חשיבות מערכת תגמולים לעובדים

חשיבות מערכת תגמולים לעובדים

כל ארגון זקוק למערכת תגמולים אסטרטגית לעובדים הנשענת על ארבעת המרכיבים הבאים: פיצוי, הטבות, הכרה והערכה

שיתוף
הוקרת עובד בודד

הוקרת עובד בודד

מערכת תגמולים משומנת אמורה לזהות ולתגמל שני אלמנטים – ביצועים והתנהגות. ביצועים הוא האלמנט הקל לזיהוי וטיפול בגין הקשר הישיר בין ביצועי העובדים למטרות שהוגדרו עבורם מלכתחילה. לדוגמה, ניתן ליישם תכנית תמריצים ולזהות את אנשי המכירות הטובים ביותר שראויים להם, אלו שהשיגו את המטרות התקופתיות. 

התנהגויות מסוימות שיתוגמלו לעומת זאת, יותר קשות לזיהוי וטיפול ועם זאת הן אלו שיעשו את ההבדל בין הצלחת החברה שלך לבין דשדוש מאחור.

על אתגר זיהוי התנהגויות שראוי לתגמל ניתן להתגבר ע"י שאילת השאלות הנכונות: "אילו התנהגויות אני ארצה להשריש אצל העובדים שלי?, מהן ההתנהגויות אותן ארצה לתגמל?!"
לדוגמה, האם ארצה לתגמל עובד שמגיע מוקדם לעבודה ונשאר לעבוד עד מאוחר? או שאעדיף לתגמל עובד שמעלה רעיונות חדשים ישימים שישפרו את ביצועי החברה, במילים אחרות, האם תתגמל עובדים על חדשנות או על עבור כמות הזמן שהם יושבים ליד שולחן? ברור שיש הבדל גדול בין השניים.

הצעד הראשון הוא כמובן, לזהות את ההתנהגויות שחשובות לחברה. התנהגויות אלו הן כאלו שישפיעו על שיפור קשרי לקוחות למשל, תהליכים קריטיים בחברה, או כישורים ניהוליים של עובדים. הכל תלוי במה אתה שואף לקדם יותר מכל בחברה ומה יתאים בצורה הטובה ביותר למודל העסקי שלה.

כאשר בעלי חברות חושבים על מערכות תגמול, הם בדרך כלל שמים את מרכיב הפיצוי בראש הרשימה. אין שום רע בכך כיוון שמעט מאוד אנשים יסכימו לעבוד בחינם. אך האסטרטגיה הנכונה צריכה לכלול גם תכנית תמריצים שמקושרת ישירות למטרות החברה לכל תקופה, כיוון שמטרות משתנות.

הטבות לעובדים הם סוג נוסף של תגמול במערכת התגמולים האסטרטגית והעובדים תמיד שמים לב להטבות המוצעות. חברות שאינן תואמות או חורגות משמעותית מהטבות הניתנות לעובדים בחברות מתחרות, יתקשו לשמר את העובדים שלהן בחברה.

עם זאת, לא ניתן להמעיט בחשיבותה של ההכרה והערכה לעובדים כרכיבים אינטגרליים בשיטת תגמולים אסטרטגית מנצחת. שני רכיבים אלו לעתים רחוקות מקבלים את תשומת הלב לה הם ראויים מהמעסיקים וזה פספוס אדיר כיוון שהם המרכיבים בעלות הנמוכה ביותר ביחס לתמורה שהם משיגים. העובדים רוצים לדעת האם הם עובדים טוב, גרוע או באופן ממוצע, ולכן חשוב מאוד שתאמרו להם.

הכרת העובד פירושה הכרתו והערכתו מול עמיתיו בחברה עבור הישגים ספציפיים, פעולות שננקטו או עמדות שהודגמו באמצעות פעולותיו. שבח מתמקד בהבעת תודה לעובד עבור מעשיו. חשוב להציג הערכה לעובדים על ידי הכרת ביצועים מצוינים שלהם וסוגי ההתנהגות אותם תרצו לשמר.

כעת כשאתם יודעים כיצד מורכבת מערכת תגמולים נכונה ובהנחה שיישמתם אותה בחברה, זה הזמן לבדוק אותה באמצעות סקרי עובדים ובחינת ההשפעה על תוצאותיהם. במידה ונמצא שאין השפעה גדולה על ביצועי העובדים, ככל הנראה יש לתקן את מרכיבי תכנית התגמולים ולתעדף מרכיבים מסוימים על אחרים בתכנית.

סדנת עולם העבודה החדש

תגובה 1

  1. מעניין מאוד, תודה.
    אשמח לדעת, מה המקור שעליו התבססתם?

השאר תגובה