חברות שהחזון שלהן כולל מחוייבות להלך רוח שמעודד צמיחה, יוזמה, לקיחת אחריות והתמודדות עם אתגרים, יוצרות תרבויות ארגוניות שמעודדות את העובדים לחשוב מחוץ לקופסה – גם בשגרה וגם (ובעיקר) בכל פעם שמתעוררות בעיות.
חברות שמעודדות יצירתיות ויוזמה של עובדים, הן חברות שיודעות להכיר בהישגי העובדים ולהוקיר אותם. אחד המאפיינים של חברות מסוג זה הוא להיטות העובדים ללמוד ולשפר את ביצועיהם.
לארגונים שמאמצים תרבות ארגונית שמקדמת ומעודדת צמיחה, יש את הסיכויים הגבוהים ביותר להפוך לחברות מובילות בתחומן.
אלא שהכרה בהישגים והוקרת העובדים היצירתיים הן תנאי הכרחי אבל לא מספיק.
תנאי נוסף הוא להעמיד לרשות העובדים את המערכות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, שיאפשרו להם לעסוק בצד היצירתי של המשימה ולא לבזבז זמן יקר על החלק הטכני של המשימה.
כל עוד החלקים הטכניים והרוטיניים שיש לבצע במסגרת המשימה, יבוצעו על ידי טכנולוגיות מתקדמות, ובראש ובראשונה על ידי מערכות בינה מלאכותית, העובדים יוכלו להתמקד בחלק היצירתי שדורש חשיבה מחוץ לקופסה.
יתרה מכך, ברגע שהטכנולוגיות הנכונות והמתאימות יעמדו לרשות העובדים, ויסירו מהם את הנטל של החלקים הטכניים של המשימה, יהיו יותר עובדים שירצו לקחת יוזמות עצמאיות שיקדמו את הארגון.
לפני כחמש שנים נערך סקר על ידי דלויט, במסגרתו נבדקו 500 חברות שהכנסותיה של כל אחת מהן היו באותה עת בין 100 מיליון דולר בשנה, לקצת יותר ממיליארד דולר בשנה.
מהסקר עלה, כי כ-57% מהחברות בסדר גודל כזה מתכננות להגדיל (בשנים הבאות) את הסכומים שהן מוציאות על רכישת טכנולוגיות לעומת ההוצאה בשנים שקדמו לכך.
כ-45% ממשתתפי הסקר ציינו שההוצאה שלהן על טכנולוגיה מתקדמת, צפויה להוות כאחוז אחד עד חמישה אחוזים מתקציב החברה.
כ-33% ממשתתפי הסקר אמרו כי החברה שלהם מתכננת להוציא על טכנולוגיות מתקדמות יותר מחמישה אחוזים מהתקציב.
אם כן, אין ספק שהטמעת מערכות טכנולוגיות והעמדתן לרשות העובדים הוא צעד שמגביר את היצירתיות של העובדים ואת המוטיבציה שלהם ליזום ולהעלות רעיונות חדשים.
ממחקר שנערך באוניברסיטה בארה"ב עולה, כי טכנולוגיה מתקדמת מספקת לארגון יתרון תחרותי משמעותי. מתברר שחברות שמתמקדות בפיתוח מוצרים ושירותים, מבחינות בצמיחה מצטברת ומתמשכת.
אלא שכדי לפתח מוצרים איכותיים בעלי ביקוש גבוה, יש צורך ברעיונות חדשים וחדשניים שיגיעו מקרב העובדים עצמם. חברה שמסתמכת רק על חדשנות של המנהלים, לא תצליח לעמוד בקצב ובתחרות.
כדי לקדם חדשנות יש צורך ביצירתיות, וכדי לקדם יצירתיות, יש צורך, כאמור, בטכנולוגיות שיאפשרו לעובדים להקדיש את רוב זמנם לרעיונות יצירתיים.
ממחקר אחר עולה, כי ארגונים שמשתמשים במערכות טכנולוגיות שמאפשרות לעובדים לשתף ביניהם רעיונות ולערוך סיעור מוחות, מעניקים בכך לעצמם כמה שני יתרונות חשובים:
יתרון אחד הוא היכולת של עובדים לחלוק את הרעיונות שלהם בו זמנית, ולאפשר לעמיתיהם להצביע על נקודות חוזק ותורפה ברעיונות שלהם. בכך מתאפשר לעובדים לשפר את הרעיונות שלהם ולהעלות את רמת האיכות שלהם.
יתרון נוסף של הטכנולוגיה בכל הקשור להגברת היצירתיות של העובדים, טמון בשימוש בטכנולוגיה בארגונים בכל הקשור לאפשרות שניתנת לעובדים לתרום רעיונות חדשים באופן אנונימי.
טכנולוגיה מסוג זה מאפשרת לעובדים לתת לעמיתיהם משוב – תוך הצבעה על נקודות תורפה וחוזק – בלי לדאוג שיכעסו עליהם בעקבות המשוב.
יתרה מכך, מערכות טכנולוגיות טכנולוגיה מסוג זה מעודדות את העובדים היותר ביישניים ומופנמים לתרום את הרעיונות שלהם עצמם, בלי לחשוש מכך שיבקרו אותם באופן אישי, או יפסלו אותם.