עתיד עולם העבודה כבר כאן, הצטרפו למסע להצלחה!

החוקים להצלחה אישית וארגונית משתנים במהירות, ומנהלי.ות משאבי אנוש עומדים בפני אתגרים חדשים ומורכבים. לכן, החלטנו לשתף פעולה עם איילה ראובן-ללונג, מומחית לעולם העבודה החדש ומנכ"ל EQel, כדי להביא לכם את התוכן המקצועי והעדכני ביותר בתחום.

בערוץ זה, תמצאו תכנים שמבוססים על הניסיון העשיר של איילה וצוותה בהכנת ארגונים, מנהלים ועובדים לעולם העבודה החדש במשך למעלה מ-12 שנים, בארץ ובעולם. כמו כן, התוכן נשען על עבודתם של מומחים בינלאומיים וחברות אסטרטגיה מובילות.

בכל שבוע נפרסם מאמרים רלוונטיים שיספקו למנהלים, עובדים ומנהלי משאבי אנוש כלים פרקטיים להצלחה בעולם העבודה החדש. הצטרפו אלינו והישארו מעודכנים בכל ההתפתחויות והטרנדים שמעצבים את עתיד עולם העבודה.

רוצים לבדוק אם הארגון, המנהלים והעובדים שלכם מוכנים לעולם העבודה החדש?

מסע בחמש יבשות - עולם העבודה החדש

לכל הכתבות והמאמרים בנושא: כלים לפיתוח עובדים ומנהלים

מיינדפולנס והצלחה בעולם העבודה העתידי

כמי שעוסקת בעולם העבודה החדש שמעתי לא מעט על מיינדפולנס, בעיקר מרופאים שעבדתי איתם, אך לא רק מהם. במשך כל אותה תקופה,...

לכל הכתבות והמאמרים בנושא: מוכנות מנהלים ועובדים לעולם העבודה החדש

אמפתיה בעידן של משברים תמידיים: למה היא כל כך חשובה להצלחה...

התפרצות מגפת הקורונה טלטלה את עולם העבודה עד היסוד, והובילה לשינויים מרחיקי לכת באופן שבו אנו עובדים, מתקשרים ומתנהלים. לאור המציאות החדשה,...

פורטל משאבי אנוש ברשתות החברתיות

24,924אוהדיםלייק
300עוקביםמעקב
47עוקביםמעקב
307מנוייםלהירשם

המוכנות שלי לעולם העבודה החדש: אבחון אישי

רגע לפני שאנו מתחילים להכין את עצמנו להמשך הצלחה במציאות של עולם העבודה החדש, חשוב שנדע מהי רמת המוכנות שלנו.
בעזרת אבחון אישי תקף, תוכלו להבין את מידת המוכנות שלכם ולהתכונן טוב יותר לשינויים המהירים בעולם העבודה.

עולם העבודה נמצא בעיצומה של אחת המהפכות המשמעותיות ביותר שידענו. מהפכה זו משנה את חוקי המשחק להצלחה אישית וארגונית ומשפיעה על הדרך בה אנו עובדים וחיים, במיוחד במציאות של פרמה-קרייסיס (מצב של משבר מתמשך) ובהשפעת הבינה המלאכותית (AI).

תהליך האפסקילינג (Upskilling) – שדרוג היכולות והכישורים – הפך לחיוני יותר מאי פעם. אין מדובר רק ברכישת מיומנויות טכניות חדשות, אלא גם בפיתוח מיומנויות כמו למידה לאורך החיים, אינטליגנציה רגשית, חשיבה ביקורתית ויצירתיות.

כדי לנווט בהצלחה בעולם העבודה החדש והמורכב, על כל אחד מאיתנו לבחון את רמת המוכנות האישית שלו ולהבין אילו תחומים דורשים חיזוק והתפתחות. האבחון האישי מאפשר לכל אחד ואחת לקבל תמונה ברורה של החוזקות והאתגרים שלהם (או כמו שאנו מכנים – הקפיצות הבאות), וכך להתמקד בתהליך האפסקילינג בצורה ממוקדת ואפקטיבית. באמצעות פיתוח מתמיד של יכולות אלו, נוכל להבטיח את המשך הצלחתנו ולתרום להצלחת הארגון והחברה.

המיומנויות שחשובות להצלחה מפי מנכ"לים וחברות יעוץ מובילות בעולם

במחקרים של חברות הייעוץ המובילות בעולם כמו מקנזי, אקסנצ'ר ו-BCG, וכן בשיחות שאני מנהלת עם מנכ"לים, סמנכ"לי משאבי אנוש ומנהלים רבים, עולה שוב ושוב תמונה ברורה: המיומנויות החשובות להצלחה של מנהלים, עובדים וארגונים במציאות החדשה הן דומות. לרוב הם מדברים על:

  • יכולת למידה לאורך החיים: בעולם עבודה דינמי, למידה ופיתוח כישורים חדשים הם הכרחיים. מנהלים ועובדים צריכים להיות סקרנים, פתוחים ללמידה ומוכנים להתמודד עם אתגרים חדשים.
  • כושר הסתגלות: גמישות מחשבתית והתנהגותית חיוניות להתמודדות עם שינויים תכופים. מנהלים ועובדים צריכים להיות מסוגלים להסתגל לסביבות עבודה חדשות, טכנולוגיות מתפתחות וציפיות משתנות.
  • יכולות בין-אישיות: תקשורת בין-אישית יעילה ועבודת צוות הן הכרחיות להצלחה בכל מקום עבודה. מנהלים ועובדים צריכים לתקשר בצורה ברורה, להקשיב באופן פעיל ולשתף פעולה עם אחרים.
  • תשוקה והשפעה: חיבור רגשי עמוק לעשייה המקצועית ורצון להשפיע לטובה על תהליכים, עובדים ולקוחות. במציאות של פרמה-קרייסיס, מנהלים ועובדים בעלי תשוקה והתלהבות מלאי אנרגיה חיובית ורצון להשפיע במהירות ובאפקטיביות.
  • יצירתיות וחדשנות: חשיבה יצירתית וחשיבה מחוץ לקופסה חיוניות לפתרון בעיות בצורה יעילה ולמציאת פתרונות חדשים. מנהלים ועובדים צריכים להיות מסוגלים לחבר בין נקודות שלא קל לחבר ביניהן, להציג גישות חדשות ולפתח רעיונות מקוריים.

מודל חמש היבשות למיומנויות עולם העבודה החדש

לשמחתנו, המיומנויות הנדרשות כיום על ידי מנכ"לים וסמנכ"לי משאבי אנוש כלולות במודל חמש היבשות, שפיתחנו בעשור האחרון. יתרון משמעותי נוסף של המודל הוא תאימות של מעל ל- 80% לדו"ח הפורום הכלכלי העולמי שפורסם במאי 2023, שבו מפורטות המיומנויות המרכזיות הנחוצות להצלחה בעולם העבודה החדש. התאמה זו מחזקת את הרלוונטיות והחשיבות של מודל חמש היבשות ומציבה אותו ככלי מוביל לפיתוח והכנת העובדים והמנהלים להצלחה עתידית במציאות של עולם העבודה החדש.

לפני שנעבור לשלב האבחון, חשוב להדגיש נקודה נוספת: מודל חמש היבשות אינו רק אוסף של מיומנויות נפרדות, אלא מתאר מסע התפתחותי הוליסטי. כל יבשת מייצגת תחום אחר במיומנויות הנדרשות, וכולן יחדיו מרכיבות תמונה שלמה של היכולות הדרושות לעובדים ולמנהלים כדי להצליח בעולם העבודה המתפתח.

למה אבחון מוכנות אישי לעולם העבודה החדש?

רבים מהארגונים כיום משקיעים משאבים רבים בהכנת עובדיהם להצלחה בעולם העבודה החדש ובעולם העבודה העתידי – תהליך שאנו מכנים "אפסקילינג". עם זאת, לא ניתן להוביל תהליך פיתוח מקצועי יעיל ללא יכולת לבחון את רמת המוכנות הנוכחית של כל משתתף בתוכנית. כלי אבחון להערכת מוכנות לעולם החדש ניתן להשוואה לאפליקציית ניווט המסייעת בתכנון המסלול האופטימלי ליעד. הכלי הזה מאפשר לזהות את הפערים ביכולות ובמיומנויות של כל משתתף, להתאים להם תוכנית אישית המתמקדת בצרכים וברצונות הייחודיים שלהם, ולעקוב אחר התקדמותם לאורך כל התהליך.

שימוש באבחון המוכנות של 'חמש היבשות' מעלה את יעילות התהליך, חוסך זמן ומשאבים, ומגביר את הסיכויים להצלחה. הוא גם משפר את המוטיבציה של המשתתפים, כאשר הם חשים את ההתקדמות והמשמעות של פעילותם, ובכך מעודד אותם להמשיך ולהשקיע בלמידה. האם מדובר בכלי תקף?

האם מדובר בכלי תקף ומהימן?

בהחלט! הכלי האבחוני של מודל 'חמש היבשות' עבר ב-12 השנים האחרונות ארבעה סבבים של תיקוף בארץ ובעולם, וכיום הוא בעל ארבעה סוגי תוקף ומהימנות. תוקף הפנים שלו עולה על 90%. כלומר, מעל 90% מהאנשים שמקבלים את פרופיל המוכנות שלהם מעידים על כך שהוא מתאר אותם באופן מדויק. בעשור האחרון, אלפי מנהלים בארץ ובעולם התנסו בו והיו מופתעים ואפילו נרגשים מרמת הדיוק שלו.

אז איך זה נעשה? איך אני יודעת היכן אני נמצאת בכל הקשור למיומנויות העתיד?

זה פשוט מאוד! אחרי התקנת האפליקציה "The Five Lands Journey", מפעילים אותה, מזינים את הטוקן שקיבלתם (טוקן כזה מתקבל מאיתנו, בד"כ במסגרת תהליך ארגוני), ומשיבים על השאלות במשך כרבע שעה עד עשרים דקות.

מה מפיקים מהאבחון ואיך מוצגות התוצאות?

לאחר עיבוד התוצאות יקבל המשתתף דו"ח מקיף המציג את הממצאים הבאים:

  • נקודות עוצמה: מרכיבים בכל יבשת שעוזרים למנהל או לעובד ומובילים אותו להצלחה בעולם העבודה החדש. הדו"ח יפרט את נקודות העוצמה האלו ויסביר כיצד הן תורמות להצלחה בתחומים שונים של חייהם במציאות של עולם העבודה החדש.
  • תחומים לפיתוח: בדו"ח יוצגו התחומים בהם המשתתף יכול להמשיך לצמוח ולהתפתח על מנת להצליח ולשגשג ביתר שאת בעולם העבודה החדש. לצד כל תחום לפיתוח יוצג הסבר מקיף, כך שהמשתתף יוכל להבין במה מדובר.
  • גרפים ברורים: הדו"ח יציג באופן גרפי את מיקומו הנוכחי של המשתתף בכל אחת מהיבשות של מודל חמש היבשות ובכל המרכיבים ביבשת. זה יאפשר למשתתף לראות בבירור באילו תחומים הוא חזק יותר ובאילו תחומים נדרשת עבודה נוספת.

הסקלה של אבחון המוכנות של מודל 5 היבשות

בעת בניית השאלון ודו"ח המוכנות לעולם העבודה החדש, היה חשוב לנו להשתמש בלשון המתאימה לעולם העבודה החדש. לדוגמה, אנו לא משתמשים במונח 'חולשות'. בעינינו, למידה ופיתוח אישי אינם נחלתם של אנשים 'חלשים', אלא להפך – הם אופייניים לאלה השואפים להצליח במציאות של עולם העבודה החדש ומבינים שהתפתחות היא חלק בלתי נפרד מהיום יום שלהם. ולכן, אנו משתמשים במונח: 'הקפיצות הבאות'.

להלן הסקלה שלנו:

  • הקפיצה הבאה: תחום התוצאות בו המשתתף צריך להשקיע ולהתפתח.
  • כמעט שם: תחום התוצאות בו שיפור יכולתו של המשתתף נמצא בהישג יד, וכדאי לו להשקיע בו ולהתפתח.
  • יכולת אפקטיבית: תחום התוצאות בו יכולתו של המשתתף במרכיב זה דומה לזו של רוב האוכלוסייה.
  • יכולת טובה: תחום התוצאות בו יכולתו של המשתתף במרכיב זה טובה, כך שהמשך תרגול ושימוש במיומנות זו יובילו להצלחה רבה יותר.
  • תורמת להצלחה: תחום תוצאות אשר מצביע על כך ששימוש במרכיב זה עוזר למשתתף להצליח, הן בחייו האישיים והן בחייו המקצועיים.
  • גבוהה מדי: תוצאה שמצביעה על כך שנעשה שימוש יתר במרכיב והיתרון למעשה עלול להפוך לחולשה (לדוגמא, אסרטיביות גבוהה מדי הופכת למעשה לאגרסיביות).

חמש יבשות: התחומים שמהם מורכב מודל חמש היבשות

מפה עם כל המרכיבים 2024 - אופקי

יבשת המיינדסט

התחום הראשון בו ניתן לראות את מוכנותנו בדו"ח המוכנות הוא יבשת המיינדסט, או דפוסי החשיבה (פתיחות ללמידה והמשך התפתחות).

יבשת זו עוסקת בפתיחות שלנו ללמידה והתפתחות והיא תנאי הכרחי להצלחה בעולם העבודה החדש. כלומר, באיזו מידה אנו מאמינים שאנשים יכולים לפתח את סט היכולות והכישרונות שלהם.

תוצאה גבוהה ביבשת המיינדסט מצביעה על מיינדסט מתפתח. אנשים בעלי מיינדסט מתפתח מאמינים שיכולותיהם וכישוריהם ניתנים לפיתוח לאורך זמן באמצעות מאמץ, התמדה ולמידה. הם רואים אתגרים כהזדמנויות לצמיחה והתפתחות, והם אינם נרתעים מכישלונות אלא תופסים אותם כחלק בלתי נפרד מהתהליך. גישה זו מובילה אותם לשאוף לשיפור מתמיד, להתמודד עם קשיים באומץ ולגלות סקרנות ופתיחות ללמוד דברים חדשים. מאחורי מיינדסט מתפתח עומדת אמונה עמוקה שאף אחד לא מושלם ושאנחנו לא תלויים באופן שבו אחרים תופסים אותנו, בכל רגע נתון.

לעומת זאת, אנשים שעדיין "אינם שם" מאמינים שתכונותיהם ויכולותיהם הן קבועות ואינן ניתנות לשינוי. הם נותנים חשיבות רבה להוכחת יכולותיהם לאחרים וחוששים מכישלון שעלול לפגוע בדימוי העצמי שלהם. כתוצאה מכך, הם נוטים להימנע מאתגרים קשים, לבחור בתחומים בהם הם מרגישים בטוחים ולקחת פחות סיכונים.

ההבדל בין שתי תפיסות עולם אלו משפיע רבות על תחומי חיים רבים, כמו לימודים, קריירה, יחסים אישיים ועוד. אנשים בעלי מיינדסט מתפתח נוטים להצליח יותר, להיות מאושרים ומסופקים יותר בחייהם ולפתח יכולות חדשות ביתר קלות.

בחלק זה של הדו"ח, מנהלים ועובדים יקבלו משוב על מוכנותם להצלחה לעולם העבודה החדש ביבשת המיינדסט הכוללת ארבעה מרכיבים מרכזיים.

  • תכונות וכישרון: באיזו מידה מאמינים המשתתפים שניתן ללמוד ולצמוח ולפתח יכולות ומיומנויות לאורך החיים, הן מבחינה מקצועית והן אישית? באיזו מידה הם פתוחים ללמוד דברים חדשים ולפתח מיומנויות חדשות?
  • הצלחה וכישלון: באיזו מידה תופסים המשתתפים כישלון כחלק מהצלחה ולא ההפך ממנה? האם כישלון נתפס בעיניהם כאירוע שלילי או כהזדמנות ללמוד מטעויות ולשפר יכולות?
  • יציאה מאזור הנוחות: באיזו מידה מפגינים המשתתפים סקרנות, אוהבים אתגרים ומחפשים תדיר הזדמנויות לצאת מאזור הנוחות שלהם? עד כמה הם מוכנים לקחת סיכונים ופתוחים לאפשרויות חדשות?
  • השקעת מאמץ בלמידה והתפתחות: באיזו מידה מזהים המשתתפים תחומים בהם עליהם להשקיע זמן ומאמץ על מנת לפתח יכולות וכישורים? עד כמה הם מונעים ללמידה וצמיחה – מחפשים הזדמנויות ללמוד דברים חדשים ומוכנים להשקיע זמן ומאמץ בלמידה תוך התמדה – גם כאשר זה קשה?

דוגמא לתוצאות ביבשת המיינדסט:

Mindset Chart Example

יבשת האמנדסים

התחום השני בו ניתן לראות את מוכנותנו בדו"ח המוכנות הוא יבשת האמנדסים, או המוח השלם.

היבשת השנייה עוסקת בשני תחומים מרכזיים: היכולת להשתמש בדמיון שלנו ולהיות יצירתיים, והיכולת להוציא לפועל תהליכים מורכבים בצורה מתודולוגית. ביבשת זו אנו משתמשים במטאפורה של מוח ימין ומוח שמאל:

  • ההמיספרה הימנית מייצגת את החשיבה האופיינית לאמנים – היכולת לחשוב מחוץ לקופסה, לפתח רעיונות חדשניים ולהשתמש באינטואיציה וחשיבה אינטרדיסציפלינרית. חשיבה הוליסטית ודמיון הם כלים מרכזיים ליצירת פתרונות חדשים ופורצי דרך, המסייעים לנו לראות את התמונה הגדולה ולחבר בין נקודות שלא תמיד נראות לעין.
  • ההמיספרה השמאלית מייצגת את החשיבה האופיינית למהנדסים – היכולת לפעול בצורה מסודרת ושיטתית, תוך ירידה לפרטים ושימוש בחשיבה ביקורתית. יכולת זו מאפשרת לנו להוציא לפועל תהליכים מורכבים בצורה יעילה ומדויקת, ולוודא שכל שלב מבוצע בצורה מיטבית. חשיבה מתודולוגית וביקורתית היא חיונית לניהול פרויקטים, פתרון בעיות ולקבלת החלטות מבוססות נתונים.

במרכזו של המושג "אמנדסים" עומדת ההבנה שבעולם העבודה החדש, ובמיוחד במציאות של פרמה-קרייסיס, עם השפעת הבינה המלאכותית (AI), חשוב לדעת כיצד לעבוד בצורה יעילה עם שתי ההמיספרות של המוח במקביל – להיות גם אמנים וגם מהנדסים.

האמנדסים הם אלו שמאחדים את יכולות האמן והמהנדס להשגת הצלחה בעולם העבודה החדש. שילוב בין חשיבה יצירתית ואינטואיטיבית לבין חשיבה אנליטית ומתודולוגית יאפשר לנו להתמודד עם אתגרים מורכבים בצורה מיטבית. יכולת זו תסייע לנו לפתח פתרונות חדשניים ויצירתיים, ובמקביל להוציא לפועל תהליכים מתוכננים ומדויקים. השילוב הזה הוא המפתח להצלחה בעולם העבודה החדש וליכולת להתמודד עם השינויים המהירים והמתמידים שמאפיינים אותו.

בדו"ח המוכנות, מנהלים ועובדים יקבלו משוב על מוכנותם להצלחה בעולם העבודה החדש ביבשת האמנדסים –

  1. באיזו מידה נוטים המשתתפים להמיספרה הימנית? כלומר, עד כמה הם משתמשים בדמיון, יצירתיות, אינטואיציה וחשיבה אינטרדיסציפלינרית?
  2. באיזו מידה נוטים המשתתפים להמיספרה השמאלית? כלומר, עד כמה הם משתמשים בחשיבה אנליטית וביקורתית, מדויקים, יורדים לפרטים, עובדים באופן מתודולוגי וממוקדי משימות?
  3. באיזו מידה נוטים המשתתפים להיות אמנדסים? כלומר, עד כמה הם משתמשים ביכולות האופייניות לשתי ההמיספרות במידה מאוזנת ומשלבים יצירתיות ואנליטיות.

הבנה זו תסייע להם לזהות את החוזקות שלהם ואת התחומים שבהם הם יכולים להשתפר.

דוגמא לתוצאות ביבשת האמנדסים:

Artgineer Chart Example

יבשת האינטליגנציה הרגשית

התחום השלישי בו ניתן לראות מוכנותנו בדו"ח המוכנות הוא יבשת האינטליגנציה הרגשית.

האינטליגנציה הרגשית מתייחסת ליכולת לזהות, להבין, לנהל את הרגשות שלנו, לנווט ביעילות במצבים מורכבים ולהגיב לרגשות של אחרים. אנשים עם אינטליגנציה רגשית גבוהה נוטים יותר להצליח בלימודים, בקריירה ובחיי האישיים.

האינטליגנציה הרגשית כוללת מיומנויות כגון מודעות עצמית רגשית, ויסות עצמי, אמפתיה ומיומנויות חברתיות. אנשים עם אינטליגנציה רגשית גבוהה יכולים לתפוס ולפרש במדויק רגשות, הן שלהם עצמם והן אצל אחרים, ולהשתמש בהבנה זו כדי להנחות את מחשבותיהם, התנהגויותיהם וקבלת ההחלטות שלהם. הם מיומנים בניהול מצבי לחץ ואי-ודאות, בנייה ותחזוקה של מערכות יחסים, ופתרון קונפליקטים. מנהלים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה מודעים לעצמם, בונים מערכות יחסים חיוביות עם העובדים והלקוחות שלהם, מתמודדים עם מצבי לחץ ואי ודאות באופן מיטבי והינם בעלי תשוקה והתלהבות.

יבשת האינטליגנציה הרגשית חיונית במציאות של פרמה-קרייסיס מכיוון שהיא כוללת את היכולת להבין רגשות, הן של האדם עצמו והן אלו של אחרים. היא מדגישה את החשיבות של כושר הסתגלות, יכולות בין אישיות וניהול יעיל של רגשות. בעולם המאופיין בתנודתיות, אי-ודאות, מורכבות ואי-בהירות, מנהלים ועובדים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה יוכלו להתמודד בהצלחה עם אתגרים, להסתגל במהירות לשינויים, ליצור קשרים משמעותיים עם עמיתיהם ולקוחותיהם ולהוביל את השינויים הנדרשים. יש להם מודעות מוגברת לרגשות ולכן הם יוכלו לשים את עצמם בנעלים של אחרים, להגיב כראוי וליצור סביבת עבודה תומכת וחיובית.

בחלק זה של הדו"ח, מנהלים ועובדים יקבלו משוב על מוכנותם להצלחה לעולם העבודה החדש ביבשת האינטליגנציה הרגשית הכוללת עשרה מרכיבים.

  1. מודעות לרגשות והבנתם: באיזו מידה יודעים המשתתפים מה הם מרגישים, מסוגלים לשיים את הרגש (לתת לו שם) ולשוחח עליו.
  2. הערכה וקבלה עצמית: באיזו מידה יודעים המשתתפים במה הם טובים ובמה פחות, מקבלים את עצמם בצורה חיובית ומרגישים מסוגלים.
  3. ויסות וניהול רגשי: באיזו מידה מצליחים המשתתפים לנהל את רגשותיהם בהצלחה, מבלי להיות אימפולסיביים או אגרסיביים (כמו, למשל, לספור עד 10 במצבי לחץ).
  4. יחסים בין-אישיים: באיזו מידה מסוגלים המשתתפים לבנות מערכות יחסים חיוביות ומשמעותיות עם אנשים אחרים.
  5. אמפתיה: באיזו מידה יכולים המשתתפים להיכנס לנעליו של האחר, להבין אותו ולסייע לו במידת הצורך.
  6. בחינת המציאות ופתרון בעיות: באיזו מידה יכולים המשתתפים לקרוא מצבים באופן מדויק וריאלי, ולפתור בעיות באופן מתודולוגי (שיטתי).
  7. גמישות: באיזו מידה מפגינים המשתתפים פתיחות וגמישות חשיבתית, רגשית והתנהגותית. באיזו מידה הם מסוגלים להיפרד מהרגלים ופרדיגמות.
  8. התמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות: באיזו מידה מסוגלים המשתתפים להתמודד באופן מיטבי במצבים של אי-ודאות ולבצע משימות רבות גם כאשר הן בלתי צפויות, או שנראה שהן רבות יותר ממה שהם מסוגלים להכיל.
  9. נחישות והתמדה: באיזו מידה ממשיכים המשתתפים כאשר הדברים נעשים קשים, מציגים את עמדותיהם באופן ברור וחד-משמעי ומגינים על זכויותיהם.
  10. תשוקה והשפעה: באיזו מידה יוצרים המשתתפים חיבור רגשי עמוק לעשייה שלהם, מתלהבים מהדברים בהם הם עוסקים ורוצים להשפיע באופן משמעותי על תהליכים ותוצאות.

דוגמא לתוצאות ביבשת האינטליגנציה הרגשית:

EQ Chart Example

יבשת הקיימות

התחום הרביעי בו ניתן לראות את מוכנותנו בדו"ח המוכנות הוא יבשת הקיימות.

יבשת הקיימות עוסקת ביכולת שלנו ליצור משמעות, למסגר מצבים באופן חיובי ולשמור על אופטימיות גם ברגעים קשים. היא מזכירה לנו לבנות רשת קשרים חזקה שתתמוך בנו בשגרה ובעת משבר, לנהל את הקריירה שלנו ביעילות ולבנות הצעת ערך ייחודית שתבטיח את הצלחתנו. לצד כל אלה, היא שמה דגש על שמירה על רווחה אישית אשר מאפשרת לנו לצלוח אתגרים וליהנות מחיים מלאים ומשמעותיים.

בחלק זה של הדו"ח, מנהלים ועובדים יקבלו משוב על מוכנותם להצלחה לעולם העבודה החדש ביבשת הקיימות הכוללת חמישה מרכיבים מרכזיים.

  1. תחושת משמעות: באיזו מידה יוצרים המשתתפים משמעות עמוקה בעשייה היומיומית שלהם, מרגישים מסוגלות מקצועית ומעניקים לאחרים?
  2. אופטימיות וחיוביות: באיזו מידה מסוגלים המשתתפים להסתכל על חצי הכוס המלאה ולהאמין שיהיה טוב, גם כשהדברים לא ממש מסתדרים?
  3. חשבון הון חברתי: באיזו מידה מסוגלים המשתתפים ליצור ולתחזק רשת קשרים משמעותית, לסייע ולהסתייע באנשים ברשת שלהם?
  4. ניהול קריירה פרואקטיבי: באיזו מידה מסמנים המשתתפים תחומים בהם הם צריכים להתפתח, משקיעים בהם ובונים הצעת ערך אישית מנצחת?
  5. יצירת וניהול אנרגיה: באיזו מידה שומרים המשתתפים על רמות גבוהות של אנרגיה, משלבים בין עבודה לחיים אישיים, אוכלים בריא, חוגגים הצלחות, עושים ספורט ומטעינים מצברים באופן קבוע?

יבשת הקיימות חיונית עוד יותר במציאות של פרמה-קרייסיס מכיוון שהיא מדגישה את החשיבות והחיוניות של מרכיבים אלו עבור עובדים ומנהלים בסביבה מאתגרת זו. תיעדוף רווחה, מסגור חיובי ויצירת משמעות מאפשרים להם לשמור על חוסן ולהתמודד ביעילות עם לחצים ואתגרים. מיומנויות ניהול הקריירה מאפשרות להם להסתגל לדרישות המתפתחות באופן פרואקטיבי ולאמץ למידה לאורך החיים. טיפוח אופטימיות מעצים עובדים ומנהלים ומסייע להם לשמור על חשיבה חיובית ולגלות פתרונות יצירתיים וחדשניים לבעיות. בניית רשתות חזקות של קשרים אישיים ומקצועיים מספקת תמיכה, תובנות ומשאבים חשובים למנהלים ועובדים כאחד. על ידי אימוץ האלמנטים הללו, עובדים ומנהלים יכולים לנווט בהצלחה בנוף הארגוני המורכב ולהבטיח את הצמיחה האישית וההגשמה המקצועית שלהם. יתר על כן, יבשת הקיימות חשובה גם במציאות שבה בינה מלאכותית תחליף מקומות עבודה רבים, מכיוון שהיא מדגישה את היכולות והמרכיבים האנושיים החיוניים למנהלים ועובדים.

דוגמא לתוצאות ביבשת הקיימות:

Sustainability Chart Example

יבשת ה- I-21

לאחר מסע מרתק דרך ארבע היבשות הראשונות, הגיע הזמן לשוב הביתה – אל יבשת ה- I-21.

יבשת זו מייצגת את כל אחד ואחת מאיתנו במאה ה-21. בעולם העבודה החדש, לא מספיק לגלות יבשות חדשות – כל אחת ואחד מאיתנו צריכים ליצור את היבשת האישית שלנו.

ביבשת ה- I-21 יבחרו המשתתפים שתי מתנות ייחודיות מתוך השיחה שלנו לצורך המשך פיתוח והצלחה. לפי תפיסתנו, התפתחות אישית היא מתנה שהפרט נותן קודם לעצמו ואחר כך לסביבתו. מתנות אלו יהפכו לכלים עוצמתיים שיסייעו למשתתפים להמשיך לפתח את עצמם, להישאר רלוונטיים, לממש את חלומותיהם וליצור את העתיד שהם מייחלים לו.

יבשת ה- I-21 מציעה הזדמנות ייחודית להעמיק במחשבה על מי שאנחנו רוצים להיות ועל מה שאנחנו שואפים להשיג בחיינו האישיים והמקצועיים. הלמידה וההתפתחות האישית אינן רק חלק מהתהליך המקצועי אלא גם מהות חיים. התפתחות זו מאפשרת לנו להתמודד עם אתגרים, להתאים את עצמנו לשינויים ולהגשים את הפוטנציאל האישי והמקצועי שלנו – ולהפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמנו.

כמובן, המסע לא מסתיים שם. כאשר אנו הופכים למיטבנו ביבשת זו, אנו גם משפיעים באופן חיובי ומשמעותי על חיינו, על המשפחה שלנו, על הארגון בו אנו עובדים, על המדינה שלנו, ובמיוחד כשמדובר במדינת ישראל – מגרש המשחקים שלנו הוא העולם.

בעולם העבודה החדש, הפיתוח האישי הוא לא רק יתרון אלא הכרחי להצלחה ולמימוש עצמי. יבשת ה- I-21 מעודדת אותנו לקחת שליטה על העתיד שלנו, ליצור את ההזדמנויות שלנו, ולהפוך כל אתגר לכלי לצמיחה אישית ומקצועית.

אמינות השאלון – תוקף ומשובים

אז איך באמת יודעים האם זו תוצאה אמיתית, שכן הפרט מעיד על עצמו?

אחד החששות הנפוצים לגבי שאלוני דיווח עצמי הוא אמינות התוצאות. כיצד ניתן לוודא שהתוצאות משקפות את המציאות כאשר הנבדק מדווח על יכולותיו? כדי להבטיח את האותנטיות והדיוק של הנתונים, שולב בשאלון זה סולם הבודק את סגנון המענה של המשתתפים. סולם זה נועד להעריך את הכנות והאותנטיות של סגנון המענה של המשתתפים ולתת מענה הן להצגה עצמית עודפת והן להצגה עצמית מחמירה מדי.

הצגה עצמית ביקורתית מעידה על תפיסה עצמית ביקורתית מדי. סביר להניח שבמציאות אנשים אלו מוכנים יותר מכפי שהעידו על עצמם. לעומת זאת, הצגה עצמית עודפת עלולה להצביע על מודעות עצמית נמוכה, רצייה חברתית או ניסיון לעשות מניפולציה על השאלון (לעתים באופן לא מודע). מידע זה מאפשר לנו לפרש את הנתונים בצורה מדויקת יותר ולזהות תחומי מיקוד לפיתוח ותמיכה מקצועית.

חשוב להזכיר שהשאלון פותח לפני למעלה מעשור בעזרתם של מומחי תוכן מהארץ ומהעולם ומתבסס על מחקרים ותאוריות פורצות דרך. לשאלון ארבעה סוגי תוקף ומהימנות. תוקף הפנים שלו הינו מעל ל- 90%. כלומר, מעל ל- 90% מהאנשים שקיבלו את משוב המוכנות האישי שלהם אמרו שהמשוב אכן מתאר את רמת מוכנותם לעולם החדש באופן מדויק. רמת הדיוק הגבוהה של הכלי מתבטאת בתגובות רבות של התפעלות מצד הנבדקים. רבים מהם מציינים שהתוצאות משקפות באופן מדויק את תפיסתם העצמית ואף את תחושותיהם הפנימיות, עד כדי תחושה שהכלי "מכיר אותם יותר מבני הזוג שלהם".

רוצים לבדוק אם הארגון, המנהלים והעובדים שלכם מוכנים לעולם העבודה החדש?