בימי טרום משבר הקורונה, כאשר שוק העבודה שיווע לעובדים, נושא הגיוון התעסוקתי היה לא רק מובן מאליו, הוא גם היה נדרש.
ארגונים שיוועו לטלנטים – לידיים עובדות ולמוחות ממציאים – ולא יכלו להרשות לעצמם להיות יותר מדי בררנים בנושאים הקשורים לגיוון תעסוקתי.
כלומר, ארגונים לא יכלו להרשות לעצמם להפלות בין עובדים. מה גם שארגון שהיפלה עובדים נפגע במיתוג המעסיק.
לא שהאפליה נעלמה לחלוטין משוק העבודה, בנושאי גיל למשל ניתן היה לראות אותה כמעט בכל מקום, אבל היכולת של מעסיקים לבחור עובדים שיהיו גברים לבנים בגילאי ה-20 פלוס היתה מוגבלת יותר.
עכשיו, כשמשבר הקורונה בשיאו ואיש אינו באמת יכול לדעת מתי יסתיים, פתאום נוצר למעסיקים פיתוי לא קטן לגייס רק את האנשים שהם מזדהים איתם יותר מכול, כמו למשל, צעירים, גברים, אנשים ללא מוגבלות וכד.
לכן, דווקא עכשיו חשוב יותר מתמיד להקפיד על נושא הגיוון התעסוקתי. משבר הקורונה הרי בסופו של דבר יחלוף, שוק העבודה יחזור למצב של מחסור בכישרונות וצלקות העבר יעידו כאלף עדים, מי ניצל לרעה את המשבר וגייס תוך הדרת טלנטים שאינם נחשבים לזרם המרכזי של העובדים, ומי המשיך להקפיד על גיוון ושיתוף אוכלוסיות מופלות.
במקומות רבים בעולם זה כבר מתחיל לצוף על פני השטח. שיתוף אוכלוסיות בלי הבדלי דת, גזע, מין, בריאות פיזית וכד, מתחילה להתעורר לחיים בצורות רבות ושונות בהתאם למנהלים ולתרבות הארגונית.
אם כן מהו אותו "שיתוף": מדובר בהענקת תחושת שייכות, חיבור וקהילה בעבודה.
ארגונים מכילים ומשתפים מסייעם לעובדיהם להרגיש שהם מתקבלים בברכה, שהם מוערכים ושהם מקבלים עידוד לבטא את מלוא כישוריהם הייחודיים בעבודה.
על מנת להבין טוב יותר את המשמעות המעשית של השקעת מאמצים בגיוון תעסוקתי ושיתוף, ארגונים צריכים להתמקד באלפי הרגעים הקטנים שכל עובד חווה, המגדירים בסופו של דבר את התרבות הארגונית.
מדובר באינטראקציות היומיומיות שיש למנהלים עם עובדים ועם עמיתים לעבודה: הגישה שלהם להענקת הזדמנויות למידה והדרכה, וליכולת שלהם לשתף מחשבות ודעות מגוונות.
ועם זאת, גיוון תעסוקתי ושיתוף מלאה אינם אמורים להיות יוזמה שמגיעה מההנהלה הראשית ומונחתת על העובדים.
ההנהלה הבכירה אמורה להוביל את השיתוף אבל היא לא צריכה להיות היחידה בכך. מדובר במאמץ משותף של כל אחד ואחד מעובדי החברה.
תרבות ארגונית משמעה ערכים, נורמות ואמונות קולקטיביות של הארגון. זה יותר מסתם ההטבות הכספיות ומדיניות החברה לגבי ארוחות צהריים מפנקות, ימי כייף, חטיפים בחינם וכו.
תרבות ארגונית קובעת את כללי ההתנהגות וההתנהלות בארגון. יש לכך השפעה על כל דבר שקורה בארגון וגם על האקלים הארגוני.