שיתוף

"אחד האתגרים הניהוליים של כל מעסיק ומנהל משאבי אנוש, הוא לשמר את סביבת העבודה בארגון, ולוודא שתהיה יעילה, ידידותית ובמידת האפשר 'נקייה' ממחלוקות וסכסוכים", אומר  עו"ד גל גורודיסקי, המנכ"ל והבעלים של חברת מתאגדים ישיר, בראיון ל-HRus.

לדבריו, "מקובל לחשוב שלא ניתן לפתור סכסוכים מורכבים על ידי שאלות שהתשובות להן הן 'כן ו'לא'".

למתאגדים יש פתרון אחר?

"מצאנו שהמודל המורכב משאלות מסוג זה, נועד רק לצורך תיאור הסכסוך.

"בפועל, מודל זה מבוסס על יסודות ההתנהלות האישית בין העובדים שמעורבים בתהליך. כלומר הוא לא תלוי בשפה, או בתרבות, או בחוק, או בשיטת משפט".

מה הפתרון שפיתחתם במתאגדים ישיר?

"פיתחנו מערכת על פי מודל שנקרא DPM Disputec Peace Machie שמאפשרת לפתור את חילוקי הדעות והמחלוקות, בכל ארגון, בלי קשר לתחום הפעילות שלו ובהיקפו.

"יתרה מכך, המערכת מאפשרת לפתור סכסוכים בארגון, בכל שלב של הסכסוך או המחלוקת, החל בשלב הבינאישי בו נוצר הצורך בפתרון, ועד השלב בו יש צורך בפתרון סכסוכים משפטיים מורכבים, ובכל שלב של ההליך המשפטי".

מהו בעצם מודל ה-DPM?

"ה-DPM הוא מודל חדשני לפתרון דילמות וקבלת החלטות בארגונים.

"מדובר במערכת טכנולוגית המבוססת על מודל חדשני לניהול משא ומתן. המערכת מסייעת לארגונים להנהיג תקשורת חיובית בארגון ולחסוך בהיקף העלויות הנובעות ממחלוקות וסכסוכים.

"כדי להשיג סביבת עבודה נינוחה ויעילה, חיוני שיהיה פתרון מוסכם שמאפשר לפתור מחלוקות באופן שוטף ורציף".

איך מסייעים המודל והמערכת לארגונים להתמודד עם אתגרים?

"המודל החדשני שפיתחנו, מסייע לשמר ולתחזק את מערכות היחסים בתוך הארגון ומחוצה לו. הוא נועד לפתור מחלוקות ולאפשר ניהול תקשורת בונה ומתקנת במצבי קונפליקט אישיים ועסקיים.

"במסגרת זו פיתחנו מערכת תקשורת מקוונת לתמיכה בעקרונות המודל. המטרה היא לסייע לצדדים להגיע להסכמות בשני סוגים של מקרים:

1 "במקרים בהם הארגון רוצה לפתור מחלוקות – כלומר במקרים של קונפליקטים שליליים.

2 "במקרים בהם הארגון רוצה לקדם פעולה או עסקה משותפת, כלומר במקרים של קונפליקטים חיוביים.

"המודל מתאים לשימוש בין עובדי החברה לבין עצמם, ובה בעת בין השותפים והבעלים, וכן בין נציגי החברה ללקוחותיה ולספקים שלה.

"במילים אחרות, המודל שפיתחנו מאפשר לצדדים למחלוקת, לנהל כבר בשלביה הראשונים (של המחלוקת) תקשורת חסויה, מצומצמת, תכליתית וחיובית".

כיצד זה מתבצע בפועל?

"המערכת מאפשרת להחליף בין הצדדים טענות קצרות, בתבנית של שאלות, שהתשובות להן: הן 'כן' או 'לא'. כתוצאה מכך נוצרת רשימה מפורטת של הסכמות, ומולה – רשימת מחלוקות.

"המערכת ממפה את הפערים בין הצדדים, ומאפשרת לנסח את המחלוקות באופן מדוייק על כל הניואנסים שבהן.

"היא מאפשרת לכל צד להביע את עמדותיו, להבין באופן שלם ומלא את עמדת הצד השני, ולהתייחס אל כל אחת מהעמדות באופן שאינו מאפשר הידרדרות של הסכסוך והסלמתו".

איך תורם לכך היותו של המודל בינארי?

"השימוש במודל הבינארי 'מפרק' את הפערים בין הצדדים לגורמי היסוד, ועל ידי כך הוא ממפה ומצמצם אותם.

"פעולה זו מאפשרת לקדם את המשא ומתן בצעדים קטנים, להציג את האינטרסים האמיתיים של כל אחד מהצדדים במהלך המשא וולהרחיב את מצאי הפתרונות".

האם המודל הבינארי מתאים לכל מחלוקת ולכל סכסוך, בכל סוג של ארגון?

"ממחקרים שבוצעו בעולם עולה, כי חיזוק תחושת השליטה אצל הצד שנפגע בסכסוך, מגבירה עבורו את הסיכוי לפיוס.

"למעשה, במקומות העבודה, רוב הסכסוכים הם כאלה שכל הצדדים חשים נפגעים. כאן נכנס לתמונה המודל, שכן, השימוש בו  מגביר את תחושת ההבנה, הוודאות והשליטה.

"מכאן שהתהליך שעוברים הצדדים במהלך השימוש במודל מכין אותם לפיוס והשלמה".

 לכתבה השנייה בסדרה: איך לזהות בזמן מחלוקות נפיצות בארגון ולטפל בהן תוך שיפור התקשורת


בנוסף להיותו עורך דין ומנכ"ל מתאגדים ישיר, גל גורודיסקי הוא גם כלכלן, מגשר ויזם, בעל ניסיון עשיר של 25 שנה בניהול תיקי ליטיגציה מורכבים.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה