בתקופה הנוכחית, יותר מאי פעם יש צורך בטכנולוגיות שמאפשרות לעבוד מהבית ביתר קלות, פשטות ומהירות.
גם כעת, כאשר הסגר נפתח באופן חלקי, ואף צפוי להמשיך ולהפתח באופן מדורג, יש צורך להעסיק את רוב העובדים מהבית.
לכן, לארגונים שיכולים להרשות לעצמם להשקיע בימים אלה בשדרגו מערכות המחשוב, כדאי להשקיע בטכנולוגיה שמאפשרת צמיחה ליניארית של יכולות העבודה מהבית, עם יכולות של אחסון בענן מרכזי שניתן לגשת אליו מכל מחשב ביתי.
בה בעת יש להקפיד על התקנת אמצעי אבטחת מידע שכבר הוכחו בפועל, הרבה מעבר לרמת הפיילוט.
כל החברות הגלובליות הגדולות בעולם, לרבות גוגל, מיקרוסופט, טוויטר, היטאצ'י, אפל, אמזון, ואחרים, שבימים רגילים נהגו להעסיק מהבית פחות מ-10 אחוז מעובדיהם (בממוצע) מיישמים בתקופה הנוכחית מדיניות עבודה מהבית.
סביר להניח שככל שתמשך המגיפה ועד שימצע חיסון יעיל שיוכיח את עצמו, המעבר לעבודה מהבית יהפוך להיות ה"נורמלי החדש" עבור רבים מהארגונים והעובדים כאחד.
עבור ארגונים רבים מאוד בארץ, זוהי הפעם הראשונה שהם מאמצים את קונספט העבודה מהבית בפרט בהיקפים נרחבים כל כך.
המשמעות היא שעליהם ללמוד מבראשית איך לבצע זאת בהצלחה. לשם כך יש ללמד את העובדים להישאר צמודים למשימות למרות השינוי החד בסביבת העבודה.
כמו כן יש ללמד אותם איך להיות פרודוקטיביים למרות המהפך הטוטלי בסביבת העבודה, איך להשיג יעדים ולספק תוצאות ואיך לתקשר היטב עם שאר חברי הצוות והמנהלים הישירים.
המפתח ליעילות בעבודה מהבית הוא תקשורת רציפה, ברורה וטובה בין העובדים למנהלים ובינם לבין עצמם.
בד בבד, מנהלים צריכים ללמוד איך להפיק את המיטב והמירב מהעובדים, גם בהיעדר פיקוח מתמיד עליהם.
הצורך לעודד את המוטיבציה של העובדים גדול כעת מאי פעם ויש למצוא דרכים יעילות לעשות זאת כדי לשמור על מוטיבציה גבוהה של העובדים, על אף המצב הלא שגרתי והקשיים בביצוע עבודה מהבית.
זאת, בעיקר כאשר מדובר בעובדים שאינם מורגלים לכך ואינם ערוכים לכך עם פינת עבודה שקטה בבית.
במקביל, יש חשיבות רבה להגדרת הציפיות בכל הקשור לתקשורת בין העובדים למנהלים.
מומחים בארה"ב ממליצים לארגונים לפתוח את היום בשיחה בת חמש עד עשר דקות עם המנהל הישיר, לתיאום ציפיות והטלת משימות.
ולסיים את היום בשיחה בת חמש עד עשר דקות כדי לדווח אילו משימות בוצעו, אילו קשיים היו בביצוע של חלק מהמשימות, ולברר מה העובד צריך לקראת יום המחרת.
רצוי ששיחות אלה יתקיימו בנוסף למפגשי הצוות הווירטואליים. שיחות אלה בתחילתו ובסופו של יום העבודה, מאפשרות לדלג מעל המשוכה של היעדר שיחות שוטפות שמתנהלות במהלך היום במצב של שגרה.
מנהלים רבים יצטרכו כעת ללמוד איך לנהל עובדים מרחוק, תוך ויתור על האופציה של פיקוח על הימצאותם הפיזית לידו.
כאן נכנסים לתמונה מנהלי משאבי האנוש שצריכים כעת לבנות מערכים שלמים של נהלים לגבי ביצוע העבודה מרחוק, לגבי הגברת הפרודוקטיביות מרחוק, לגבי עידוד המוטיבציה מרחוק ולגבי אמידת הביצועים וההישגים של העובדים, מרחוק.
בכל מקרה, גם בחברות שנהגו להעסיק עובדים מהבית לפחות באופן חלקים. המעבר לעבודה מהבית בכל ימות השבוע עלולה להרגיש מבודדת ובלתי מובנית.
יתרה מכך, מחקרים שבוצעו בארה"ב במהלך השנה שעברה (בטרם פרץ משבר הקורונה) מראים כי הבדידות של העובדים שעובדים מביתם היא האתגר השני בחשיבותו מבחינת מספר הדיווחים.
ממחקרים אלה עלה, כי בדידות (של העובדים מביתם) עלולה לגרום לעובדים לחוש פחות מוטיבציה ולהיות פחות פרודוקטיביים.