לפי דוח חדש של Gallup אשר התפרסם באפריל 2024, כ-73% מבני דור ה-Z בארצות הברית מגדירים את עצמם כמאושרים מאוד או מאושרים למדי. נתון זה עשוי להפתיע רבים, לאור הכותרות הרבות המדווחות לאחרונה על עלייה במצוקה נפשית בקרב צעירים. ומצד שני, הדוח מציין כי 22% מבני דור ה -Z מדווחים על תחושת חרדה או דיכאון "כל הזמן" או "רוב הזמן", נתון גבוה מהממוצע הלאומי של 18%.
הגורמים המשפיעים על שביעות רצון ואושר בקרב בני דור ה- Z
משמעות ותחושת יעוד:
בני דור ה- Z רוצים להרגיש שהעבודה שלהם חשובה, משמעותית ותורמת לעולם. הם מאושרים יותר כאשר יש להם הזדמנות להשתמש בכישרונות ובכישורים שלהם כדי לעשות שינוי חיובי. לא מדובר רק על העבודה עצמה, אלא גם על התחושה שיש להם תפקיד חשוב והשפעה על החברה והעולם.
בבתי הספר, תלמידים שמרגישים שהשיעורים שהם לומדים רלוונטיים לחייהם האמיתיים ושיש להם הזדמנויות להתנדב ולחנוך אחרים, נוטים להיות מאושרים יותר. במקומות העבודה, מעסיקים יכולים לתמוך ביצירת תחושת משמעות על ידי מתן משוב משמעותי, הזדמנויות לקידום והתפתחות אישית ומקצועית, ויצירת תרבות ארגונית התומכת ביצירתיות וחדשנות.
קשרים חברתיים:
קשרים חברתיים חזקים ומשמעותיים הם חיוניים לשביעות רצונם של בני דור ה- Z. תמיכת חברים ובני משפחה מספקת תחושת שייכות וקהילה, שהם מרכיבים חיוניים לאושרם. בבתי הספר, יש להקנות לתלמידים הזדמנויות לבנות קשרים דרך פעילויות חוץ-כיתתיות, קבוצות תמיכה ומועצות תלמידים, מה שיכול לחזק את תחושת השייכות והקהילה שלהם. במקומות העבודה, יצירת סביבת עבודה ידידותית ותומכת, קיום אירועי צוות ובניית צוות יכולים לתרום ליצירת קשרים חברתיים חזקים יותר בין העובדים.
שינה ומנוחה:
מחקרים מצאו שצעירים מדור ה- Z שישנים מספיק בסופי שבוע נוטים לדווח על שביעות רצון גבוהה יותר. שינה מספקת ומנוחה משפיעות ישירות על מצב הרוח, האנרגיה והיכולת להתמודד עם אתגרים. בבתי הספר, קביעת לוחות זמנים ריאליסטיים ועידוד תלמידים ליצור שגרת שינה בריאה יכולים לשפר את שביעות רצונם. במקומות העבודה, יש כמה צעדים שניתן לנקוט כדי לשפר את איכות השינה של העובדים ולתרום לשביעות רצונם: עידוד איזון עבודה-חיים ומניעת עבודה בשעות נוספות, עידוד הפסקות קבועות במהלך היום, הקמת חדרי מנוחה במשרד.
בריאות פיזית:
פעילות גופנית ותזונה בריאה תורמות לשביעות רצונם של בני דור ה-Z, שמודעים יותר ויותר לחשיבות הבריאות הפיזית שלהם ומשקיעים בכך זמן ומאמץ. בבתי הספר, ניתן לקדם בריאות פיזית טובה יותר באמצעות הצעת שיעורי ספורט, מתן אפשרויות למזון בריא בקפיטריה והקניית חינוך בריאותי. במקומות העבודה, הצעת תוכניות בריאות ועידוד פעילות גופנית יכולים לתרום לבריאות הפיזית של העובדים ולשביעות רצונם הכללית.
נישואין וילדים:
בני דור ה- Z שמתחתנים או שיש להם ילדים נוטים לדווח על שביעות רצון גבוהה יותר בהשוואה לחבריהם שלא עשו זאת. ייתכן שזה נובע מתחושת השייכות והתמיכה שמספקים נישואים וילדים, המעניקים להם תחושת יציבות וביטחון בחיים האישיים.
מה ניתן לעשות על מנת להגביר את רמות שביעות הרצון של בני דור ה- Z
משמעות ותחושת יעוד
מה יכול בית-הספר לעשות יותר:
- פרויקטים מבוססי קהילה: לארגן פרויקטים שבהם התלמידים יכולים לתרום לקהילה המקומית.
- שילוב תוכן רלוונטי: לוודא שהתוכן הנלמד בכיתה רלוונטי ומעשי לחיים האמיתיים של התלמידים.
- הזדמנויות להתנדבות: לעודד התנדבות ופעילויות חברתיות למען הקהילה.
- מנטורינג וחניכה: ליצור תוכניות חניכה בהן תלמידים בוגרים מנחים צעירים.
- תמיכה ביצירתיות וחדשנות: לעודד תלמידים להציע רעיונות וליישם פרויקטים חדשניים.
מה יכולים ארגונים לעשות יותר:
- משוב משמעותי: לספק לעובדים משוב קבוע ומשמעותי על עבודתם.
- הזדמנויות לקידום: להציע מסלולי קידום והתפתחות אישית ומקצועית.
- תרבות ארגונית תומכת: לעודד תרבות שמקדמת יצירתיות וחדשנות.
- פרויקטים בעלי ערך חברתי: לשלב פרויקטים שעוזרים לחברה או לקהילה.
- שילוב תחומי עניין אישיים: לאפשר לעובדים לעסוק בתחומים שמעניינים אותם כחלק מעבודתם.
קשרים חברתיים
מה יכול בית-הספר לעשות יותר:
- פעילויות חוץ-כיתתיות: להציע פעילויות מחוץ לשעות הלימודים שמאפשרות לתלמידים להתחבר.
- קבוצות תמיכה: להקים קבוצות תמיכה לתלמידים במצבי לחץ או משבר.
- מועצות תלמידים: לעודד השתתפות במועצות תלמידים ובפעילויות חברתיות.
- אירועים חברתיים: לארגן כמה שיותר אירועים חברתיים כמו טיולים וימי כיף.
- תוכניות חונכות: ליצור תוכניות בהן תלמידים יכולים להנחות זה את זה, ולעזור זה לזה.
מה יכולים ארגונים לעשות:
- אירועי צוות: לארגן אירועים חברתיים ותחרויות בין הצוותים.
- חדרי מנוחה: לספק אזורי מנוחה ופנאי בתוך המשרד שיובילו לאינטראקציה בין-אישית.
- קבוצות עניין: להקים קבוצות לעובדים עם תחומי עניין משותפים (ספורט, קריאה וטכנולוגיה).
- פלטפורמות לשתופי פעולה: ליצור פלטפורמות מקוונות לשיתוף פעולה ותקשורת חברתית.
- תוכניות מנטורינג: לעודד מנטורינג ושיתוף ידע בין העובדים.
שינה ומנוחה:
מה יכול בית-הספר לעשות יותר:
- שעות לימוד מותאמות: להתאים את לוחות הזמנים כך שיתאימו לשעות השינה המומלצות.
- חינוך לשינה: ללמד את התלמידים על חשיבות השינה ואיך לשפר את איכות השינה.
- מנוחה במהלך היום: לספק הפסקות מנוחה במהלך יום הלימודים.
- סביבה תומכת שינה: לעודד סביבת לימוד שמפחיתה סטרס ומאפשרת שינה טובה יותר.
- מעקב ותמיכה: לספק תמיכה לתלמידים שסובלים מבעיות שינה.
מה יכולים ארגונים לעשות:
- איזון עבודה-חיים: לוודא שעובדים לא עובדים שעות נוספות רבות מדי ומקבלים זמן למנוחה.
- חדרי מנוחה: לספק חדרי מנוחה במשרד (ואף חדרי שינה במקומות שבהם עובדים שוהים פרקי זמן ארוכים במיוחד).
- מודעות לשינה: להעלות את המודעות לחשיבות השינה באמצעות סדנאות והדרכות.
- גמישות בשעות העבודה: לאפשר לעובדים עד כמה שניתן לקבוע את שעות העבודה שלהם.
- הפסקות קבועות: לעודד עובדים לקחת הפסקות קבועות במהלך היום.
בריאות פיזית
מה יכול בית-הספר לעשות יותר:
- שיעורי ספורט: להציע שיעורי ספורט מגוונים ואטרקטיביים.
- מזון בריא בקפיטריה: לספק מזון בריא ומגוון בקפיטריה.
- חינוך לתזונה: להקנות חינוך בנושא תזונה בריאה.
- פעילויות חוץ-כיתתיות ספורטיביות: לארגן פעילויות ספורט מחוץ לשעות הלימודים.
- תמיכה בפעילות גופנית: לעודד תלמידים להשתתף בפעילויות ספורטיביות מחוץ לבית הספר.
מה יכולים ארגונים לעשות:
- תוכניות בריאות: להציע תוכניות בריאות מקיפות לעובדים.
- מנויים לחדרי כושר: לספק מנויים לחדרי כושר או מתקני ספורט.
- פעילויות ספורטיביות משותפות: לארגן פעילויות ספורטיביות משותפות.
- מזון בריא במשרד: לספק מזון בריא בקפיטריה או בחדר האוכל של החברה.
- הרצאות וסדנאות: לארגן הרצאות וסדנאות בנושא תזונה בריאה וספורט.