דוח שפורסם בניו יורק טיימס בשנת 2016 הראה, כי המשתמשים מבלים קרוב לשעה בפייסבוק מדי יום.
אז מה קורה כאשר לקוח, מנהל או מעסיק פוטנציאלי שולח לכם בקשה לחברות פייסבוק? מדובר בסוגיה בעייתית. ישנם יתרונות רבים לחברות בין עובדים ולקוחות החברה בפייסבוק, ומצד שני – זה יכול לגרום לבעיות.
עדיין לא ידוע ומוחלט האם בעניינים של מדיה חברתית הלקוחות צריכים להישאר מחוץ לטווח או דווקא רצוי לערב אותם.
ברור כי ישנם יתרונות וחסרונות לשילוב עסקים והנאה, אך בטרם אתם לוחצים אישור בקשת החברות של לקוח החברה, חשוב לדון בעניין.
היתרונות
אם אתה איש מכירות או שיווק, מגייס או יזם, המדיה החברתית יכולה להיות כלי השיווק היקר ביותר שלך, מבלי לבזבז אגורה. אחרי הכל, כיום ברור לחלוטין כי עליך להיות חברתי כדי להתקדם.
התקשורת החברתית הפכה להיות כלי קידום מכירות משמעותי בכל תחומי התעשייה. בנוסף, היא יכולה למשוך לקוחות פוטנציאליים, שהם עדיין אינם לקוחות בפועל.
המדיהה חברתית היא גם דרך קלה לטפח קשרים עם לקוחות או שותפים בעתיד; לדוגמה, אפשר להגיב בתמימות על התמונה או פוסט של לקוח, שישאיר אותך בעניינים.
החסרונות
לא תמיד אנשים זוכרים לבחון היטב מה הם כותבים בפייסבוק, אילו תמונות הם מעלים ומשתפים, ואילו תגובות הם מגיבים לאנשים. האמינות המקצועית שלכם יכול להיפגע כאשר לקוחות קוראים תכנים לא הולמים – זה יכול לגרום לנזק בלתי הפיך.
פייסבוק יכולה גם לפגוע במקצועיות שלך אם אתה שולח תמונות בזמן חופשה – במיוחד אם הלקוח אינו יודע שאתה בחופש. חשוב – האם אתה באמת רוצה שלקוחות יראו כיצד אתה מבלה מחוץ למשרד? עם בגד ים בבריכה של המלון? האם בכלל הם אמורים לדעת שאתה בחופשה כאשר מייל מהם ממתין כבר מספר ימים בתיבת הדוא"ל שלך?!
חסרון פוטנציאלי נוסף לחברות עם לקוחות בפייסבוק הוא, שלקוחות עשויים לחשוב על שימוש ב- Facebook Messenger כצורה נוספת של תקשורת. המשמעות היא שאתה עשוי למצוא את עצמך "מופגז" במטח של הודעות מלקוחות בתיבה הפרטית שלך, ואם עד כה פייסבוק שימש כמפלט עבורך מהעבודה, הוא עשוי להפוך לפתע לכלי עבודה נוסף.
והכי חשוב – האם אתה באמת רוצה שלקוחות (שהם זרים לחלוטין) יקבלו גישה למידע אישי? ככלל, אף פעם לא מומלץ להפוך יחסים מקצועיים, לאישיים מידי.
מהם הפתרונות?
אפשרות אחת היא לפתוח חשבון פייסבוק עסקי נפרד ולכוון את הלקוחות שמבקשים בקשות בפייסבוק הפרטי שלך – לעמוד העסקי. בעמוד העסקי אתה תתנהל בצורה מקצועית לחלוטין ותימנע מלשתף מידע אישי שאינו רלוונטי.
אפשרות נוספת היא לנהל את הגדרות הפרטיות שלך בפייסבוק בצורה אופטימלית. ודא כי חשבון הפייסבוק שלך מוגדר "פרטי", כך שלא תהיה נגיד לכולם.
ההסכמה הכללית היא, שחשבונות פייסבוק אישיים הם בעיקר עבור מערכות יחסים חברתיות (ולא עסקיות). אם לקוח שולח לך בקשה לחבר פייסבוק ואתה רוצה לשמור על מערכת היחסים מקצועית מבלי להעליב אותם, תוכל לעשות כמה דברים:
תוכל להסביר להם בנימוס שהפייסבוק שלך מיועד רק לחברים קרובים ולבני משפחה והוא מצומצם לקרובים אליך בלבד. כל אחד צריך להרגיש נוח לשמור על פייסבוק כמרחב האישי הבטוח שלו.
תוכל גם שלא לאשר את בקשת החברות, עם הזמן היא תתמוסס ויתכן והלקוח לא יזכור ששלח לך בקשה.