יותר ויותר סקרים ומחקרי שוק מראים כי עובדים שיש להם חברים קרובים במקום העבודה הם יותר פרודוקטיביים והמוטיבציה שלהם גבוהה יותר. עוד עולה מהמחקרים, כי עובדים שיש להם חברים קרובים במקום העבודה גם מגיעים להישגים טובים יותר והם הרבה יותר מרוצים ממקום העבודה ונוטים להשאר בארגון לאורך זמן, לעומת עובדים שאין להם חברים קרובים במקום העבודה.
זאת ועוד, מחקרים שבוצעו לאחרונה בארגונים מראים כי פרט למזון, מגורים וצרכים בסיסיים אחרים, שייכות חברתית היא צורך אנושי בסיסי. לאור העובדה שבישראל העובדים נמצאים שעות רבות וארוכות במשרד, הרי שיש להם הרבה פחות הזדמנויות ליצור קשרים חברתיים מחוץ למקום העבודה.
חשיבות ברמת התפוקה
יתרה מזאת, בשעות שאחרי העבודה או בסופי שבוע, רוב האנשים עסוקים עם המשפחה או בסידורים. לאור כל זאת, מקום העבודה נראה כמקום הטוב ביותר לטיפוח קשרים חברתיים. ויש לכך חשיבות לא רק במובן של רווחת העובד הפרטי, אלא גם ברמת התרומה לתפוקה של הארגון וכפועל יוצא מכך, לתוצאות העסקיות שלו.
מחקרים שנערכו לאחרונה בארה"ב מצביעים על כך, שיש מתאם גבוה בין עובדים שיש להם חברות קרובה עם עמיתיהם במקום העבודה, לבין ביצועים טובים יותר, לעומת אנשים שאין להם חברים במקום העבודה.
סיכוי גבוה לשיפור ביצועים
מסקר של גאלופ עולה, כי הסיכוי של עובדים שיש להם חבר טוב במקום העבודה, לקבל שבחים על עבודתם גבוה בכ-43% מהסיכוי של עובדים שאין להם חבר טוב במקום העבודה.
עוד עולה מהסקר, כי העובדה שלעובד יש חבר טוב במקום העבודה מסייעת לשפר את ביצועיו, מעלה את סיכוייו לקבל הכרה לגבי התקדמותו, ומגבירה את מספר הפעמים שמתחשבים בדעותיו במקום העבודה. הסקר מראה, כי העובדה שלעובד יש חבר טוב במקום העבודה גם מגבירה משמעותית את סיכוייו ליהנות מהעבודה ולבצע תפקיד שמאפשר לו לבטא את כישוריו בצורה הטובה ביותר.
לעיתים קרובות נשמעת ביקורת על בני דור המילניום על כך שהגבולות בין חברים לבין עבודה מטשטשים אצלם, והם רואים במקום העבודה מקום למפגש חברתי. אבל מחקרים שנערכו בארה"ב מראים, כי דווקא אצל בני דור המילניום שמצליחים לפתח חברויות קרובות בעבודה, יש שיפור ניכר ברמת הפרודוקטיביות והביצועים שלהם.
67% משתפים מידע פרטי
יתרה מזאת, מחקר שנערך על ידי לינקדאין מראה, כי כ-67% מבני דור המילניום נוטים לשתף עם חבריהם לעבודה פרטים לגבי המשכורת שלהם, ולגבי יחסיהם עם בני משפחתם, לעומת כ-33% אחוז שנוטים לעשות זאת מבני דור ה-X. עוד עולה מהמחקר שנערך על ידי לינקדאין, כי כ-46% מהעובדים (בעולם) מאמינים כי העובדה שיש להם חברים במקום העבודה מגבירה את האושר הכללי שלהם.
העובדה שביצועי העובד משתפרים הודות לכך שיש לו חבר טוב במקום העבודה, אינה רק נחלתם של בני דור המילניום. זהו מצב שהלכה למעשה רווח בקרב כל בני הדורות במקום העבודה.
ולמרות זאת, המחקר של לינקדאין ממליץ למנהלים ללמוד ולהסיק מסקנות מהדרך שבה בני דור המילניום פורחים במקומות עבודה הודות לכך שיש להם חבר טוב שעובד איתם באותו ארגון.
זאת ועוד, עובדים צעירים נוטים להיות חברי פייסבוק של עמיתיהם לעבודה, ולהתחבר איתם ברשתות חברתיות נוספות. אף שחברות בפייסבוק היא לא חברות אמיתית, היא בכל זאת יוצרת סוג של קשר בנושאי עניין משותפים, שהם מעבר לנושאי עבודה.
לכתבה הראשונה בסדרה: איך חברות אמיצה בין עובדים במקום העבודה מגבירה פרודוקטיביות וביצועים