עמית שחם, מנהל תחום הדרכה והטמעה בחברת ארגו, ירצה בכנס למידה ופיתוח ארגוני על עולם ניהול הידע והדרכה, יחד עם עידו נמיר, ראש תחום ניהול הידע בחברה. לשחם השכלה בתחום מערכות מידע, והגיע לארגו לאחר שניהל את תחום ההדרכה בהפניקס ומלם. לעולם ההדרכה הגיע לאחר מילוי תפקידים בתחום הטמעת מערכות. ארגו היא חברת יעוץ מהוותיקות בישראל, העוסקת קרוב ל-30 שנה בהנדסת אנוש, ניהול ידע, הנדסת תעשייה וניהול ויעוץ אסטרטגי.
את הרצאתו יקדיש לעובדה כי העולם כיום דורש לדעת כיצד לנהל את הידע והמידע הקיים בארגון. ניתן לעשות זאת בצורה טובה באמצעים אפקטיביים כגון פורטלים ארגוניים, כלים שונים הניתנים למוקדי שירות ותהליכי מכירה. לדבריו של שחם, לקיחה של המידע והידע והגשתו לארגון כדי שיוכל ללמוד אותו, תביא ליצירת באז ארגוני. לא רק שהידע יהיה קיים אלא שיוכל בשלב הבא להיות חלק מתהליך למידה והדרכה. לדוגמה, מערכת תהליך רכש בה יופיעו כל המסמכים והצעות המחיר. כיצד נקלוט נכון עובד חדש, שיושב לראשונה מול הידע החדש והמערכות החדשות לו? במוקד שירות לדוגמה, בו יש תחלופה גבוהה של עובדים, נדרשים הכשרה של עובדים חדשים וגם עדכון שינויים בידע לעתים קרובות. המתודולוגיה שיציגו עמית שחם ועידו נמיר, מאפשרת לעשות זאת בצורה אפקטיבית.
אחזור ולא שינון הידע
במקרים רבים מנהלת ההדרכה אחראית גם על ניהול הידע בארגון בנוסף לאחריות על ההדרכה, על כן עומדת בפניה דילמה על מה לשים את הדגש. אם תשים דגש על ההדרכה, יפגע ניהול הידע, ואם היא תתמקד בניהול הידע – תחום ההדרכה יפגע. המתודולוגיה שיציג שחם בכנס משלבת ראיה של שני נושאים אלה, ומציעה פתרון שמתחיל בשלב הטמעת הפורטל בארגון או תהליך ניהול הידע, דרך הפקת לקחים, שימור מסמכים, אפיון צרכים ועד הטמעה.
קהל הכנס יפיק ערך מהרצאתם של שחם ונמיר כשילמד כי שני הנושאים – ניהול ידע וניהול הדרכה, הולכים יד ביד ולא אחד על חשבון השני. עמית שחם: "על ידי תכנון ושימוש במתודולוגיה נצליח לייצר ערך מוסף לניהול הידע ועוד ערך מוסף לניהול ההדרכה. הדרכה מבוססת על ידע ומידע שקיימים, על ידע שנזיז ממי שיודע אל זה שלא יודע. מנהל ההדרכה משמש כמתווך בין מערכות שמחזיקות בידע ושלא מדברות, לעובדים הזקוקים לו. לאחר הכרת תהליכי העבודה בארגון, הוא דואג להסדיר את העברת הידע באמצעות תהליכים".
עידו נמיר, ראש תחום ניהול ידע ושותף בארגו, הוא בין הראשונים בארץ שעסק בניהול הידע, כשהתחיל את דרכו עוד בחיל האוויר והמשך בחברת פרטנר. כיום הוא מנהל בארגו את כל תחום ניהול הידע. הפרויקטים הגדולים שהטמיע בחברות כמו מגדל, בנק לאומי והראל, נתנו מענה לשאלה כיצד לקחת המידע ולהטמיע אותו נכון. בהרצאתו יסביר כיצד נוכל להיעזר בכלים אוטומטיים כדי להפיק את המידע הטוב ביותר ולהפכו לידע נגיש. וגם כיצד נהפוך את תהליך הידע הקיים בארגון לכזה שנראה ממנו ROI.
עידו נמיר: "הקשר שבין ניהול ידע להדרכה הוא מאוד הדוק, והם משפיעים האחד על השני. היום מאוד קשה להעביר קו מפריד ביניהם, ובעצם ארגון המקיים פעילות ניהול ידע והדרכה צריך להגדיר אסטרטגיה לשיתוף ביניהם. למעשה כל עולם ההדרכה המסורתי משתנה עם הכנסה של מתודות ניהול ידע לארגון, והופך את תהליך הלמידה למתקדם וממוקד ביכולות אחזור ידע – יותר מאשר שינון בעל פה. ולכן חשוב להכניס את המתודות. בארגו נציג את אחת המתודולוגיות האלה".