שיתוף

במהלך משברים כלכליים – בין אם גלובליים או במדינה – ארגונים מתמודדים לעתים קרובות עם לחצים פיננסיים משמעותיים שעלולים לאלץ אותם לשקול פיטורים כאמצעי להפחתת עלויות.

עם זאת, פיטורי עובדים צריכים להיות מוצא אחרון, שכן לפיטורים יש השפעות שליליות ארוכות טווח על המורל, התרבות הארגונית והיכולת של החברה להתאושש לאחר המשבר.

חיוני שמנהלי משאבי אנוש ומנהלים אחרים יעריכו בקפידה מתי יש צורך לפטר עובדים ומתי עדיף לבחון אסטרטגיות חלופיות להפחתת עלויות.

במילים אחרות, בעת משברים כלכליים, יש לגשת להחלטה על פיטורי עובדים בזהירות ולשקול זאת רק כאשר יש צורך מוחלט.

ההשפעות השליליות ארוכות הטווח של פיטורים על מורל העובדים, על הפרודוקטיביות ועל התרבות הארגונית עלולות להיות משמעותית.

אסטרטגיות חלופיות להפחתת עלויות מאפשרות לחברות להתמודד עם אתגרים פיננסיים תוך שמירה על כוח העבודה שלהן ומיצוב את עצמן להתאוששות מהירה לאחר המשבר.

תקשורת אפקטיבית, שקיפות ואמפתיה חיוניות בניהול האסטרטגיות הללו כדי לשמור על אמון ומעורבות בין העובדים.

להלן 5 מצבים בהם לא ניתן להימנע מפיטורי עובדים במשבר כלכלי:

1 מצוקה כלכלית קשה:

כאשר חברה חווה מצוקה כלכלית קשה ונמצאת על סף חדלות פירעון או פשיטת רגל, יתכן שיהיה צורך בפיטורי עובדים כדי לצמצם את ההוצאות המיידיות ולשמור על פעילות העסק.

2 ירידה משמעותית וממושכת בביקוש:

אם יש ירידה משמעותית וממושכת בביקוש למוצרי או לשירותי החברה, ואין התאוששות צפויה, יתכן שיהיה צורך בצמצום כוח האדם כדי ליישר קו עם הפעילות העסקית המופחתת.

3 שינויים מבניים:

במהלך משבר, יתכן שחברות מסוימות יצטרכו לעבור שינויים מבניים, כגון צמצום או סגירה של מחלקות מסוימות או הפסקת קווי מוצרים לא רווחיים.

במקרים כאלה, פיטורים עשויים להיות בלתי נמנעים כדי לייעל את הפעילות ולהתמקד בתחומי הליבה העסקיים של החברה.

4 אובדן הכנסה בלתי ניתן להשבת:

אם חברה מתמודדת עם הפסדי הכנסה משמעותיים שספק אם יתאוששו אפילו לאחר המשבר, שמירה על אותו גודל כוח אדם עלולה להיות בלתי אפשרית.

5 מיזוג או רכישה:

במצבים בהם מתרחשים מיזוג או רכישה בזמן משבר, עלול להיווצר מצב שיוביל לצורך בפיטורים כדי לבטל כפל תפקידים ולהשיג סינרגיות.

להלן 4 מצבים בהם ניתן להמנע מפיטורי עובדים במשבר כלכלי ולהפחית עלויות אחרות:

1 אתגרים פיננסיים בטווח קצר בלבד:

אם האתגרים הפיננסיים הם קצרי טווח ויש ציפייה סבירה להתאוששות, על החברות לבחון אמצעים חלופיים כדי לגשר על הפער בלי לפנות לפיטורים.

2 שימור כישרונות ומיומנויות:

עובדים מיומנים ומנוסים הם נכס יקר ערך. שימור כישרונות מבטיח שהחברה ממוקמת היטב להתאושש במהירות לאחר שהמשבר יחלוף. פיטורים עלולים להוביל לאובדן מיומנויות קריטיות וידע מוסדי שיכול להיות קשה להחלפה.

3 שמירה על המורל והפרודוקטיביות:

פיטורים עלולים להשפיע קשות על המורל והפרודוקטיביות של העובדים. שימור העובדים על ידי נקיטת אמצעים אלטרנטיביים להורדת עלויות יכול לסייע בשמירה על כוח עבודה מלא מוטיבציה ומעורב, שהוא חיוני כדי להתמודד עם המשבר.

4 אחריות חברתית תאגידית:

חברות שמעדיפות אחריות חברתית תאגידית עשויות להעדיף להימנע מפיטורים כדי לתמוך בעובדים ובקהילות שלהן בזמנים מאתגרים. גישה זו יכולה לשפר את המוניטין והנאמנות של החברה בקרב העובדים והלקוחות.

להלן 7 אסטרטגיות חלופיות להפחתת עלויות:

1 הפחתות שכר זמניות:

הטמעת הפחתות שכר זמניות לכל רוחבו ואורכו של הארגון יכולה לסייע בהפחתת עלויות תוך שמירה על כוח העבודה על כנו.

עובדים עשויים להיות מוכנים יותר לקבל קיצוץ בשכר אם זה אומר להימנע מפיטורים.

2 צמצום היקפי משרה:

צמצום היקפי משרות מאפשר להמשיך להעסיק את העובדים  בזמן שהחברה מפחיתה את עלויות העבודה. גישה זו יכולה להיות יעילה במיוחד לניהול משברים קצרי טווח.

3 חופשה מרצון ללא תשלום:

הצעת חופשה מרצון ללא תשלום יכולה לספק הקלה זמנית בהוצאות השכר. עובדים שיכולים להרשות לעצמם לקחת חופש ללא תשלום עשויים לבחור באפשרות זו, ולעזור לחברה לחסוך בעלויות.

4 הקפאת גיוסים וקידומים:

יישום הקפאת גיוסים והקפאת קידומים יכול לאפשר לשלוט בעלויות העבודה בלי להשפיע על כוח העבודה הנוכחי. אסטרטגיה זו יכולה להיות יעילה בניהול הוצאות בתקופות של אי ודאות.

5 הפחתה בהטבות לא חיוניות:

במקרים מסויימים ניתן לצמצם או לבטל באופן זמני הטבות מסוימות ובונוסים, בהסכמת העובד (לא מדובר בהטבות שהן חלק מהזכויות הקוגנטיות של העובד). זה יכול לעזור לצמצם עלויות בלי להשפיע על משכורות הליבה.

6 ייעול פעולות:

זיהוי וביטול של חוסר יעילות בארגון יכול להוביל לחיסכון משמעותי בעלויות.

ייעול תהליכים, ניהול משא ומתן מחדש על חוזי ספקים ואופטימיזציה של ניצול המשאבים הם דוגמאות לאמצעים שיכולים להפחית עלויות.

7 ניוד פנימי של עובדים:

ניוד פנימי של עובדים לתפקידים או מחלקות שונות שבהן נדרשים הכישורים שלהם יכולה לעזור לשמור על רמות התעסוקה תוך מענה לצרכים העסקיים המשתנים.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה