ככל שיותר עובדים חוזרים אל מקומות העבודה או מחליפים מקומות עבודה, כך נושא שימור העובדים הופך חשוב יותר.
בה בעת, לא פחות חשוב הוא הנושא של לקיחת אחריות: בין אם מדובר באחריות של הארגון על אופן שימור העובדים ובין אם מדובר בלקיחת אחריות אישית של העובד, שיכולה להעיד על מחוייבותו של העובד לארגון.
ראשית, יש להכיר בכך שעובדים שבוחרים לחזור אל מקום העבודה לאחר תקופה ארוכה של חופשה ללא תשלום (חל"ת עם דמי אבטלה), לעיתים קרובות בשכר מופחת ובתנאים פחות טובים מאלו שהיו להם ערב משבר הקורונה, הם עובדים שלקחו אחריות אישית על עצמם, על עתידם וגם על עתידו ומצבו של הארגון שאליו הם חוזרים.
עובדים אלה צריכים לקבל נקודות זכות על פני אלה שמעדיפים להמשיך לקבל דמי אבטלה, ואין לראות בחזרתם את המובן מאליו.
אם עובדים אלה (שחזרו אל מקום העבודה) ירגישו שהם פחות מבוקשים על ידי הארגון, בין אם משום שהם מבוגרים יחסית, או מכל סיבה אחרת, והארגון יקבל כמובן מאליו את העובדה שהם חוזרים, ובה בעת ימשיך לחזר אחר העובדים שאינם רוצים לחזור, ויציע להם תנאים טובים יותר, הארגון עלול להשאר קירח מכל הכיוונים.
משום שגם אלה שחזרו וחשים שתרומתם להצבת הארגון על הרגליים לאחר תקופת המשבר אינה מוערכת דיה, עלולים לעבור אל ארגון אחר שכן יעריך את תרומתם.
סוג העובדים השני שחוזר לעבודה הוא אלה שלא חוזרים לעבוד בארגון שממנו יצאו לחל"ת, אלא מעדיפים למצוא (ובמקרים רבים כבר מצאו) עבודה בארגון אחר.
התקופה הארוכה בה הם שהו בחל"ת גרמה להם לחשוב מחדש על מסלול הקריירה שאותו הם רוצים להתוות לעצמם, או שפשוט גילו ארגון שעוסק בתחום דומה ושהם יכולים להשתלב בו בתפקיד מעניין יותר, או בשכר גבוה יותר, או ששעות העבודה נוחות יותר או שהמנהל הישיר הוא אדם שהם מתחברים אליו טוב יותר, או מכל סיבה שהיא. גם עובדים אלה הם עובדים שלקחו אחריות על עתידם.
המשמעות היא שהתקופה הנוכחית היא זמן שבו ארגונים ומנהלים חייבים לעשות חשבון נפש ולקחת בעצמם אחריות על אופן שימור העובדים.
יש לבדוק, האם העובדים מרוצים, אם הם לא מרוצים – מה גורם לכך, האם מערכות היחסים בין המנהלים לעובדים הן תקינות, ובאופן כללי, האם העובדים מאושרים במקום העבודה, בתפקידם, ביחס אליהם, במהירות הקידום שלהם, בהזדמנויות שניצבות בפניהם. אחרי הכול, העלויות לשימור עובד הן תמיד נמוכות יותר מעלויות גיוס עובד חדש.
כמו כן כדאי לבדוק איך כל אחד מהעובדים מתקשר עם שאר חברי הצוות, מה הוא עושה כדי לעמוד בלוחות זמנים, מה הוא עושה כדי להשיג את היעדים וכיצד ביצוע חלקו בפרויקט צפוי להשפיע על חלקים אחרים בפרויקט.
מדובר בלקיחת אחריות שמשמעה לקיחת אחריות של העובד על ההצלחות שלו ובה בעת גם על הכישלונות שלו.