מעסיקים משתמשים יותר ויותר בפייסבוק כדי לסנן פניות ופוסלים מועמדים שהם מעריכים כבעלי תכונות בלתי רצויות. מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת צפון קרוליינה מראה שהחברות שנוהגות כך כנראה טועות טעות חמורה בהבנתן את ההתנהגות ברשת, וכתוצאה מכך עלולות להחמיץ מועמדים רצויים.
המחקר שכותרו "חמש תכונות אישיות עיקריות שמשתקפות בפרסומים של מועמדים לעבודה במדיה החברתית" פורסם בכתב העת Cyberpsychology, Behavior and Social Networking (סייבר-פסיכולוגיה, התנהגות ורשתות חברתיות). החוקרים בחנו 175 משתתפים על מנת למדוד את מרכיבי האישיות שאותם מחפשים מעסיקים במועמדים לעבודה, כולל מצפוניות, נעימות ומוחצנות (לא במובן השלילי, אלא כמאפיין אישיות שמתאר אנשים שמפנים את האנרגיות שלהם החוצה). בהמשך נסקרה התנהגותם של המשתתפים בפייסבוק על מנת שהחוקרים יוכלו לראות אילו התנהגויות פייסבוקיות נקשרו לתכונות אישיות ספציפיות. התוצאות אולי יפתיעו כמה מנהלי משאבי אנוש בחברות.
לעתים קרובות חברות סורקות פרופילי פייסבוק של מועמדים כדי לראות האם יש עדות לשימוש באלכוהול או בסמים. מתוך האמונה שהתנהגויות כאלה משמעותן שהמועמד אינו 'מצפוני', אינו אחראי ואין לו משמעת עצמית," אמרה ד"ר לורי פוסטר ת'ומפסון, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת צפון קרוליינה ושותפה לכתיבת המחקר. החוקרים מצדם גילו שכלל לא מתקיים מתאם מובהק בין מצפוניות לבין רצונו של האדם לפרסם בפייסבוק תוכן שקשור לשימוש בסמים או באלכוהול. "המשמעות היא שחברות פוסלות אי אילו מועמדים לעבודה מצפוניים על בסיס הנחות שגויות ביחס למה שהתנהגות ברשת החברתית מספרת לנו על המועמד," אמר וויל סטאוטון, דוקטורנט מצוות החוקים.
חפשו את אלה שלא משמיצים, אל תפסלו את החבר'ה עם הבירה
חברות שמחפשות מועמדים בעלי אישיות מוחצנת, למשל כאלה שזקוקות לעובדים בתחומי השיווק והמכירות, עושות לעצמן כנראה שירות גרוע במיוחד. תוצאות המחקר מראות שהטיפוסים המוחצנים הם אלה שנוטים יותר מהאחרים לפרסם תמונות שקשורות לסמים או לאלכוהול בפייסבוק. לכן חברות שמסננות החוצה את המועמדים הללו, כנראה מפחיתות באופן משמעותי את מאגר המועמדים לעבודה בעלי האופי המוחצן.
החוקרים כן מצאו סמן רשתי שקשור באופן הדוק לתכונות אישיות שאותן מחפשים המעסיקים. משתתפי המחקר שקיבלו ציון גבוה בנעימות ובמצפוניות היו כאלה שנטו לא להשמיץ או להעליב אנשים אחרים בפייסבוק. "אם מעסיקים מתכננים להמשיך להשתמש במדיה החברתית כדי לסנן מועמדים לעבודה, מחקר זה מראה שייתכן שכדאי להם להתמקד בפסילת מועמדים שמכפישים את הזולת – לא בהכרח את אלה שמפרסמים פוסטים על שתיית בירה," אמר סטאוטון.