סקר שבוצע על ידי פירמת הייעוץ לניהול Booz & Co. מראה שחלק ניכר ממנהלי התאגידים אינם מצליחים לשמור על סדר עדיפויות מובנה. הם נצמדים לאסטרטגיות שאינם מאמינים בהן ורבות מהן אינן מתאימות לדברים שבהם מצטיינת החברה שבה הם עובדים, בהשוואה למתחרים. נראה כאילו כל מה שיכול להשתבש – משתבש עבורם. במושג "אסטרטגיה" משתמשים הסוקרים כדי לתאר את התוכניות של החברה לטווח הארוך להשגת צמיחה ורווחיות.
בסקר שבוצע באופן מקוון השתתפו יותר מ-3,500 מנהלים מרחבי העולם. 550 מתוכם אפיינו את עצמם כמנכ"לים ו-325 כאנשי סגל ניהולי בכיר. האחרים השתייכו לדרגות ניהול נמוכות יותר. היו בסקר 21 שאלות הקשורות לאסטרטגיה, קבלת החלטות, תיעדוף, צמיחה וקיצוץ בעלויות.
את התוצאות הגדיר אתר Forbes "מטלטלות". נראה כי רוב המנהלים סובלים מאוד מתסכול מפני שיש להם יותר מדי קדימויות שמתנגשות זו עם זו. בנוסף הם חושבים שהמסלולים שעליהם נמצאות החברות שלהם לא יובילו להצלחה וכי מועסקים ולקוחות אינם מבינים מה הם, המנהלים, מנסים לעשות. זאת ועוד: כמחצית מהנשאלים אמרו שהם עומדים בפני אתגרי אסטרטגיה חמורים.
מה אומרים המספרים?
64 אחוזים מהמנהלים אמרו שמקור התסכול הגדול ביותר שלהם הוא סתירה בין עדיפויות.
54 אחוזים אמרו שאינם מאמינים שהן עובדיהם והן לקוחותיהם מבינים את האסטרטגיה שלהם.
56 אחוזים אמרו שחברותיהם אינן מספקות מספיק משאבים לתמיכה באסטרטגיה שלהם.
55 אחוזים דיווחו שהם מתקשים לוודא שהחלטות יומיומיות תומכות באסטרטגיית החברה שלהם.
33 אחוזים בלבד חושבים ש"יכולות הליבה" של חברותיהם תומכות באסטרטגיית החברה.
רק 21 אחוזים אמרו שעסקיהם "ממנפים את יכולות הליבה" של החברה.
רק 20 אחוזים חושבים שלחברה שלהם יש "זכות לנצח" בשוק שבו היא מתחרה.
נתון יוצא מהכלל שעלה בסקר הוא שהמנהלים אמרו שכאשר החברות שלהם מצליחות להגיע למצב שבו האסטרטגיות מתאימות ליכולות, הם חשים הצלחה.
הסקר לא בדק תסכול בלבד, אלא גם איך הקשר שבין אסטרטגיה, מועסקים ולקוחות משפיע על גידול בהכנסות. בין חברות שמנהליהן דיווחו על כך שההתמחויות שלהן תומכות באסטרטגיות, 47 אחוזים מהנסקרים דיווחו על גידול בהכנסות שהוא מעל הממוצע בתעשייה. בחברות שבהן היכולות תומכות באסטרטגיה רק באופן חלקי, 26 אחוזים בלבד מהמנהלים דיווחו על הכנסות מעל הממוצע בתעשייה. מובן שכאשר היכולות אינן תומכות כלל באסטרטגיה, המספרים יורדים ל-14 אחוזים של חברות המגיעות להכנסות שמעל הממוצע בתעשייה.
כדי לפתור את הבעיות שעלו בסקר, ב-Booz אומרים שעל החברות למצוא "הלימה", כלומר התאמה בין הדרך שבה החברה יוצרת ערך עבור הלקוחות לבין יכולותיה, מוצריה ושירותיה. בחברות שהתאפיינו בהלימה, 57 אחוזים מהנסקרים אמרו שהם נהנים מגידול בהכנסות שהוא מעל הממוצע. 36 אחוזים מהמשתייכים לקבוצה זאת דיווחו על גידול מתחת לממוצע.
הסקר מדגיש כמה חשוב שחברות יתמקדו במטרות העל שלהן, ימנעו מהימשכות לכמה כיוונים שונים בבת אחת ויוודאו שמוצריהם ושירותיהן יתאימו זו לזו באופן שמשרת את צרכי הלקוחות.