מאט או'הרה, מנכ"ל של מועדון כדורת ומועדון יאכטות מאוסטרליה, החליט לוותר על חשבון הדואר האלקטרוני שלו בעבודה ושכנע את העובדים שלו לעשות את אותו הדבר ולהיעזר בחלופה הישנה והטובה – שיחות טלפון או שיחות פנים אל פנים. הוא דיווח לעיתונאים שמאז שעשה זאת חיי העבודה שלו השתפרו פלאים.
לפני השינוי או'הרה הקדיש 25 שעות בשבוע להתעסקות בדוא"ל וכעת נדרשות לו לשם כך רק 45 דקות אחת לשבועיים. הוא חושב שמרבית הדוא"ל שכתב ושלח לא היה הכרחי ושבלעדיו יכול היה להיות פרודוקטיבי יותר. "אתה חושב שאתה עושה עסקים… אבל גיליתי ששני שלישים מתיבת הדוא"ל הנכנס שלי הגיעו משלושה אנשים שאיתם חלקתי את אותו בניין משרדים," אמר או'הרה. כעת, משהדוא"ל מחוץ למשוואת הלו"ז, צוות העובדים של או'הרה מקדיש יותר זמן ללקוחות ומצליח לצאת הביתה מהעבודה בזמן לעתים קרובות יותר.
"בסופו של יום אנחנו לא יושבים על ערש הדווי שלנו ואומרים" 'הייתי צריך להיות יותר זמן במשרד'," הסביר או'הרה. כשעוזבים את המשרד בזמן יש יותר פנאי לבלות עם המשפחה, וזה דבר שאו'הרה מייחס לו חשיבות רבה. מההיבט של היעילות, הוצאת הדוא"ל מהמשחק גרמה לעובדים לבצע שיחות טלפון בנות חמש דקות במקום התכתבויות שנמשכו שעות.
אין תחליף למילה המדוברת?
עבור רבים משרד בלי דוא"ל הוא משהו שאפילו לא ניתן לדמיין, אבל נראה שההימנעות ממנו אינה כה נדירה. כבר סיפרנו לכם שחברת פרארי אסרה על עובדיה לשלוח מיילים קבוצתיים. באתר hrm Asia מספרים גם על באד סליג, חבר ועד ב-Major League Baseball בארצות הברית, שהצהיר בעבר שמעולם לא שלח דוא"ל ואינו מתכוון לעשות זאת לעולם. טיירי ברטון, מנכ"ל חברת הטכנלוגיה Atos, אסר שליחת דוא"ל במקום העבודה ב-2011 באומרו שאינו מסוגל להחליף את המילה המודברת. שיין יוז, מנכ"ל הנהגה בחברת Learning as Leadership, אסר על שימוש בדוא"ל למשך שבוע בחברה במטרה להגביר את היעילות. מ.ד סיגלר, עיתונאי ב-TechCrunc, נגמל מהדוא"ל לחודש כדי לראות איך ירגיש, וגילה שזה לא הפריע לו כלל.
מחקר של חברת Gartner שעוסקת במחקרים בתחום הטכנולוגיה, צופה שב-2015 30% מהחברות ישתמשו במה שמכונה "פלטפורמות שיתופיות" למלא את מה שהדוא"ל עושה היום. אותן פלטפורמות הן כלים מבוססי אינטראנט, שבנוגע לדוא"ל קרובים יותר למערכות instant-messaging תאגידיות, שיש בהן לעתים קרובות מרכיבים דומים לאלה של רשתות חברתיות. במילים אחרות, דרכי תקשורת מעולם הרשתות החברתיות יחליפו את הדוא"ל. היום, על פי הערכות של חברת הטכנולוגיה Jive, עובדי צווארון לבן מקדישים 28 שעות שבועיות בממוצע לטיפול בדוא"ל, כאשר מחצית מהזמן הזה כלל אינה תורמת לעסק. שם סבורים ששימוש בכלים מעולם הרשתות החברתיות יאפשר לעובדים לשתף פעולה בדרכים יעילות יותר ויפחית את הצורך בדוא"ל.
כך או אחרת, התקשורת תמשיך כנראה להיות מתווכת באמצעים אלקטרוניים מלבד במקרים חריגים שבהם מנכ"לים יצירתיים יחליטו לגרום לעובדים שלהם לראות לעתים קרובות יותר זה את פניו של זה או לפחות להשמיע קול.