אבודים בזמן: איך לפתח מיומנויות תוך כדי משחק וטיסה בזמן

אבודים בזמן: איך לפתח מיומנויות תוך כדי משחק וטיסה בזמן

חדרי הבריחה של 'אבודים בזמן' לפיתוח מנהלים, פיתוח מיומנויות תקשורת וימי כייף

שיתוף
נטע כוכבא דנין,

נטע כוכבא דנין, "אבודים בזמן"

אתם נכנסים למכונת זמן, נוסעים אחורה בזמן ומגיעים לתקופות קדומות, בהן אתם מתמודדים עם אתגרים, משימות וחידות, כשהמטרה היא לחזור ל-2018. זהו הבסיס עליו נבנו חדרי הבריחה של חברת אבודים בזמן, המיועדים לימי גיבוש לארגונים, פיתוח מנהלים, פיתוח מיומנויות תקשורת ועוד.

"אני מאמינה שהמשחק מאפשר לאנשים להתחבר לילד שבהם. לאינסטינקטים הכי בסיסיים שמהם נובע הלהט שמפעיל אותנו ומאפשר לנו להגיע להצלחות", אומרת נטע כוכבא דנין, מייסדת ומנכ"לית חברת אבודים בזמן. "המשחקים בחדרי הבריחה שואבים את המשתתפים פנימה ובכך מאפשרים למידה, פיתוח מיומנויות, פתרון בעיות בינאישיות ועוד. הכול למעשה מבוסס על כייף. השיטה מאפשרת להביא לידי ביטוי את הרוח שבמשתתפים ויוצרת חיבורים מאוד חזקים בין אנשים".

גיבוש בצד פיתוח מנהלים 

הרעיון הוא למקם את משחקי המשימות והחידות בסגנון אסקייפ רום, במקומות לא שגרתיים לארגונים. "יש לנו שתי מטרות שעובדות במקביל", אומרת כוכבא דנין. "מטרה אחת היא ימי גיבוש וכייף. מטרה אחרת היא פיתוח מנהלים, פיתוח מיומנויות תקשורת ופתרונות לקשיים אחרים שהארגון חווה.

"לדוגמה, אם במחלקה מסויימת יש חיכוכים פנימיים שהארגון מתקשה לפתור, המשחקים שלנו מספקים להם פתרון שמבוסס על אתגרים מלאי אדרנלין וכייף. תוך כדי המשחק עובדים על התקשורת, מציפים ומעבדים את הקשיים שהעובדים חווים.

"יש לנו משחק אחד של חדרי בריחה על חוף הים בחוף דור (המשחקים על החוף מתקיימים בין מרץ לנובמבר), ומשחק חדר הבריחה השני מתקיים בפאבים בארץ, בכל ימות השנה. הפאבים הם על פי בחירת הארגון. המשחק בפאבים הוא למעשה לימי גיבוש בלבד".

מה מייחד את חברת אבודים בזמן?

" המשחק אבודים בזמן הוא מעין כניסה למכונת זמן וטיסה אחורה בזמן. סיפור הרקע הוא שנשאבנו לתוך לולאת זמן וכדי להגיע בחזרה ל-2018 צריך לעבור תקופות שונות בזמן. גם משחק החידה שמתבצע על חוף הים בחוף דור, וגם משחק החידה בפאבים, מבוססים על רקע היסטורי אמיתי.

"הרעיון הוא קודם כל להוציא את העובדים מהשגרה ולהביא אותם למקום שהוא הכי רחוק שאפשר מסביבת העבודה הרגילה שלהם. לאפשר להם לחוות חוויות שהן שונות לחלוטין מהחוויות הרגילות היומיומיות שלהם זה עם זה. פרט לכך, המשימות מבוצעות באופן שמחייב אותם להיות ספונטניים ולהתחבר לתחושות הכי בסיסיות ואותנטיות שלהם. אין להם זמן לחשוב מה לומר ואיך זה ישמע".

למה דווקא בחוף דור?

"בחרתי בחוף דור בגלל החשיבות ההיסטורית שלו וההתרחשויות שהיו בו בתקופות היסטוריות. נפוליאון בונפרטה, לדוגמה, החל את כיבוש ארץ ישראל מדרום לצפון כאשר היעד הראשוני שלו היה כיבוש החופים והשתלטות על הנמלים. חוף דור, שבתקופה ההיא נקרא חוף דאר (ולאחר מכן טנטורה) היה המקום בו הוא מיקם הרבה מאוד ציוד צבאי. תותחים, פגזים, חרבות ועוד.

"משם המשיך נפוליאון לכיוון עכו, שם נעצר ונאלץ לסגת בחזרה למצריים. אלא שבדרך הוא השאיר מאחור (בחוף דור) הרבה מהציוד הצבאי שלו. הציוד הזה שקע במצולות ועד היום ניתן למצוא שם פריטים מאותו ציוד צבאי מיותם.
"חוף דור גם שימש את הפיניקים לייצר הצבע ארגמן. באותה תקופה היה המקום עיר נמל תוססת ומרכזית של העם הפניקי, והם ייצרו בה את צבע הארגמן מחלזונות. עד היום יש בחוף אתרי ארכיאולוגיה.

"בתקופה אחרת, בנה הברון דה רוטשילד מזגגה בחוף דור. זה היה מפעל לייצור בקבוקי זכוכית ליין, שנוהל על ידי מאיר דיזנגוף, מי שלימים היה ראש העיר הראשון של תל אביב.

"התרחשויות אלו ונוספות הן התוכן שעליו מבוסס משחק החידה. המשימות והחידות שמתמקדות בנושאי פיתוח מנהלים, פיתוח מיומנויות תקשורת וכו, מבוססות על התכנים הללו. המשימות מייצרות שיתוף פעולה ונותנות מרחב ביטוי לכל משתתף".

מה כולל חדר הבריחה בחוף דור?

"המשחק הוא בשטח, וכולל הרבה מאוד פעילות פיזית אינטנסיבית. הוא כולל פעילות בחוף, בקייקים וסאפים, וגם באיים שבחוף דור. אפשר לעשות משחק שמשמש רק ליום גיבוש וכייף, ואפשר כאמור לייעד אותו לדברים יותר מעמיקים וממוקדי מטרות".

איך מתבצע המשחק בפועל?

"בחוף דור המשתתפים מתחלקים לקבוצות של 10-12 משתתפים בכל קבוצה. המשחק בנוי כך שחברי כל קבוצה צריכים לעבוד בשיתוף פעולה זה עם זה, אחרת זה לא עובד. הרעיון הוא לתת לילד שנמצא בתוך כל אחד מאיתנו לבוא לידי ביטוי, בלי קשר לגיל ולאופי המשתתפים. המשחק לא בוחן ידע כללי, אלא צורות חשיבה ומיומנויות שונות. יש משתתפים שמקבלים ביטוי ובולטים בחלק מסויים של משחק ואחרים שמקבלים ביטוי ובולטים בחלק אחר".

איך זה קשור לפיתוח מנהלים?

"חדר הבריחה בחוף דור הוא בין השאר כלי מאוד יעיל לפיתוח מנהיגות. יצרתי את המשחק לאחר שהשתתפתי בעצמי בתוכנית בינלאומית לפיתוח מנהיגות, עם אנשים מכל העולם. התוכנית נמשכה שנה, והרבה מאוד מהתכנים של פיתוח מנהיגות שלמדתי במהלכה, נתנו לי השראה לתכנים שנמצאים בתוך המשחק. יש לכך ביטוי גם אם מגיעים ליום כייף בלבד.

"המשחק בנוי ממשימות שמתבצעות בדרכים שונות ובאופנים שונים. בכל שלב של המשחק יכולים להיות כמה מנהיגים וכמה סוגים של מנהיגים. יש הרבה שלבים במשחק ובכל שלב יש משתתף אחר שהוא הדומיננטי ואחר שתומך ועוד- סוגים שונים של מנהיגות.

"יש מנהיגים סמויים ויש גלויים. לדוגמה, באחת הפעמים היתה קבוצה שהלכה לאיבוד ולא התקדמה. אחד המשתתפים ניגש אלי באמצע המשחק ולחש לי באוזן שהקבוצה לא שמה לב לדברים מסויימים. הוא עצמו חשש להביע את זה בפני חברי הקבוצה. אבל ברגע שהוא השמיע את דבריו, הקבוצה כולה הלכה איתו והצליחו להתקדם במשחק.

"יש כאן מעין מחוייבות של המשתתפים לתת בכל פעם את ההובלה למישהו אחר ולסמוך עליו. כל זה יוצר הרבה מאוד דינמיקה בתוך הקבוצה".

איך המשחק עובד בנושא של פיתוח מיומנויות תקשורת?

"מטרה מסוג אחר של המשחק היא כאמור פיתוח מיומנויות תקשורת. בסופו של דבר כל התחומים הללו משיקים. אבל כששמים דגש על תקשורת, הרעיון הוא להביא למודעות של המשתתף את הפער שבין העולם הפנימי שלו לבין איך הוא מנגיש את המסר החוצה. כלומר, להבין עם עצמו מה המסר שהוא רוצה להעביר, איך הוא בוחר להעביר את המסר הזה ואיך בפועל המסר מתקבל ע"י האחרים.

"על ידי השיקוף שהמשתתף מקבל, הוא יכול להבין איך לגשר על הפער והרבה פעמים המשתתפים מגלים שיש פערים גדולים בין מה שהם רוצים להעביר לבין מה שמועבר בפועל. במהלך המשחק שמים את הדגש על נקודות הבהירות הפנימית ואיך אני ניתן לבטא אותן כלפי חוץ".

מה קורה בסוף המשחק?

"בתום המשחק, אם המטרה היא נטו גיבוש וכייף, אז סיום המשחק הוא גם סיום האינטראקציה. אבל במקרים בהם המטרה היא פיתוח תקשורת או מנהיגות, אז בסיום המשחק יש דינמיקה קבוצתית ובמהלכה מעבדים את מה שקרה. הדינימיקה הקבוצתית מונחית על ידי מנחים מוסמכים מהתחומים הרלוונטיים (פיתוח מנהיגות ופיתוח מיומנויות תקשורת).

"המנחים נמצאים גם במהלך המשחק. אם מנחה רואה שיש התרחשות חשובה, משהו חשוב קורה מבחינת הדינמיקה הקבוצתית, הוא עוצר את המשחק, עושה שיקוף וממשיכים את המשחק. זהו לימוד תוך כדי המשחק".

מה כולל חדר הבריחה בפאבים ואיך הוא בנוי?

"בפאבים המשחק מבוסס על אבודים בזמן בנושא אלכוהול. גם כאן סיפור המסגרת הוא שנקלענו ללולאת זמן והמשימה הכוללת היא לחזור להווה, אלא שכאן המשימות מבוססות על ההיסטוריה של התרבות שהתפתחה סביב נושא האלכוהול.

"בחדר הבריחה בפאבים המשתתפים מתחלקים לקבוצות קטנות יותר, שכל אחת מונה 6-7 משתתפים. המשימות מתבצעות בתוך הפאב, כאמור בסגנון אסקייפ רום כאשר כאן התוכן מבוסס על ההיסטוריה של היין, של הוודקה, הטקילה, הג'ין, הבירה ועוד.

"לדוגמה, בתקופה הבבלית היה נהוג שנשים בלבד עבדו במבשלות הבירה והן גם היו בעלות בתי המרזח. שתיית הבירה נעשתה בדומה לעישון נרגילה כיום. במרכז עמד כד חרס גדול מלא בבירה וכל אחד קיבל קש גדול דמוי צינור באמצעותו הוא שתה את הבירה, כך היה נהוג לשתות את הבירה. הרעיון כאן הוא להעניק למשתתפים הרבה מאוד מידע היסטורי מעניין תוך כדי משחק וכייף. חוויה כייפית באווירה קלילה.

סדנת עולם העבודה החדש

2 תגובות

  1. גדול! היינו אצלה במשחק לפני שנתיים מהמחלקה! זה משחק נדיר

השאר תגובה