עוד ועוד עובדים בארה"ב מצטרפים בימים אלה אל שורות העובדים מרחוק. לאור התרבות מקרי הנדבקים מווירוס הקורונה משרדים רבים סוגרים את שעריהם והעובדים ממשיכים לעבוד מהבית.
הענקיות האמריקאיות אמזון, פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט ואחרות, הודיעו לעובדיהן בחלק מהאיזורים בארה"ב (למשל בסיאטל) להשאר בבית ולעבוד מביתם.
מתברר שעבור עובדים רבים, האימוץ הנרחב העבודה מרחוק הוא שינוי מבורך שתמיד רצו בו.
עובדים רבים בארה"ב מעלים ברשתות החברתיות צהלות הדומות לאלו שרואים בדרך כלל בימי שלג: לא צריך לנסוע רחוק בבוקר, אין פקקים, לוח זמנים גמיש ועוד.
לאור העובדה שזו צפויה להיות שיטת ההעסקה העתידית, בלי קשר לוירוס כזה או אחר, גם בארץ צריכים ארגונים להתחיל להתארגן לקראת עבודה נרחבת מהבית.
אחד הדברים הראשונים שיש לעשות לשם כך הוא לאבטח את תקשורת האינטרנט, כולל ה-WiFi של העובדים מהבית.
במילים אחרות, הצורך בבידוד של מאות אלפי אזרחים בישראל מהווה מבחן בזמן אמת ואולי אף טבילת אש ראשונה, ליכולת של ארגונים להעסיק יותר ויותר עובדים מהבית, לקראת עתיד שבו רוב העובדים יועסקו מהבית, חלקם מאיזורים גאוגרפים מרוחקים.
בארה"ב עובדות כיום מחלקות משאב האנוש של חברות רבות על הכנת תוכניות מגירה להעסקה מהבית של רוב העובדים אם לא כולם.
גם בישראל רצוי שמחלקות משאבי האנוש יתחילו להתארגן למצב בו יותר ויותר עובדים יצטרכו לעבוד מהבית.
כאמור, המצב הנוכחי יכול להוות ניסוי לגבי חברות רבות לגבי מידת התפקוד שלהן בעת שעובדים מפוזרים באיזורים גאוגרפים שונים.
ההעסקה מהבית, בעיר של עובדים הממוקמים באיזורים גאוגרפים מרוחקים טומנת כמה אתגרים מהותיים.
אחד האתגרים שעומד בפני המעסיקים את העובדים מהבית נעוץ בעובדה שלא ניתן לקיים פגישות פנים אל פנים.
האתגר הזה כולל בעיקר אנשי מכירות שנאלצים להפגש עם הלקוחות דרך המחשב אבל גם צוותים שצריכים לקיים פגישות צוות כשכלאחד או לפחות כמה מאנשי הצוות נמצא בבידוד.
לכן, כחלק מההערכות ליותר עבודה מהבית יש צורך להתקין מצלמות רשת שמאפשרות לקיים פגישות פנים אל פנים.
אין ספק שעבודה מרחוק היא לא תמיד אפשרית, שכן אפשרות זו תלויה בסוג התפקיד שהעובד מבצע.
לדוגמה, עובדי ייצור, עובדי ענף התיירות, עובדים של צוותי בריאות, מתווכי דירות ואחרים, אינם יכולים לעבוד מהבית.
מסקר של חברת המחקרים גאלופ שנערך בארה"ב עולה, כי פחות ממחצית מכלל העובדים יכולים לעבוד מהבית לפחות חלק מהזמן.
לגבי עובדים יומיים או שעתיים (שמקבלים שכר לשעה או ליום), האתגר הוא לאמוד את מספר השעות או הימים בהם הם עבדו.
מצד שני, יש עובדים שיש להם בעיות בריאותיות שמאלצות אותם לעבוד תמיד מביתם.
לכן, הערכות של הארגון להקמת תשתית תקשורת לעבודה מהבית, מאפשרת לארגון להרחיב את פוטנציאל המועמדים גם לעבר עובדים שאינם יכולים להגיע למשרד כלל.
כאמור, הגדלת פוטנציאל ההעסקה כולל גם עובדים מוכשרים ומיומנים שממוקמים באיזורים גאוגרפים מרוחקים.
יתרה מכך, ככל שיותר אנשים עובדים מהבית, כך פוחתות הוצאות הנסיעה של הארגון, פוחת בזבוז הזמן של העובדים בפקקים, ובה בעת קטן זיהום האוויר.