איך מפטרים עובד ללא ייסורי מצפון?

איך מפטרים עובד ללא ייסורי מצפון?

פיטורי עובדים היא אחת המטלות הלא נעימות שעומדות בפני מנהל. קבלו 8 עצות לפיטורים עם מצפון נקי, עד כמה שניתן

שיתוף
איך מפטרים עובד

איך מפטרים עובד

סגירת מחלקה, ירידה משמעותית בעבודה או ברווחים, צמצומים בעקבות המצב הכללי במשק – כל אלה ועוד הן סיבות לפיטורים (המוניים) של עובדים.

כמנהלי משאבי אנוש, אנו מחויבים להיות נאמנים להחלטות העסקיות של ההנהלה. יחד עם זאת כמנהלי משאבי אנוש אנו מתחייבים גם לאנושיות, ומובן שבכל הנוגע להליך פיטורים, אם של עובד אחד ואם של עשרות עובדים, מדובר בנגיעה בציפור הנפש הרגישה במיוחד.

בימים בהם כל יום כמעט אנו שומעים על הפגנות ומחאות עובדים בעקבות פיטורים, אסור לנוח על זרי דפנה מאחר שכן, זה בעצם יכול לקרות לכל אחד ואחד מכם, ולכל ארגון.

גם המקצועיים, הענייניים והוותיקים שביננו, שוודאי אין זו הפעם השלישית בלבד שהם מפטרים עובדים במהלך הקריירה שלהם, שואלים עצמם בלב איך נבצע תהליך של פיטורים ונשאר בחיים? הנה מספר טיפים חשובים:

  1. שקיפות ושיחות משוב הנן קריטיות לתהליך פיטורים ולתחושת הצדק בביצועו. עד כמה שניתן, הכינו את השטח. נכון שבסופו של דבר בכל מקרה הבשורה תנחת על העובדים כרעם ביום בהיר, אך שקיפות אודות מצב החברה, שיחות משוב אישיות עם העובד ביוזמת המנהל, בה הוא יבהיר לעובד שהוא אינו שבע רצון מעבודתו ויבהיר שהוא הבין מה מצופה ממנו – בכל זאת יכינו את השטח ותפחית משמעותית מגורם ההפתעה. כך תקטן גם רמת אי הנעימות והנזק לעובד.  
  2. גלו רגישות. העובד נמצא באחד המצבים היותר לא נעימים בחייו, ועל כן גלו סבלנות, אם העובד ירצה לקבל הסברים נוספים עשו זאת בסבלנות. כמו כן נסו לראות כיצד תוכלו לסייע לעובד בעתיד (המלצות, הפעלת קשרים וכדומה).  
  3. נסו להיערך לגמישות במידה והדבר מתאפשר. בדקו מראש מה באמת תוכלו לעשות למען העובדים המפוטרים (לדוגמא, גמישות בנוגע לתאריך סיום העבודה).
  4. בשיחת הפיטורין יש לגשת ישר לעניין, תוך כמה שפחות דיבורי סרק.
  5. יחד עם זאת, הקפידו לא להשלות את העובד, בעיקר בנוגע לעתידו האפשרי בחברה, בקשר עם החברה או בסיוע. אם אין באפשרותכם לסייע לעובד וללכת לקראתו, עדיף לציין זאת בפניו באופן ברור.
  6. במיוחד למנהלים חדשים חסרי ניסיון בשיחת פיטורין חשוב מאוד להתכונן לשיחה: כתבו את מבנה השיחה ואת הדברים שברצונכם לומר לעובד. הכינו תשובות ותגובות לשאלות ותגובות אפשריות מצד העובד, ערכו סימולציות שיחת פיטורין עם חברים.  
  7. שמרו על כבוד העובד. שמרו על דיסקרטיות על מנת למנוע חרושת שמועות. במידה ומדובר במנהל מפוטר, שאלו אותו אם הוא מתכנן להודיע לעובדיו על עזיבתו.
  8. ודאו כי הנכם מעורים בחוק בכל הנוגע לפיטורין, וודאו כי כל צעד בנושא יבוצע לפי החוק. ראשית, משום שעובדתית החוק מחייב זאת. שנית, עבודה לפי חוק באופן מוחלט וישר תחזק את תחושת העובד, את מעמדכם כמנהלים ואת מעמדו של הארגון המתייחס בכבוד לחוק ולכל עובדיו.

לסיכום, יש לקחת בחשבון כי מדובר במטלה לא נעימה, שגם למנהל בכיר וותיק היא עלולה להיות לא פשוטה וכואבת, וכן תשאיר ייסורי מצפון כלשהם. הכנה לשיחת הפיטורין מצד המנהל המפטר, השלמה עם המצב ואמונה כי זה הדבר הנכון ביותר לעשות – יהוו את המפתח לפיטורי עובד במינימום נזק לו, למנהל ולארגון.   

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה