הטבות צריכות להפתיע כדי ליצור משמעות

הטבות צריכות להפתיע כדי ליצור משמעות

גם כשקשה וכמעט בלתי אפשרי. אנחנו נותנים ונותנים והעובדים לא מעריכים. איך יוצאים ממחול השדים הזה?

שיתוף
הפתעה לעובדים

הפתעה לעובדים

לפני מספר חודשים ישבתי באירוע משפחתי ושוחחתי עם זוג מכרים שאחד מהם הוא עובד גוגל לשעבר. האירוע התקיים באולם אירועים מפואר בהרצליה פיתוח שם מוגשות מנות גורמה מצוינות לכל הדעות.

בעודנו מתענגים על מנות הגורמה, שאותן אנו לא אוכלים ביום יום, אחד הסועדים הרים לפתע את הראש ושאל את עובד גוגל לשעבר: "בטח אצלכם בגוגל האוכל היה טעים יותר?" ועוד הוסיף הבחור וזרק כל מיני הערות כמו "אז מה, חיים טוב בגוגל?".

העובד לשעבר לגם לגימה ארוכה מכוס היין שלו והשיב: "כן, אבל קיבלנו את זה כל יום, שכבר התחשק לנו להקיא. זה הפך להיות כל כך שגרתי, בדיוק כמו שלך במשרד יש מכונת אספרסו ואף אחד כבר לא עושה מזה עניין גדול."
הסיבה שהעובדים לא מעריכים את מה שהם כל הזמן מקבלים מהארגון, היא שהם כל הזמן מקבלים. עובדים רגילים למכונת קפה והם רגילים לקבל תלוש שכר בכל עשירי בחודש… הם רגילים. מי שגר ליד הנהר הכי יפה במדינה לא קם בבוקר, פותח את החלון ואומר "וואו, איזה נוף!".

באתר משאבי האנוש Talent Management נכתב שזה אולי נשמע נדוש אבל… ארגונים רבים לא הבינו שהם צריכים להפתיע, לגוון, לשנות ושוב להפתיע. אם כל שנה הם ישלחו את העובדים לטיול באילת עם בני המשפחה, בסופו של דבר עובדים יתחילו להתלונן על המוזיקה שהנהג השמיע כל הדרך.

הטבות שכר צריכות להפתיע

כמו השכר, גם הבונוסים והעמלות הם פרמטרים ידועים מראש. העובד יודע כבר בשלב הגיוס מה מגיע לו, מה הוא מקבל ומתי. כשההטבה מותנית, הוא יודע מה הוא צריך לעשות כדי לקבל איקס וכמה מגיע לו בחודש הבא בזכות אותו איקס שעשה. גם אם ההטבה שאתם נותנים, העמלה, הבונוס או המתנה, היא מהמכובדות ביותר בענף או בארץ, ברגע שהעובד מודע לכך והוא מצפה לכך – הוא לא יהיה מסוגל להעריך את זה.
אז מה הפתרון? להפתיע!

מכירים את מודל הטוק-שואו של אופרה ווינפרי, בו הקהל מציץ מתחת לכיסא ומגלה שיש לכל משתתף מפתחות לרכב חדש? הקהל באקסטזה! אפשר היה להזמין את האורחים לשבת בקהל ולומר להם מראש שמי שמגיע מקבל רכב. והם היו שמחים כמובן להגיע. אבל בחיים לא ניתן היה ליצור את אפקט ה"וואו" שכרוך בהפתעה!

התחושה הזו שאתה כל כך חשוב, שצריכים אותך, שרוצים לחלוק אתך הצלחה ושהשקיעו את ה"אקסטרה מייל" ביצירת אלמנט ההפתעה – כל אלה מעצימים את החוויה הגדולה של זכיה ברכב. זה מסר שחשוב שנלמד בעיקר היום, כשמחויבות העובדים היא נמוכה מתמיד.

