Situational Leadership® II – מנהיגות שעושה את ההבדל!

Situational Leadership® II – מנהיגות שעושה את ההבדל!

מודל שיוצג בכנס משאבי אנוש צפון, שישפר וישדרג באופן משמעותי את עבודתם וביצועם של המנהיגים בארגונכם

שיתוף
מנהיגות

מנהיגות

מנהיגות בעסקים

עולם העסקים עובר כיום שינויים מהירים. העובדים נמדדים כיום על פי פרמטרים שעד לא מזמן הם לא היו נמדדים על פיהם: יוזמה, יישום אסטרטגיות, הידע שהם מביאים, מעורבות בתהליכי עבודה ועוד. מצב זה מחייב רכישה ופיתוח של מיומנויות חדשות בעבודה, כמו גם גמישות וסתגלנות לנהלים ולמצבים חדשים. על כן המנהיגות בארגון מתבטאת בכל עת, בכל הרמות והדרגים של הארגון: ליותר עובדים יש יותר סמכויות, והם נדרשים להפעיל שיקול דעת בהחלטות, כל מנהל נדרש להעצים את כישוריו כמנהיג וכמוביל את עובדיו. ככזה, מאמן ומעצים המנהל את עובדיו ושותף מלא בתהליכי העבודה, ועליו לגלות רגישות וגמישות רבה. 

מנהיגים טובים = הישגים גבוהים = מוטיבציה גבוהה

אנשים רוצים להתקדם ולהצליח! חלק לא מבוטל מהם "גורר" את עצמו בתוך מרחב של פוטנציאל לא מנוצל, בינוניות, יכולות לא מנוצלות, חוסר מחוייבות, שנובעת מחוסר רצון או מחוסר ביטחון. פער זה בין מה שאנו חפצים במקום העבודה ומה שאנו מקבלים, מקורו לרוב בדרך שבה מנהלים מתייחסים לעובדים שלהם. עובדה חשובה מסבירה שאחת הסיבות המרכזיות למוטיבציה גבוהה של העובד קשורה ישירות ליחסיו עם המנהל שלו. עובדה נוספת בהקשר זה היא שרוב הארגונים מדווחים כיום כי אינם בטוחים ביכולות של מנהיגיהם, בדרגות השונות, לנהל ולהנהיג את אנשיהם במציאות משתנה ולא וודאית.

אנשים רוצים להתפתח ולהשפיע! הם רוצים להיות מזוהים בעבודה על ידי הערך שהם מוסיפים לארגון. כך שאם אנשים רוצים להפוך למצויינים ולהיות חלק חשוב בהצלחה הארגונית, בעיקר בזמנים של שינוי ואי וודאות, מנהיגים צריכים לדעת להיות קשובים, ולתת מענה לצרכים שלהם: להימנע מה"מנטליות של הבוס" ולאמץ תרבות שההנהלה והעובדים עובדים יחדיו לזהות ולהשיג מטרות משותפות ולהשיגן ומתוך מצויינות.

מטרת הארגון: להפחית עלויות ולמקסם רווחים בזמן קצר:

באמצעות בנייה של שדרת ניהול בעלת כוח ויחד עם זאת גמישות, המגבשת נהלים ברורים, המתאימה אישית תוכנית לפיתוח יכולות העובדים.

Situational Leadership® II אינו משהו שאתה עושה לאנשים; זה משהו שאתה עושה עם אנשים!

מנהיגות מצבית היא מודל המסייע לפתח אנשים במשך הזמן כך שיוכלו להגיע לרמת הביצועים הגבוהה ביותר שלהם ביעד או משימה ספציפיים. זהו תהליך שנועד לסייע לעובדים להיות חדורי מוטיבציה ולאפשר להם לנהל את עצמם. מודל SL®II מבוסס על הקשר בין רמת התפתחותו של פרט (יכולות ומחויבות) ביעד או משימה ספציפיים ובין סגנון המנהיגות (הכוונה ותמיכה) שהמנהיג מספק. מנהיגות אפקטיבית טמונה בהתאמת סגנון מנהיגות נאות לרמת התפתחותו של הפרט.

יישום המודל כחלק מתרבות ניהולית מאפשר לכל מנהל לתת ביטוי ליכולותיו כמנהיג ש:

  1. פותח ערוצי תקשורת – מגביר את תדירות השיחה אודות ביצועים עם אנשיו.
  2. מסייע לאחרים לפתח יכולות ומחויבות לביצוע משימות.
  3. מלמד אחרים כיצד לספק לעצמם הכוונה ותמיכה.
  4. מעריך הבדלים ומעריך אותם ומשתמש בסגנונות המנהיגות בהתאמה למצב.
  5. ובאמצעות כל אלו עוזר לאנשים שלו להצליח, בסביבה המזמנת מצבים משתנים.

פעילויות שונות עם אנשים שונים, פעילויות שונות עם אנשים דומים, כתלות המטרה או משימה

בוא היזכר במצבים שאולי כבר פגשת לא מעט במהלך הקריירה הניהולית שלך...

ביום שנכנסת לארגון, כשעברת לתפקיד חדש, חיכית להזדמנות הזאת כבר הרבה זמן, עברת ראיונות רבים, מבחנים, מבדקים, הוציאו לך את הנשמה והופ אתה בפנים…

מלא התרגשות אתה צועד את צעדיך הראשוניים, סקרן, מתלהב, רוצה כבר לחוש את התחושה של להיות חלק מ ולהתחיל כבר. אתה מוכן ומזומן ללמוד, אתה תעשה הכל כדי להוכיח שהרווחת את התפקיד, אתה בא עם ציפיות שיכניסו אותך לתלם כמו שצריך…זוכר את זה?

 ומה קרה אז? צעדיך הראשוניים המהירים התחילו להאט כשהבנת שהציפיות שלך היו מעט "מוגזמות". החלום ושיברו… המציאות כבר לא כל כך זוהרת כפי שנראתה, יש עוד דרך ארוכה לעשות ואתה כבר לא בטוח שזה מה שרצית. אתה מרגיש קצת חסר ביטחון ולא לגמרי מרוצה מהדרך שבה אתה מטופל. המוטיבציה ירדה  קצת, אתה מבין ש…כמה ציפיות שאיתן באת לא ממש מתממשות ובאשר לידע שצברת זה עוד לא זה.

ומה עם אותם מקרים אחרים שלא תמיד התלהבת מתפקיד חדש שהוצע לך או שנאלצת לקחת על עצמך כתוצאה משינוי כזה או אחר שבוצע, זוכר? מתוסכל לא פחות מצאת את עצמך, מנסה להבין מה רוצים ממך…

רונה סיטון
רונה סיטון

הזמן עבר, יצאת לשטח, צברת ניסיון, היו כל מיני רגעים בדרך, וממצב של לומד הפכת לעושה. כן! היום אתה עושה. מצליח יותר מצליח פחות אבל עושה. יש כל מיני רגעים שם בדרך. רגעים של חשש, חוסר ביטחון, זקוק לחיזוק, זקוק לכיוון נוסף, זקוק לאישור שהדרך שאתה בוחר בה אכן היא הדרך.

עכשיו לאחר זמן והתנסויות רבות אתה מקצוען. זהו. אין עליך. אתה יודע. יודע מאיפה להתחיל, איך לרוץ עם זה, מכיר, מנוסה, יודע להתמודד גם עם הרגעים הפחות מוצלחים שבדרך ואתה מחייך. בטוח בעצמך, מלא עוצמה, צועד קדימה במרץ ואף אחד לא יעצור אותך. אתה על הסוס…

מכיר את זה? הרגשה נפלאה. הרגשה של כוח, שליטה, יכולת אינסופית ורצון כבר לחפש את האתגר הבא..מי יעצור אותך? מי?

אתה ודאי מזהה את המצבים ולפחות חלק מהם. לא רק אתה גם אחרים. גם העובדים שלך חווים את אותם מצבים. כולנו חווים מצבים שונים בדרך להשגת מצויינות ומקצועיות. כולנו נמצאים במצבים שונים בהם היכולות שלנו משתנות ולצידן הרצון והביטחון לנצל את היכולות הללו להשגת המטרות.

בכל אחד מהמצבים הרגשת אחרת, בכל אחד מהמצבים היו לך צרכים שונים שלהם נזקקת על מנת להתפתח.  מה היו הציפיות שלך מהארגון? ממי שמנהל אותך? האם קיבלת מענה?  

ועכשיו אתה מנהל, מנהל ראשי צוותים או בכירים. זוכר שהאנשים שלך גם הם נתונים למצבים שונים? התבוננת עליהם לאחרונה? הבנת מה מניע אותם או מה עוצר אותם אותם בביצוע המשימות? תתבונן. מה אתה מאבחן? איך אתה הולך לעזור להם להשיג את המטרות?

Situational Leadership® II  – מה ניתן ללמוד באמצעותה?   

> אבחון מצבים שונים המתפתחים במהלך ביצוע משימה.   
> להיות יותר מנהיג ופחות מנהל – המעודד את עובדיו, מקדם את מטרות הארגון על ידי תמיכה ואימון שלהם. פחות שיפוט והצגת ביקורת כלפי העובדים.
> שימת דגש על השקעה במטרות כלל ארגוניות, תוך התאמה ליעדים האישיים.
> השקעה ופיתוח התקשורת בין המנהיג לעובדיו.
> יצירת נאמנות ומחויבות העובד לארגון, לחזונו וליעדיו.

מה עוד לומדים המנהלים?

  • להכיר סגנונות הובלה שונים.
  • לזהות את הגמישות והאפקטיביות האישית בדרך שבה הם פועלים למול מצבים.
  • לנתח ולפשט מצבים ולהבין איפה האחריות שלהם באותו עיניין.
  • לפתח אינטליגנציה רגשית גבוהה קרי יכולות הקשבה הכלה תשאול להצפת צרכים.

Situational Leadership® II – עושה את ההבדל

התוכנית מקנה למנהלים כלים בהם יוכלו להשתמש באופן מיידי בסיטואציות שונות שיסייעו להם להביט על הארגון בראייה רחבה. הכלים שיוכלו ליישם יסייעו בהבנת התנהגות העובדים ובמתן פתרונות למצבים שונים, בגיבוש ובהובלת צוותים והגעה ליעדים.

מנהיגות בכל רמות הארגון

את תוכנית Situational Leadership® II  ניתן ליישם בכל דרגי הארגון – עובדים, מנהלים זוטרים, מנהלים בכירים ועד למנכ"ל החברה. התוכנית מותאמת אישית לכל ארגון בהתאם ליעדיו, וכך באופן מעשי מיישמת אותם. לימוד ויישום המיומנויות הנרכשות במסגרת התוכנית יצביעו באופן מיידי על שינויים חיוביים. 

עובדים המשתמשים במיומנויות הנלמדות יכולים לצפות לתוצאות עוצמתיות מיידיות ולשינוי חיובי שיורגש. התוכנית פותחה על סמך מחקרים מובילים שנערכו ברחבי העולם בתחום המנהיגות והתהליכים אותם עברו המנהלים.

כוחו של המודל עליו מבוססת התוכנית מתבטא בכך שהוא:

  • עומד במבחן הזמן.
    המודל, שפותח בשנת 1969, יצא בגירסתו השמינית ב 1996. עיקרי התוכנית ממשיכים להתקיים כיום ומתעדכנים לאור המחקרים העדכניים בנושאי מנהיגות. 
  • קל להבנה, קל ליישום.
    הוא שכלתני ומתורגם לשפה פשוטה וברורה שמקנה כלים פרקטיים מאד לשטח.
  • מלמד את המנהל להתמקד בראש ובראשונה בעובד.
    בוחן מה מצבו בהתאמה למטרה או משימה שנדרש להשיג. המנהל לומד לעצור, להתבונן, לשאול,להתיחס, להקשיב, להעריך צרכים התפתחותיים ולבצע כל זאת ממקום של שותפות אמיתית עם העובד.

* רונה סיטון, הכותבת הנה סמנכ"ל מקצועית, בלנצ'ארד ישראל, ותרצה בכנס משאבי אנוש צפון. לחצו כאן לפרטים נוספים ולהרשמה לכנס

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה