה.
קופון נוסף שגזר הוועד מול ההנהלה במסגרת הדיונים, הוא הסכמתה של האחרונה לקלוט 140 עובדי קופות בתחנות הרכבת, מרביתם קופאיות, בחוזה קיבוצי מלא במקום העסקתם במסגרת חברה חיצונית. ההסכם אף משפר את תנאי הרווחה של עובדים המוגדרים "דור ב' " ובכללם קייטנות, הבראה וכדומה.
המשא ומתן הלילה התנהל בין יו"ר ההסתדרות עופר עיני ויו"ר דירקטוריון הרכבת אורי יוגב. נכחו בו גם יו"ר ועד העובדים ברכבת גילה אדרעי וחברי הוועד האחרים.
מרכבת ישראל נמסר: "המהלכים שמבצעת הנהלת הרכבת, ובכללם הסיכום ההיסטורי שנחתם הלילה, נועדו לחזק את פעילות רכבת ישראל וליצור את הבסיס הארגוני והמערכתי הנכון על מנת שהרכבת תוכל להפוך, כבר בשנים הקרובות, למוביל הלאומי של ישראל. ההסכם שהושג משלב באופן המאוזן והנכון ביותר את טובת החברה, עובדיה וציבור הלקוחות. שילוב מודלים עסקיים בניהול החברה, לצד פתיחת קווים חדשים ותחנות חדשות, הכפלת מספר הרכבות, ובמקביל להתקנת טכנולוגיות מתקדמות לשיפור השירות, יאפשרו גידול מאסיבי במספר נוסעי הרכבת אשר יתרמו לפיתוח הכלכלה והחברה בישראל ולחיבור הפריפריה אל הערים המרכזיות במדינה".
עוד הוסיפו בהנהלת הרכבת כי "לאור ההסכם שנחתם והרפורמה שתתבצע, אנחנו צופים כי כבר בשנים הקרובות יחול שיפור משמעותי בשירות לנוסעים ופיתוח של פעילות הרכבת כמקובל בעולם. בנוסף, אנו מעריכים כי בתחום הובלת המטענים תגיע רכבת ישראל ל-25% מנפח הובלת המטענים בישראל".
עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, אמר במסיבת העיתונאים שנערכה הבוקר: "אני שמח שמערך התחזוקה נותר ברובו אצל עובדי הרכבת, אני חושב שזה עניין עקרוני וצריך להשאיר בידי הממשלה את הרכבת כמה שיותר. אני גם שמח שהנהלת הרכבת נענתה לבקשתי לבטל את כל ההליכים המשמעתיים נגד העובדים".
אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ציין אחריו כי "אפשר להוסיף שיש פה שני הדגשים – הגנה מפיטורי צמצום עד 2030, והכנסת עובדי קבלן, כמו קופאיות, להעסקה ישירה. בסך-הכל שני הצדדים נרתמו לעשות רכבת טובה יותר והצליחו באיזה שהוא מקום לעשות גם צדק חברתי".
שר התחבורה ישראל כץ, אמר אמש בראיון לחדשות ערוץ 2: "אי אפשר להכניס שיקולים צרים. אי אפשר להשבית את הרכבת בגלל שיו"ר הוועד התפרעה ונקטה באלימות. לא הייתה כוונה אמיתית להגיע להסכם ואנחנו בינתיים מתקדמים. אני קורא לעופר עיני לכפות על ועד העובדים את מה שהוא הסכים והיה מוכן לעשות. במקרה של השבתת כל המשק גם אנחנו לא נירתע וננקוט בצעדים גם אם נצטרך לכפות חוק בוררות חובה. אנחנו נביא את הרכבת למצב שבו היא צריכה להיות".
מתווה ההסכם ברכבת
- תחזוקת הקרונות תתבצע רובה ככולה ע"י עובדי הרכבת.
- ביטול ההשעיות והפיטורים והתביעות הנזיקיות של חברי הוועד, יו"ר הועד והעובדים.
- העברת מקצועות ברכבת מצורת העסקה קבלנית להעסקה ישירה – קופאיות, איתות אלקטרוני, תדלוק ותוכנה.
- תוספות שכר בעלות כוללת של 25%. הסכם השכר במגזר הציבורי שיחתם ב- 2013 יחול גם הוא על עובדי הרכבת כך שבהסתדרות מעריכים שהתוספת הכוללת תגיע ליותר מ- 30%.
- מענק חד פעמי בסך 40 אלף ₪ לעובד.
- הגנה מפני פיטורים בתחזוקה ומטענים- לא יהיו פיטורי צמצום עד שנת 2030.
- שיפור תנאים לדור ב כגון קייטנות, מעונות והבראה.
- כל עבודות התפעול של המטענים יתבצעו ע"י עובדי הרכבת. זאת באמצעות חברת בת שתהיה בבעלות משותפת לרכבת ולגורם פרטי – 51% בבעלות פרטית ו- 49% בבעלות הרכבת.
- תוקם חברת בת לנדל"ן בבעלות מלאה של הרכבת.