הצורך לפתח מותג מעסיק חזק מהווה מגמה שהולכת וגוברת ב-15 השנים האחרונות ובפרט בעשור האחרון.
חברות שרוצות לשמר את עובדיהן ולאפשר לעצמן לגייס טלנטים מוכשרים, בין אם הם מועמדים פאסיביים או אקטיביים, חייבות לטפח מותג מעסיק חזק.
אין ספק שמותג מסחרי הוא בעל חשיבות רבה ביותר, אבל בלי מותג מעסיק חזק, גם המותג המסחרי יהיה חלש יותר.
מנגד, חברות בעלות מותג מעסיק חזק יכולות לאפשר לעצמן לגייס את הטובים שבעובדים ועל ידי כך לתרום למותג המסחרי שלהן.
במילים אחרות, מותג המעסיק והמותג המסחרי של החברות קשורים זה בזה בקשר שאינו ניתן להפרדה.
לכל חברה ברור שעליה לבנות מותג מסחרי חזק, במטרה לבדל עצמה בתחרות בשוקי היעד שלה ולבנות בסיס איתן של לקוחות נאמנים.
מיתוג מעסיקים, לעומת זאת, הוא מושג חדש יחסית שהחל לתפוס תאוצה ב-15 השנים האחרונות ובעיקר בעשור האחרון, בעת שמעסיקים החלו ליישם עקרונות של חווית העובד ולהבין את חשיבותה הרבה של חווית עובד וחווית מועמד חיוביות.
בעת שחברה מפתחת את מותג המעסיק שלה, עליה לקחת בחשבון 4 שיקולים חשובים שמבחינים בין מותג המעסיק לבין המותג המסחרי שלה:
1 קהל היעד של המותג:
בעוד שקהל היעד של המותג המסחרי הוא לקוחות החברה שרוכשים את מוצריה, הרי שקהל היעד של מותג המעסיק הוא עובדי החברה והמועמדים לעבוד בה, בין אם הפאסיביים או האקטיביים.
מומחים מסבירים, כי ברוב המקרים, מגוון האנשים שעובדים בחברה הוא גדול משמעותית יותר ממגוון הלקוחות שרוכשים את מוצריה.
במקרים רבים, עובדי החברה כלל אינם קונים את מוצריה. לדוגמה, לא כל מי שמוכר מוצרי יוקרה יכול או מעוניין לרכוש מוצרי יוקרה; לא לכל מי שמוכר מוצרים המיועדים לילדים יש ילדים, לא כל מי שמוכר מוצרי מזון מסויימים גם רוכש מוצרי מזון אלה וכד'.
על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחברה שמוכרת מוצרי B2B. עובדיהן של חברות שמפתחות, מייצרות ומשווקות מוצרים למגזר ה-B2B אינם רוכשים מוצרים ושירותים אלה כלל.
יתרה מכך, היקפו של קהל היעד של מותג המעסיק הוא בדרך כלל קטן יותר מקהל היעד של המותג המסחרי (כלומר ממספר הקונים).
2 לתקשר את המיתוג:
המותג המסחרי של החברה מתוקשר לקהל היעד במגוון גדול של דרכים לרבות שיווק, אתר לקוחות, רשתות חברתיות, ערוצי פרסום, ערותי תקשורת, ביקורות על מוצרים ועוד.
מותג המעסיק לעומת זאת, מתוקשר לעובדי החברה דרך אתר הקריירה שלה, תיאורי תפקידים, מודעות דרושים, ביקורות חברות, ערוצי תקשורת כתובה ואלקטרונית ורשתות חברתיות.
תקשור המותג המסחרי קיים לצורך מכירת המוצרים והשירותים של החברה, בעוד שתקשור מותג המעסיק נועד לצורך גיוס ושימור עובדים.
3 מחוברות:
ההתקשרות של לקוחות החברה למותג המסחרי היא עסקית ולעיתים מיועדת לטווח בקצר בלבד.
המחוברות (ההתקשרות) של העובדים למותג המעסיק נועדה להיות ארוכת טווח ולשימור העובדים לאורך זמן.
4 תחרות:
המותג המסחרי מיועד אמנם לשמר לקוחות, אבל התחרות עליו מוגבלת לשוק היעד, כלומר לחברות המתחרות שמוכרות מוצרים דומים-מתחרים.
מותג המעסיק, לעומת זאת, נועד לשמר עובדים כאשר התחרות עליהם היא מול כל חברה מכל שוק ומכל תחום שמעוניינת לגייס את העובדים של החברה (כלומר, של בעלת מותג המעסיק).