כמובן שכל עובד צריך לדעת, כבר בשלב הגיוס, מה מגיע לו בהיבט השכר והזכויות, אך חשוב שהארגון ישמור לעצמו כמה שיותר מקום להפתעה. זה יכול להיות בדרכים הבאים:

* בונוס כספי לעובד שעשה מעל ומעבר בפרויקט או ביום ספציפי, במקרה ספציפי (עם לקוח קשה במיוחד או עמית שהזדקק לעזרה וקיבל 100% גיבוי וכיו"ב).

* בונוס מחלקתי בהפתעה, שניתן לעובדים במועד שונה ממועד השכר, בעקבות סיום פרויקט, עלייה במכירות, השקת מוצר או שירות חדש, רה-ארגון וכל סיבה אחת שיכולה להוות הזדמנות מצוינת להפתיע את העובדים לטובה.

* יום פינוק בהפתעה! בסיום פרויקט או במרכזה של תקופה מלחיצה ביותר, אז בדיוק צריך להביא צוות מסז'יסטים וקייטרינג לפנק את העובדים למשך כמה שעות.

למה כדאי לנו להתחיל לשמור את הקלפים שלנו טרופים ולהפתיע את העובדים עד כמה שניתן לאורך כל ימות השנה?

* אי הידיעה מתי מקבלים ומה מקבלים יוצרת התרגשות תמידית והיא מדרבנת אנשים לעבוד ולהוכיח את עצמם בכל יום מחדש ולא רק לקראת מועד הערכת עובדים תקופתית.

* תגמול צוות או אפילו עובד אחד בארגון, בצורת הפתעה מיוחדת, יוצרת את אפקט ה"וואו" בתוך הארגון וגורמת לאנשים אחרים לרצות לזכות גם הם במעמד הזה שבו הם יופתעו.

* בעידן הרשת החברתית, הסיכוי שמידע יגיע לרשת בתוך דקות או לכל היותר שעות ספורות הוא גבוה. אף אחד לא רושם פוסט שנראה כך: "היום, ה-10 בחודש, קיבלתי תלוש שכר ובונוס נדיב על המכירות שסגרתי בחודש שעבר". זה לא יקרה! אבל פוסט שאדם מעלה כשראש הצוות שלו מפתיע אותו ואת חבריו עם מתנה מקורית ליום הולדת (כי בכל יום הולדת מפתיעים את העובד במקום לתת מתנה אחת קבוע כמו תווי קנייה או מחבט) – זה יעלה לרשת בתוך שניות!

* תרבות ארגונית גמישה המאפשרת לארגון לחשוב מחוץ לקופסא, ללא קשר לתאריכים קבועים מראש כמו מתנות ראש השנה או פסח וכמובן תלושי שכר, אלא מאפשרת למנהלים בארגון לחשוב בכל יום: האם כדאי לצ'פר את העובדת שחברתה יצאה לחופשת לידה מוקדם וכעת יש לה עבודה מרובה? או אולי כדאי לתכנן משהו מיוחד לצוות שעבד קשה במיוחד החודש בגלל בעיות טכניות שקשורות להטמעת התוכנה החדשה, מה ששיבש להם את העבודה והקשה עליהם?

זה מאפשר למנהלים להביט על הצוות שלהם, בכל יום, כצוות ו/או כבודדים, ולחשוב האם מישהו עשה משהו מיוחד שראוי לשבח? האם אנחנו במועד מיוחד או יום מיוחד עבור צוות או אדם אחד בצוות? ההסתכלות הזו מאפשרת למנהלים להיות מחוברים יותר לעובדים שלהם, למה שהם עושים, למה שהם מביאים, לקשיים שאיתם הם מתמודדים ובכלל זה מאפשר להעלות את המורל בכל פעם שצריך.

אלמנט ההפתעה הוא כל כך חשוב בקשר, הוא אחד הדברים החשובים בשמירה על קשר זוגי ארוך שנים והוא אחד הדברים החשובים ביותר בבניית בסיס משותף של זוג בתחילת הדרך. אל תוותרו על ההזדמנות להפתיע את העובדים על חשבון הטבות מדהימות שהן קבועות וידועות מראש.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה