יוגב כראדי, מומחה לפתרונות גיוס, ירצה בכנס פיתוח מקורות הגיוס שיערך ב-5.3 על השימוש בלינקדאין כמקור גיוס אפקטיבי. אולי חלקכם יתפלאו לשמוע, אך יש ארגונים שעדיין לא משתמשים בלינקדאין, ולדבריו של כראדי לא יתכן שלא נשתמש בכלי הנהדר הזה, שהוא חינמי וכה נגיש. מטרת הרצאתו של כראדי היא לחשוף כלי שמתאים כמעט לכל חברה שמגייסת עובדים, כלי שיכול לשמש גם למכירות ושיווק החברה. כל ארגון, גם תעשייתי, יכול לעשות בו שימוש יעיל כי תמיד יש צורך גם באנשי כספים, שיווק, מזכירות ועוד, וכולם נמצאים בלינקדאין. בהרצאה יחשוף נתונים שיסייעו למשתתפי הכנס בהבנת הפוטנציאל הגדול של הלינקדאין, כמו מספר הישראלים הנמצאים בו ופילוח לפי תחומים.
יוגב כראדי: "מעסיקים רבים עדיין לא משתמשים בלינקדאין מתוך חשש שיצודו את עובדיהם (הד האנטינג). החדשות הן, מעסיקים יקרים, שגם אם לא תשתמשו בלינקדאין ייקחו לכם עובדים. נכון שהלינקדאין הופך את העובדים לנגישים יותר. אך במקום לחשוב על מניעת 'גניבה' של העובדים וחסימה של אופציות תעסוקתיות עתידיות עבורם, מומלץ לחשוב כיצד נשמר אותם בארגון. כי עובד לא מרוצה יעזוב". לפיכך לדבריו, כדאי גם לארגון לייצר את הנוכחות שלו ברשת ובעיקר בלינקדאין, שהיא סביבה עסקית טובה וחדשנית הממתגת את העסק ככזה וכך מקדמת גם את עובדיו.
בהרצאתו יתייחס לכלים חדשניים שנמצאים בתוך הלינקדאין, ייצור וניהול רשת של קשרים אפקטיביים, הגדרת קהל היעד ואופן ההגעה אליו. יחשוף שיטות לחיפוש מועמדים ולקוחות, שיכולים לשמש גם לכל מנוע חיפוש אחר. מדובר בשיטות וכלים הלקוחים מעולם המידענות, שיכולים לשמש אותנו כמגייסים לצורך חיפוש מדויק – כדי לא לבזבז זמן ולהסתבך בעוד חיפושים ועוד פרופילים.
ההרצאה תתמקד גם בכל אפשרויות הפניה למועמדים פוטנציאליים. כיצד יש לפנות למועמדים, מה לומר ומה לא, כיצד לייצר פניות אפקטיביות ומדויקות. שאלה חשובה היא כיצד נחשוף חשיפה של פרטים של מועמדים פוטנציאליים ונשלח הודעה גם למי שנמצא מחוץ למעגל הקשרים שלנו?
ישנן אסטרטגיות וטקטיקות רבות, כשרבים אינם יודעים שבסופו של דבר המטרה היא ליצור שיחה. יש מגייסים שחושבים שאפשר לגייס עובדים באמצעות התכתבות בלינקדאין, ואינם יודעים שהמטרה היא לשוחח עם המועמד, כי התכתבויות ממושכות לא יובילו ליעד המבוקש. בסופו של דבר השיחה האישית יוצרת מחויבות גדולה ומעידה על מוטיבציה גבוהה.
כראדי ידבר גם על השימוש בלינקדאין ככלי חינמי לכל דבר: היתרונות והחסרונות של הפרסום בתשלום בלינקדאין ומקסום היכולת שלנו כמגייסים למיתוג אישי וכמיתוג מעסיק. המיתוג האישי כמגייס בתוך הרשת וגם כמגייס לארגון שלי.
רבים חוששים להשתמש בלינקדאין מתוך הנחה שמדובר בחשיפת החיים האישיים ועירובם בחיי העבודה. מה תאמר להם?
יוגב כראדי: "יש סוגיות רבות בנושא, כמו למי שייך הפרופיל. ארגונים שחושבים שהפרופיל שייך לארגון עצמו טועים: הוא שייך לאותו אדם. זוהי רשת קשרים אישית ועסקית, ויש ארגונים שחושבים שהעובד שפותח פרופיל בלינקדאין יקח את הלקוחות. כמו עניין המועמדים – עובד טוב יצליח בכל מקרה לסחוף אחריו לקוחות. כך שקל לומר אמרות פופוליסטיות ולנסות להפחיד. אך בעידן הנוכחי, עם פייסבוק ולינקדאין ובלעדיהם – כל מידע הוא חשוף, נמצא שם ונגיש. מועמדים ולקוחות נמצאים ברשתות החברתיות ואפילו במדריכים של דן אנד ברדסטריט. שום דבר כבר אינו בגדר סוד כמוס".
בהרצאה יוצג גם case study על תהליכי גיוס שבוצעו בלינקדאין. יוצגו נתונים מלאים כגון זמני תגובה, זמן של סגירת משרה ועוד. נדבר על טעויות נפוצות שעושים משתמשים, כמו: פתיחת פרופיל מבלי לשים תמונה, או שימוש בתמונה שאינה רלוונטית לחיים העסקיים. יש ארגונים שפותחים פרופיל כללי שבו משתמשים כל אנשי אגף משאבי האנוש – וזוהי טעות: אנשים אוהבים לדבר עם אנשים, לא רוצים לתקשר עם מחלקה. ברשתות מועמדים מחפשים לעשות את התהליכים כמה שיותר אישיים ופרסונליים. כדי למקסם את הפלטפורמה יש צורך להיות אמיתיים, ולהציג את הזהות שלנו עם התמונה.
וזה בניגוד לעבר, שבו אף מועמד לא ידע דבר על המראיין ועל תהליך הגיוס, הכל היה אפוף מסתורין.
"נכון. תהליכי הגיוס כיום הם מאוד פתוחים ושקופים, יותר ויותר ארגונים מעדכנים את המועמדים בכל שלב בתהליך וזו תוצאה של העידן של היום. מועמד שלא יקבל תשובה ימשיך למי שכן, כי התחרות גדולה מאוד על אנשים איכותיים וזה שם המשחק. רבים מהמועמדים הטובים לא יושבים ומחפשים עבודה אלא עוברים מהצעה להצעה, שזהו שינוי תודעתי גדול שהרבה מגייסים לא הפנימו אותו. לכן עלינו להיות גמישים ופתוחים ולא בהכרח לקבל קובץ קורות חיים, אלא לפעמים רק להסתפק בלקבל פרופיל לינקדאין. זמן התגובה חשוב וחבל לפספס".
כראדי מדגיש כי כיום ניתן למצוא בלינקדאין לא רק עובדים בכירים. ערוץ זה הולך ונעשה פחות ופחות נישתי. אם בעבר היו בו מועמדים רק מתחומי ההייטק, היום נוכל למצוא בו עובדים מכל שכבות האוכלוסייה ומכל התחומים, כמו הנדסה, משפט, שיווק, מכירות והמגזר הציבורי.