שיתוף

הרשתות החברתיות ובראשן לינקדאין וגלאסדור, מקלות מאוד על משימת הגיוס. הן מאפשרות למנהלי הגיוס למקד את החיפוש אחר המועמדים המתאימים ביותר לארגון, למנהל הישיר ולתפקיד, הן מאפשרות לעובדים לבחון מקרוב את החברות בהן הם היו מעוניינים לעבוד, והן מאפשרות לבצע מגוון רחב של חיתוכים ופניות לעובדים, זמן רב לפני שנפתחת משרה.

מה שהרשתות החברתיות לא עושות, זה להתריע בפניכם בכל פעם שהמודעה שפירסמתם או הפנייה ששלחתם משקפת אפליה בגיוס.

ואם לא תקפידו על שוויון זכויות בתחום זה אתם עלולים לשלם על כך ביוקר רב, לא רק בכסף (בעקבות תביעות) אלא גם ובעיקר בהרס המוניטין ופגיעה, לעיתים בלתי הפיכה, במותג המעסיק שלכם.

המלכודות ברשתות החברתיות

אם בעבר היה נדרש ממנהלי הגיוס לציין במודעות ה'דרושים' בעיתונים: דרוש\ה, עובד\ת וכו, ולהקפיד לרשום בסוף המודעה כי 'מודעה זו פונה לגברים ונשים כאחד', הרי שקמפיין גיוס ברשתות החברתיות מציב לכם הרבה יותר 'מלכודות' שאתם עלולים ליפול בהן ולהיות מואשמים באפליה, גם אם כלל לא התכוונתם לכך.

הרשתות החברתיות הן כיום ויזואליות יותר מאי פעם. הוויזואליות הזאת – שמאפשרת לשלב במודעה סרטוני וידאו, כמו גם תמונות של עובדים, קטעי אנימציה, שילובים שונים של קול ותמונה ועוד – נועדה למשוך אל הארגון את מיטב הכישרונות.

אין ספק שהסרטונים, התמונות וכו, מאפשרים להעניק למועמדים הצצה אל הארגון ועובדיו. אבל הם גם עלולים להוות מלכודת מסוכנת.

לכלול את כל צבעי הקשת

אם בכל התמונות והסרטונים הללו לא נכללו אנשים מכל הקשת החברתית: נשים וגברים, בני דתות, העדפות מיניות, גילאים וגזעים שונים, אתם עלולים להיות מואשמים בהטיה ובאפליה.

כל תמונה, בין אם היא תמונת אילוסטרציה או תמונות של העובדים שלכם, מעבירה מגוון רחב של מסרים. המסרים הללו יכולים להיות במגוון תחומים, החל מסביבת העבודה, ועד מגוון אפשרויות הקידום וההכשרות בארגון. אבל בכל מסר גלוי שכזה, מסתתר גם מסר סמוי: מידת ורמת הגיוון התעסוקתי הנהוגים בארגון שלכם.

לדוגמה, אם אתם טוענים במודעה כי בארגון שלכם יש מגוון רחב של אפשרויות קידום לנשים וגברים, בני כל הגילאים, אבל בתמונה מופיע גבר צעיר בשנות העשרים לחייו, הרי שהמסר האמיתי המועבר למועמדים הוא: זה מה שאנחנו מחפשים. ואין זה סוד שתמונות מעבירות מסרים חזקים הרבה יותר ממילים.

יתרה מכך, לא רק שאתם מסתכנים בתביעות על רקע אפליה, אתם גם עלולים להפסיד עובדים מוכשרים ביותר שלא יפנו אליכם אם הם לא מזהים את קבוצת ההתייחסות שלהם בתמונות ובסרטונים שאתם מפרסמים.

לבדוק בשבע עיניים כל תמונה וסרטון

מכיוון שכך, מנהלי הגיוס ומנהלי משאבי האנוש חייבים להיות עם היד על הדופק ולבדוק בשבע עיניים ושבעים זכוכיות מגדלות את התמונות והעיצוב שמתבצעים בדרך כלל על ידי מעצבים, צלמים, ועורכי וידאו שהמומחיות שלהם היא ביצירת קמפיין. לא בחוקי העבודה.

בתי הדין לעבודה מתייחסים בחומרה רבה לכל רמז לאפליה, בפרט בפרסומים לאיתור מועמדים. כל מועמד פוטנציאלי שירגיש שהוא יכול להיות מתאים ביותר לתפקיד, ובסופו של דבר לא יתקבל, יוכל להשתמש בפרסומים של הארגון בבואו לתבוע אתכם בגין אפליה. אם הפרסומים הללו לא יפגינו בצורה ברורה וחד משמעית, פנייה אל מועמדים מכל הקשת החברתית, הם יוכלו לפגוע בכם ולהוות עילה לתביעה יקרה ביותר.

תוכלו לשמוע עוד על נושאי דיני עבודה בגיוס בכנס הגיוס שיתקיים ב-21 באוקטובר בכפר המכביה.

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה