שיתוף

אם עד תחילת 2020 היה נהוג לדבר על רובוטיקה שתחליף בני אדם כמגמה עתידית, כזו שתקרום עור וגידים באופן מלא רק בעוד כעשור או שניים, בעיקר לאחר פרישתם לפנסיה של בני ה-50 של היום, העוסקים בתפקידים שניתנים לחלפה על ידי רובוטים, הרי שכעת, לאחר פרוץ מגיפת הקורונה, העתיד מגיע אל שוק העבודה הרבה יותר מהר מה שניתן היה לשער.

כאילו יד בלתי נראית לחצה על כפתור הפאסט-פורוורד וכבר עתה נוצר צורך ברובוטים שיחליפו עובדים בלא מעט תפקידים.

התופעה של הארכת החל"ת ודמי האבטלה, באופן כמעט אוטומטי עד ליוני, הביאה לכך שמעסיקים זקוקים לעובדים שלהם (בימים בהם אין סגר) בעוד העובדים, מסיבותיהם, מעדיפים שלא לחזור לעבודה.

כך נוצר מצב בו חסרות ידיים עובדות בתפקידים שהם לאו דווקא יצירתיים. התסכול של בעלי העסקים שזקוקים לידיים עובדות, שכרגע אין בנמצא, עלול לגרום לכך שביאושם, בעלי העסקים יחפשו דרכים למלא את הביקוש לידיים עובדות במקום אחר ולאו דווקא בשוק העבודה.

כך לדוגמה, חנויות ספרים, חנויות בגדים, חנויות נעליים, חנויות צעצועים, חומרי ניקוי, פריטים לבית ולגינה ועוד תחומים רבים נוספים, שבהם העובדים מעניקים שירות ללקוחות, יוכלו להתנהל ללא מגע יד אדם. רובוטים ישרתו את הלקוחות באמצעות מרכז שליטה ובקרה שינוהל על ידי מערכות של בינה מלאכותית.  

זאת ועוד, בסוגים מסויימים של ארגונים, מחלקות רכש יוכלו להתנהל במידה רבה (גם אם לא באופן מלא ומוחלט) על ידי רובוטים ובינה מלאכותית.

מערכות הבינה המלאכותית יפענחו את הצרכים של הארגון בכל רגע נתון, הן ישגרו את ההזמנות את מערכות הבינה המלאכותית של הספק, ובדרך של תקשורת בין מכונות ניתן יהיה לשגר את הסחורה שהוזמנה אל החברה שהזמינה. לאחר מכן יוכלו הרובוטים לפרוק את ההזמנה ולהעבירה אל המקומות בהן היא נדרשת.

אין ספק שלעובדים אנושיים יש יתרונות רבים. ובראשם יוזמה אישית, חדשנות ויצירתיות. תכונות אלה נדרשות כמעט בכל תחום עיסוק, גם באיזוטרים ביותר שביניהם.

אבל גם לרובוטים יש יתרונות: הם לא לוקחים הפסקות, הם לא חולים ולכן יכולים לעבוד כל הזמן, הם לא זקוקים למנוחה ולכן יכולים לעבוד סביב השעון, שבעה ימים בשבוע, 365 יום בשנה, ואינם לוקחים הפסקות באמצע העבודה.

ואין לשכוח את החסכון בעלויות. הרובוט עצמו מגיע אמנם עם עלות מסויימת עבור רכישתו וגם עבור תחזוקתו, אבל אין צורך לשלם לו משכורת חודשית ותנאים סוציאליים, אין צורך לארגן לו ימי גיבוש ואין צורך לשבת איתו על משוב ולנסות להבין היכן הוא זקוק לעזרה כדי להשתפר. כל שצריך לעשות הוא לקחת את הרובוט למעבדה ולהכניס את השיפורים אם הם נדרשים.

אין ספק ששוק העבודה עומד להשתנות בתקופה הקרובה מקצה לקצה. אבל זו לא מגמה חדשה. במשך מאות בשנים תפסו המכונות את מקומם של בני אדם והפכו את העבודות אותן הם ביצעו למיותרות.

מערכות אלקטרוניות במעליות החליפו את נערי המעלית, האורגים הוחלפו על ידי מכונות, העגלונים הוחלפו על ידי המכוניות הפרטיות, ועוד.

מגמה זו אמנם צפויה להאיץ מאוד בעקבות הקורונה, אבל את ניצניה הראשונים ניתן היה לראות כבר במהלך יותר מעשור.

מחקר שנערך בארה"ב מעריך כי בין השנים 1990 ל-2007 עברו כ-400 אלף משרות מבני אדם לרובוטים במפעלים בארה"ב.

אלא שכעת, בעקבות משבר הקורונה, ומתוך רצון לשמור על בריאות העובדים ולהמנע מהתקהלויות במקומות העבודה, כמו גם בשל הרצון להפחית עלויות, אבדו בארה"ב כ-40 מיליון משרות של בני אדם. מדובר בתקופה של שיא המגיפה.

בינתיים, חלקן של משרות אלה חזרו אל העובדים האנושיים, אבל רבות מהמשרות לא יחזרו לעולם להיות בידי בני אדם. קבוצת כלכלנים בארה"ב מעריכה כי כ-42% מהמשרות שאבדו – נעלמו לנצח.

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה