בזכות שריל סנדברג יותר נשים מבקשות העלאה

בזכות שריל סנדברג יותר נשים מבקשות העלאה

ספרה של סמנ"כלית התפעול בפייסבוק מעורר השראה בנשים וקורא להן להפסיק להיות פסיביות, לקפוץ על הזדמנויות בעבודה ולבקש את השכר שמגיע להן. רבות מצייתות לקריאה.

שיתוף
שכר נשים

האם שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול בפייסבוק ואחת הנשים הבולטות ביותר בעולם העסקים, משנה את המציאות התעסוקתית של הנשים ברחבי תבל? על פי סיקורים מהעולם, ספרה של סנדברג "להטות כתף: נשים, עבודה והרצון להנהיג" (במקור Lean In: Women, Work, and the Will to Lead) גרם לנשים רבות לשנות גישה ולדרוש את הכסף שמגיע להן.

"בכל מקום שאליו אני הולכת מנכ"לים אומרים לי 'את עולה לי כל כך הרבה כסף בגלל שכל הנשים שעובדות עבורי מבקשות העלאה" סיפרה סנדברג לבוב מוריץ, יושב ראש חברת הענק למתן שירות מקצועיים PricewaterhouseCoopers , בכנס שהתקיים בחודש יולי במטה פייסבוק.

[adrotate banner="120"]סנדברג לא רק חיברה ספר, אלא למעשה ייסדה תנועה שנקראת כשם הספר, Lean In. השם מצביע על שינוי גישה. במקום להישען לאחור ולהיות פאסיבית, שריל קוראת לכל אשת קריירה לרכון קדימה ולנתב את עצמה למרכז ההתרחשות. היא בין היתר כותבת שלנשים יש נטייה ליחס את הצידוק להעלאה בשכרן למישהו אחר ולומר למשל "המנהל שלי חושב שאני מקצועית מאוד ושמגיע לי יותר".

אין נתונים סטטיסטיים שמספרים כמה נשים מבקשות בימים אלה העלאה בזכות ספרה של סנדברג, אבל האנקדוטה שסנדברג חלקה עם מוריץ מצביעה אולי על מגמה חדשה ומבורכת ויש בה תקווה לשינוי. מבקריה של סנדברג אומרים שתנועת Lean In רלוונטית רק לאוכלוסייה מסוימת מאוד של נשים ודווקא מהסוג החזק. היא יכולה לעזור לנשים שכבר עלו על מסלול הקריירה, אבל אין בה תועלת לרבות מאוד אחרות שמועסקות כעובדות קבלן או במשרות נמוכות יוקרה, סטטוס ושכר. ועדיין, בהתחשב בפערי השכר העצומים (בישראל מדובר על 37% פחות מגברים במשכורת החודשית ו-17% בשכר לשעה), המסר של סנדברג חשוב לאין ערוך ואולי עם הזמן יחלחל גם כלפי מטה.

סנדברג מאושרת מהתוצאות

סנדברג דיברה באולפן הווידיאו של פייסבוק בנוכחות 300 אנשים במשדר שהועבר לעוד 60-50 התכנסויות של תנועת Lean In. אם הלכת לאיבוד בשממה, למשך שנה, ספרה של סנדברג מציע לך לרכון קדימה לכיוונן של הזדמנויות במקום העבודה ולהרחיב את מקומן של הנשים במשרות בדרג גבוה. מנהלים בכירים במיוחד, כמו ג'ון צ'יימברס מ-Cisco הבטיחו לאמץ את המניפסט הסנדברגי, וקבוצות נטוורקינג של Lean In החלו צצות בעולם.

סנדברג עצמה נסעה לטוקיו וללונדון לקדם את ספרה, הופיעה ב- Daily Show עם ג'ון סטיוארט ועל כריכת Time Magazine. אין עוד הרבה מנהלות (או מנהלי) תפעול שהגיעו לרמה כזאת של סלבריטאיות. מי שזכתה לפרסומים רבים היא מריסה מאייר כעת מנכ"לית יאהו ולשעבר בכירה בגוגל, אבל בדרך כלל מסיבות שליליות – ביקורת על חופשת לידה קצרה מדי וכישלון להחיות את הענק המת יאהו.

האם סנדברג הגשימה את המשימה שקבעה לעצמה?

באוזניו של מוריץ סנדברג הביעה סיפוק: "לא יכולתי להיות מאושרת יותר ממה שמתרחש" היא העידה ואמרה שמטרותיה היו להתחיל שיח על הטיה מגדרית ועל חסרונן של נשים במשרות צמרת, ואחר כך להוביל את השיח הזה לשינוי של ממש.

מוריץ שאל אותה על תוכניותיה ל-18 החודשים הקרובים, גם בנוגע ל-Lean In וגם בחייה האישיים. בעניין הראשון היא מתכוון לטפח קהילה, תוכניות ושותפויות. ברמה האישית היא אמרה "אני לומדת כל מה שאני יכולה". בינתיים ספרה של סנדברג בילה 18 שבועות ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס, בחודש מרץ, שבו יצא לאור מכר מיד 12,000 עותקים ויש לשער שמאז המכירות רק גדלו.

משאבי אנוש והעצמה נשית

תחום משאבי האנוש 'נשלט' ע"י נשים, עם 80% ויותר מסך העובדים בתחום. ומעבר לפן האישי של כל אחת ואחת במקום העבודה אולי הגיע גם הזמן שקהילת משאבי האנוש תרים בעצמה את הכפפה ותתקן את ההטיה המגדרית בתחום השכר כלפי הנשים.

מבצע כנסי 2025

אין תגובות

השאר תגובה