עמותת ויגן-פרנדלי יזמה לאחרונה פרויקט חדש של תו ויגן-פרנדלי לחברות ומעסיקים.
"התו החדש נועד לעזור לקהל הטבעוני והטבעוני-פרנדלי בארגונים להרגיש בבית, ובמקביל לעזור לארגונים בישראל לחזק את האג׳נדה הסביבתית שלהם, להעלות את האחריות החברתית התאגידית שלהם ולחזק את מגוון העובדים בחברה", אומר עידו אלישר, מנהל פרויקט תו חברות ומעסיקים בויגן-פרנדלי.
"אנו רוצים לעזור לארגונים בעלי מודעות סביבתית גבוהה ולארגונים הדואגים לבריאות העובדים שלהם, למתג עצמם ככאלה ולחשוף אותם בפני הקהילה שלנו, ושאר אוכלוסיית ישראל".
מה חברה צריכה לעשות כדי לקבל תו ויגן פרנדלי?
"כדי שחברה תוכל לקבל את תו ויגן-פרנדלי עליה לעמוד בכמה תנאים ותקנות.
"תקנון התו נוגע בשלושה נושאים מרכזיים: נושא ראשון הוא אופי החברה, פעילותה ומהותה. כלומר, כשהחברה לא פוגעת בסביבה ובבעלי חיים מעצם הפעילות היומיומית שלה.
"הנושא השני הוא הנגשת אופציות מזון טבעוני לעובדי החברה ומנהליה – במטבחונים, באירועים ובפעילויות. כך למעשה נוצרת ההבטחה כלפי העובדים הרלוונטים בארגון למזון המתאים עבורם, במידה מספקת ובכל הזדמנות.
"הנושא השלישי מתייחס לציוד ולריהוט ונועד לאפשר לעובדים שלא מעוניינים להשתמש במוצרים מעור למשל, לקבל ציוד וריהוט מחומרים סינטטיים.
"בנוסף, אנו מעודדים את החברות להפסיק את השימוש בכלים חד פעמיים ולעבור לכלים רב פעמיים.
"המודעות לעולם הטבעונות אמנם הולכת וגדלה, וחברות רבות כבר מודעות כיום לצרכיה של הקהילה הטבעונית, אבל יש מקרים רבים בהם החברות לא נותנות תשומת לב מספקת או שהן כלל לא מודעות לדבר. אנחנו רוצים להבטיח שמקרים אלה לא יקרו יותר".
מה קורה לאחר החתימה על התקנון?
"לאחר החתימה על התקנון, הארגון בוחר מסלול לפי סוג השירותים שירצו לקבל מאיתנו.
"לדוגמה, מתן מועדון הטבות לכלל העובדים במאות מסעדות ויגן-פרנדלי ברחבי הארץ, פרסום כחברה ויגן-פרנדלי בפני מאות אלפי אנשים, פרסום משרות פתוחות דרך מגוון סוגי המדיה של העמותה, הרצאות ותכנים בנושא בריאות ואקולוגיה, קטלוג מוצרים/ספקים למוצרים טבעוניים במחירים מיוחדים ועוד".
באיזו מידה יש דרישה מצד עובדים להנגשת טבעונות וצמחונות בארגונים, ובאיזו מידה יש כיום היענות מצד ארגונים?
"העמותה שלנו נמצאת בקשר הדוק עם קהילת הטבעונים והצמחונים בישראל. לאורך השנים קיבלנו המון פניות בנושאי תעסוקה.
"לפעמים מגיעות אלינו תלונות ולפעמים תשבחות ופרגון על רמת הכרות המעסיקים עם עולם הטבעונות.
"חשוב להדגיש, כי טבעונות היא לא רק דיאטה. זהו סט שלם של ערכים המורכב מאקולוגיה, בריאות וחמלה כלפי בעלי חיים.
"לעיתים, חברות שונות פועלות בדרכים הנוגדות או תומכות בערכים אלה ולמעשה פוגעות או משמחות את עובדיהם.
"מעבר לכך, אנו מקבלים המון שאלות בנוגע להיכן כדאי לחפש עבודה ואילו חברות ידעו לתת מענה לצרכי הקהילה הטבעונית.
"לכן, החלטנו להרים את הכפפה ולהקים את התו החדש המיועד לחברות וארגונים, ולמעשה לסגור את המעגל בין הקהילה שלנו לשוק העבודה".
עמותת ויגן-פרנדלי הוקמה לפני שבע שנים על ידי עמרי פז (מנכ״ל) והיא פועלת למען קידום אורך חיים טבעוני בישראל.
ויגן-פרנדלי פועלת בשתי דרכים מרכזיות כדי להשיג את מטרותיה. דרך אחת מיועדת להעלות את המודעות לעולם הטבעוני. העלאת המודעות מתבצעת על ידי יצירת תשתית תקשורתית חזקה בסוגי המדיה השונים.
בכך היא מאפשרת חשיפה של העולם הטבעוני – על כל רבדיו – לכלל האוכלוסייה, ויוצרת קהילה מגובשת.
הדרך השנייה היא יצירת נגישות לטבעונות. בפועל, מדובר בהפיכת הטבעונות לזמינה, נוחה ונגישה לכל אדם.
העמותה החלה את דרכה בסימון מסעדות ומוצרים ידידותיים לטבעונים. כיום יש בישראל יותר מ-1500 בתי עסק ו-6000 מוצרי מדף המסומנים בתו העמותה.
מיום הקמתה ועד היום יצרה העמותה פרויקטים רבים נוספים, בהם פסטיבל טבעונות שאירח כ-50 אלף משתתפים מרחבי העולם, פרויקט הנדסת מזון עם היצרנים המובילים במשק העוזר להם 'לטבען' את מוצריהם בלי לפגוע באיכות או בטעם, ולאחרונה, כאמור, הקימה את הפרויקט החדש של תו ויגן-פרנדלי לחברות ומעסיקים.
לקבלת פרטים נוספים והצטרפות לתו החברות ניתן לפנות לעידו אלישר:
בטלפון: 0544-574-002 או בדואר אלקטרוני בכתובת: ido@vegan-friendly.com
לכתבה השנייה בסדרה: 7 שירותים שמעניק תו ויגן-פרנדלי לארגונים ו-3 דוגמאות לשיפורים בחברות שאימצו אותו