אושרה הפרטת נמל אילת: "הזכיין יתחייב לביטחון תעסוקתי לעובדים"

אושרה הפרטת נמל אילת: "הזכיין יתחייב לביטחון תעסוקתי לעובדים"

לראשונה מופרט נמל בישראל. ועדת הכספים אישרה אתמול את המהלך, כאשר לזכיין תוקנה בעלות מלאה עליו

שיתוף

לראשונה מקום המדינה, אושרה אתמול (ד') הפרטת נמל ים בישראל.

ועדת הכספים אישרה את האופן בו יופרט נמל אילת, כאשר התהליך יחל בחודשיים הבאים כאשר ייבחר זכיין להפעלת הנמל.

לזכיין תוקנה בעלות מלאה על הנמל (100%), והוא יחויב בהבטחת האינטרסים החיוניים של המדינה גם לאחר המכירה, כמו גם הבטחת זכויות העובדים לרבות רשת ביטחון תעסוקתית ושמירה על שיעור היבוא הקיים של כלי רכב מהמזרח הרחוק.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע כי "ועדת הכספים תעמוד מאחורי כל ההסכמים שנחתמו ושסוכמו בין המדינה, רשות החברות הממשלתיות, חברת נמל אילת לבין ההסתדרות והעובדים, לרבות הסיכומים אליהם הגיעו הצדדים בוועדת הכספים". גפני הודיע עוד, ש"הוועדה מאשרת את דרך הפרטת נמל אילת בכפוף לסיכומים שהושגו גם עם משרדי הביטחון והתחבורה ובכפוף לסיכום לפיו, חברת קצא"א, שלה אינטרסים בנמל אילת, לא תיפגע אף היא ממהלכי ההפרטה.

המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, שהיה אחד המעורבים במו"מ עם העובדים וההסתדרות אמר: "מטרת ההפרטה; להשביח, לפתח ולהרחיב את הפעילות העסקית של נמל אילת. הכוונה היא להתחיל בפעילות שאינה קיימת בנמל אילת עד היום; פעילות של מכולות. אנחנו רוצים הנהלה שבאה מהמגזר העסקי ושהמומחיות שלה; הפעלת נמלי ים. אם המגזר הפרטי ייכשל אז יש תחנות יציאה והנמל יחזור לידי המדינה. ההפרטה מעניקה את האפשרות לזכיין להפעיל את הנמל במשך 15 שנים עם אפשרות הארכה לעוד 10 שנים".

בנוגע לסיכומים עם העובדים הוסיף שמרה: "התקבלה החלטה של הקבינט הכלכלי – חברתי להעמיד רשת ביטחון לטובת העובדים עם ההפרטה. העובדים התחייבו לשקט תעשייתי עוד בהסכם ההפרטה עם ההסתדרות ב- 2005. למרות זאת, מתעוררות מעת לעת מחלוקות אך הגענו לסיכומים. התהליך אינו מפחית מזכויות העובדים כי אם להיפך, זכויות העובדים רק יגדלו. אין הפרטה על המקרקעין והזכיין יוכל רק להפעיל את הנמל לתקופה קצובה. עוד, לראשונה, יש התחייבות של המדינה, שאם הזכיין יעזוב לפני תום התקופה, המדינה תעסיק את העובדים ישירות".

נציג ההסתדרות בדיון, אבי אדרי (יו"ר איגוד התחבורה בארגון), היה היחיד שהסתייג מן ההסכם שנתפר בשל סכסוך העבודה עליו הכריזה ההסתדרות בסוגיית חישוב הפנסיה לעובדי כלל הנמלים, ובכלל זה אשדוד וחיפה. "אנחנו נכבד את הסכם ההפרטה מ- 2005 אבל התהליך חייב להיות מבוקר. למשל כספי הפנסיה. הכרזנו סכסוך עבודה בכל הנמלים בנושא זה, כיוון ששיטת החישוב איננה נכונה. דובר על קופה מרכזית לפנסיה ועד היום היא לא נפתחה. גם בנושא המבנה הארגוני קיים סכסוך עבודה ויש הליך משפטי פתוח שאמור לעבור לבוררות".

 

פרסום ראשון: סמנכ"ל משאבים ומנהל בנמל חיפה יעזוב במאי 2012

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה