בעוד הארגון המודרני שם לו למטרה לנהל את ההון האנושי שלו תוך התייחסות לכל עובד כאל טאלנט שיש לבחור בפינצטה, עסקים קטנים עדיין מאיישים משרות בשיטת 'כל הקודם זוכה'. כן, בין היתר, הפער התרבותי בין הארגון המודרני המתקדם לבין העסק הפרטי הקטן / המשפחתי הולך וגדל משעה לשעה גם בתחום הגיוס.
אתר משאבי אנוש Hiring Monster הקדיש מאמר ייעודי לגיוס עובדים בעסקים קטנים, במטרה לספק לאלה סיכוי לעמוד בתחרות מול הארגון הגדול והמודרני, הנהנה באופן טבעי מיתרון עצום בשל ההון האנושי הפועל בו, יתרון שהופך יותר ויותר משמעותי בשוק העבודה של ימינו.
ובישראל המצב אינו שונה, אולי אפילו גרוע מכך! שכן בעוד בארצות אחרות שירותי האאוטסורסינג בתחום משאבי האנוש לא רק נפוצים יותר אלא גם מקובל יותר לעשות בהם שימוש, בארץ המצב לא כך, וכל מנהל חברה ובעל עסק חושב כי הוא ידע טוב יותר מכולם מי מתאים לעסק או לארגון שלו.
עוד על שיטות גיוס עובדים ניתן ללמוד בכנס הגיוס השנתי!
ובנוסף, דווקא בעסק קטן המסתמך על נציג שירות אחד, מוכר יחיד בחנות או פקידה אחת המקבלת את פניהם של כל האורחים, בעלי התפקידים משחקים תפקיד חשוב יותר מזה שמשחקים אנשי מכירות, נציגי שירות ופקידי קבלה בחברות הגדולות.
כשעובד אחד מתוך 54 מתנהג בגסות רוח ללקוח, הנזק התדמיתי לטווח הארוך קטן בהרבה מזה של עובד יחיד המתנהג בגסות רוח ללקוחות הארגון, מה גם שקשה יותר לבצע השוואה שכן אין בסיס לביצועה. לפיכך, האחריות המוטלת על כתפיו של עובד בחברה קטנה גדולה יותר ולכן דווקא עסקים קטנים, המעסיקים כמות מזערית של עובדים, צריכים להקדיש יתר תשומת לב לתהליך גיוס העובדים שהם מנהלים ולמיין עובדים 'בפינצטה'.
עסקים קטנים מתחבאים מאחורי התירוץ השכיח 'אין לי כסף' כדי להצדיק גיוסים כושלים אולם כסף הוא לא הגורם היחיד וגם לא החשוב ביותר בתהליך הגיוס. מה שחשוב יותר מכל גורם אחר, כאשר מגייסים עובד חדש לארגון (ולא משנה לאיזה תפקיד) זה תשומת הלב שבה מתבצע התהליך, עם דגש על בדיקת התאמה מקסימלית של המועמד לתפקיד לטווח הארוך.
טיפים לגיוס עובדים לעסק קטן:
- גיוס עובדים לעסק קטן תוך שימוש בפלטפורמות גיוס חדשות: עסק קטן לאו דווקא צריך לסבול מנחיתות טכנולוגית ובפרט לא כאשר מדובר על גיוס עובדים ברשתות חברתיות. דווקא בגלל שרשתות חברתיות מאפשרות לכם כמעסיקים לפרסם מודעות דרושים בחינם ו/או להציץ בפרופילים של מועמדים מתאימים בחינם – המדיה החברתית מהווה פלטפורמת גיוס עובדים חסכונית העונה על הצרכים שלכם בפתרונות גיוס אקונומיים.
- גיוס עובדים לעסק קטן צריך להתבצע גם כן צעד אחר צעד. נכון, כשקיים מחסור בקופאי בודד ברשת מרכולים גדולה אפשר לשרוד עוד כמה ימים או שבועות עד לסיום שלבי הריאיון, מרכז הערכה או אפילו מבדקי האמינות. בעסק קטן, כאשר חסר עובד אחד בודד, העסק נמצא בסיכון. לעתים צריך אפילו לסגור פעילות או סניף, לצמצם שעות פעילות או לדחות את מועד אספקת המוצר או השירות בגלל מחסור בעובד בודד. ואולם מכלול האילוצים דוחק בכם לפעול במידית כדי לאייש משרה, זכרו כי עסק קטן לא יכול להרשות לעצמו לקבל סתם כל אחד. בדיוק כמו הארגון הגדול, גם העסק הקטן צריך לנהל תהליך גיוס יסודי ולעתים אף מורכב, למרות המחיר הכבד לטווח הקצר, וזאת כדי להבטיח את הצלחת הגיוס ואיתה את הצלחת העסק לטווח הארוך.
- היות שבעסקים קטנים אין צוות משאבי אנוש או אפילו נציג אחד בתחום ונטל הגיוס נופל לרוב על המנהל או איש צוות שאינו מיומן בגיוס, זה באחריותכם ללמוד על תהליך הגיוס עד כמה שניתן. גם אם אתם עושים זאת בעצמכם ולא נעזרים במנהלי גיוס מקצועיים, אין שום סיבה שלא להעביר את המועמדים תהליך גיוס ארוך ויסודי הכולל ריאיון טלפוני, ריאיון פרונטלי בבית העסק, ריאיונות ממליצים ואפילו מבחני התאמה במקום, מבחני ידע כללי, שאלוני התאמה ועוד.
- המועמד כלקוח: ארגונים גדולים למדו מזמן שכל מועמד הוא גם לקוח, לקוח פוטנציאלי או סוכן שבא במגע עם לקוחות שלו ולכן יש דגש על יצירת חוויה כמה שיותר חיובית עבור המועמד. עסקים קטנים צריכים לשמור גם הם על שמם הטוב הן כספקי שירות או מוצר והן כמעסיק (כדי להתמודד מול ארגונים גדולים על עובדים מוכשרים) ולכן צריך להיות דגש גדול יותר על יצירת מפגש חיובי וחווייתי בין המועמדים לעסק. עסק קטן צריך להודות לכל מועמד שהגיש פנייה, לעדכן כל מועמד שנדחה וכיו"ב.
לסיכום, ברור שלעסק קטן יותר קשה לנהל ולקיים מערך גיוס נכון, אך אין סיבה ממשית שלא יעשה כן.
ככל שעסקים קטנים יבינו כי תהליך הגיוס דורש ידע ומומחיות ולא רק ביצוע של ראיון, העברת שאלות והתרשמות כללית – כלומר שגיוס זה מקצוע – ויפנו את המשאבים לבצע את תהליך הגיוס באופן נכון, כך ייטב להם. והפתרונות לגיוס עובדים, לעסק קטן כגדול, אינם יקרים כלל בהשוואה לחלופה.
כל עסק שקולט עובד שאינו מתאים, לא רק מבזבז את שכרו של העובד בגלל שזה אינו יודע לבצע את עבודתו, אלא את זמנו של החונך, את הרווח התזרימי שהיה יכול להווצר מלקוחות פוטנציאלים שהלכו לאיבוד, ואפילו את הזמן המבוזבז שנגרם בעקבות התנהלות לא נכונה בתהליך גיוס ארוך. כאשר לוקחים את כל זאת בחשבון צריך להיות ברור כי גיוס מהיר של העובד המתאים שווה הרבה מאוד כסף לכל ארגון – ויכול להיות קריטי לעסק קטן.
לפיכך שימוש בשירותי מקצוע חיצוניים (אאוטסורסינג) של תהליך הגיוס או צריכת שירותים של ליווי תהליך הגיוס לעסק – הם התשובה לגיוס עובדים לעסק קטן.
ניתן ללמוד עוד על תהליך גיוס נכון ואפקטיבי לכל עסק וארגון ב- כנס הגיוס השנתי! לפרטים נוספים לחץ כאן.