המדריך לשיטות ההדרכה

המדריך לשיטות ההדרכה

כיום, כאשר לרשות הארגון עומדות אפליקציות אינטרנטיות ואף אפליקציות סלולריות מתקדמות לצד שיטות הדרכה מסורתיות, קשה לדעת מהי שיטת ההדרכה הטובה ביותר

שיתוף
פיתוח הדרכה

פיתוח הדרכה

נועם, מהנדס במחלקה טכנית של חברה יצרנית גדולה, נשלח ליום הדרכה ייעודי לענף. הוא ברך על ההזדמנות ליום 'התנתקות' מהמשרד, שמח לפגוש עמיתים שלא ראה מזמן, על ההזדמנות ללמוד כמה דברים חדשים וגם להציג פרזנטציה מקצועית קצרה כחלק מסדנת העבודה. יום למחרת הוא חזר לארגון מלא התרגשות, לאחר שמילא מצברים, הרחיב את הנטוורק שלו וכן – למד כמה דברים חדשים (למרות שכ-50% מהחומר היה לא רלוונטי לנישה שלו או שהוא כבר הכיר את החומר).

שרית, מנהלת מכירות בחברת תקשורת, נתבקשה לעבור הדרכה על מוצר חדש באמצעות לומדה. היא ישבה מספר שעות מול המחשב שלה במשרד למשך שעות ספורות שהוקצו מראש לטובת העניין. שרית נדרשה לקרוא חומר חדש, לצפות בתמונות ובסרטוני הסברה, להכיר את המוצרים ברמה התיאורטית והוויזואלית, על כל החוזקות והחולשות שלהם לרבות מחירים, קהלי יעד, יעדי מכירות ועוד. בסוף כל פרק היא אף נדרשה לעבור בהצלחה מבחן על אותו פרק כדי להתקדם לפרק הבא. רק כשסיימה בהצלחה את המבחן כולו – היא הוסמכה וכעת היא תוכל להתחיל למכור את המוצר.

מי לדעתכם עבר את מסלול ההדרכה הטוב ביותר?

על פי סטפן ג'נר, מנהל פיתוח מקצועי ב- British Council סינגפור, אין שיטת הדרכה אחת נכונה המתאימה לכל ארגון, לכל תפקיד ולכל עובד. על פניו נראה כי ההדרכה שעברה שרית הייתה אפקטיבית יותר היות שהייתה ממוקדת יותר. אכן הביקוש להדרכה באמצעות לומדות דרך האינטרנט או באמצעות אפליקציית מובייל, נמצא בעליה מתמדת בשנים האחרונות. ארגונים בוחרים באופציה זו בשל היעילות המקסימלית, החיסכון במשאבים, היכולת לשלב בחינה והערכת פוטנציאל באותו ממשק וכן היכולת של הארגון לעקוב טוב יותר ואף לנהל את ההתפתחות המקצועית של העובדים. פתרונות הדרכה אלה בהחלט מסתמנים כפתרון אידיאלי עבור עובדים צעירים יותר, מדור ה-Y וה-Z שרגילים לצרוך מידע ושירותים דרך האינטרנט והמובייל.

אולם, אין לזלזל בחוזקות של שיטת ההדרכה המסורתית. נועם, המהנדס שנשלח ליום הדרכה פרונטלי מחוץ למשרד, חזר עם יתרון שלא יסולא בפז. ראשית כל הוא נהנה משינוי השגרה, מהאפשרות להרחיב את מעגל הקשרים שלו ומהאתגר שסדנת העבודה המעשית טמנה בחובה. מערך ההדרכה שעבר נועם הייתה בגדר חוויה ממשית, זכירה ובעלת עצמה.

סטפן ג'נר: "ארגון צריך להיות מסוגל לשלב את שני המודלים השונים של הדרכה תוך מקסום היכולות של כל אחד מהם. אמנם יש נטייה להעדיף פתרונות מחשוביים מתקדמים, עם דגש על לומדות און-ליין ואפליקציות סלולריות ייעודיות, אך אין לשכוח שהחוויה הממשית של הדרכה היא חשובה לעובדים ואולי היא כל כך חשובה מיוחדת דווקא בעידן האינטרנט. הסוד להצלחה טמון בשילוב בין שני המודלים."

אז כיצד בוחרים את השיטה הנכונה אד הוק?

על פי סטפן ג'נר, מתוך מחקרים שערכנו בקרב ציבור רחב של עובדים, עולה כי העובדים מוכנים להדרכות באמצעות תוכנות ואפליקציות ייעודיות – כל עוד יש להם עזרה או תמיכה אנושית. בנוסף, העובדים מצפים ששיטת ההדרכה תשרת את מטרת ההדרכה מבחינת התוכן והאפקטיביות שלה, קרי שהארגון לא יבחר בשיטה הטכנולוגית רק כי הוא מוטה טכנולוגיה או יבחר בשיטת הדרכה מסורתית רק כי כך הוא נוהג. העובדים מצפים שהשיקול יהיה ענייני לטובת ההדרכה הספציפית. מבחינת העובד השיטה היא רק האמצעי ולא המטרה."

HRus מתכבדת להשיק את הכנס הבא – בניית תכניות הדרכהפרטים נוספים בעמוד הכנס

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה