כשמדובר בתהליך הגיוס, יש הרבה דברים שמגייסים עושים שאסור להם לעשות ודברים שהם אומרים שאסור (או לא מומלץ) לומר. לא תמיד מדובר על דברים מרחיקי לכת שעשויים להוביל לתביעה משפטית, לפעמים זה סתם נשמע צורם או לא נעים ומרחיק מכם את המועמדים האידאלים.
מכיוון שכל מי שעובד במשאבי אנוש וגיוס יודע שכולנו רק בני אדם, ולכן מסוגלים להגיד משהו טיפשי שלא כדאי לומר למועמד, להלן רשימה מרוכזת של הדברים שלא כדאי להגיד וכדאי להימנע מהם, במהלך ראיון עבודה:
"אם היית ירק, איזה סוג של ירק היית?"
גרסאות אחרות של שאלה זו כוללות: "מי לדעתך ינצח בקרב, דוב או כריש?" או "איזה סלבריטי ישחק אותך בסרט על חייך?" לכל המגייסים המשתמשים בשאלות הראיון כך: אנא הפסיקו, בבקשה, פשוט תעצרו.
כולנו נהנים ומעריכים יצירתיות ומקוריות, אך סוג זה של שאלות מעורפלות שלא משיגות שום תוצאה, הוא סתם מתסכל. כך, במקום שתתמקדו במה שהמרואיין שלפניכם מציע, בכישורים שלו ובניסיון שצבר, אתם מחכים דקות ארוכות לתשובתו כאשר הוא מתחבט האם הוא רוצה להיות ארטישוק או חסה. האם זה שיבחר בחסה לתאר את אישיותו יאפיל על היותו גזר? ומה זה בכלל משנה? עם כל טכניקות הראיון החכמות והאפקטיביות שיש לרשות המגייסים, יש דרכים טובות הרבה יותר לגלות את ההתאמה התרבותית של המועמד מאשר לבקש ממנו להשוות את עצמו לירקות.
"אנחנו מחפשים כוכב רוק"
אתה מחפש כוכב רוק? אז כמה מצער שאתה מגייס עבור תפקיד של מהנדס תוכנה. מהנדס תוכנה או איש פיתוח לא בהכרח יודע לנגן על קיטרה חשמלית או להרביץ הופעת שתמלא את קיסריה. הביטויים הללו כגון: "כוכב רוק" או "נינג'ה במכירות" יכולים להיות מאיימים מאוד, במיוחד עבור אנשים מופנמים, שהם דווקא מוכשרים ומעולים בתחומם. כשחושבים על כך לעומק, אף פעם לא ראינו את מיק ג'אגר מגיש מועמד למשרת מפתח תוכנה. הוא צריך להישאר בתחום הרוק והמוזיקה, והמועמד שלך צריך להציג את כישוריו הרלוונטיים לתפקיד.
"הלקוח שלי רוצה לעשות עסקים ולכן אין זמן לבזבז"
איזו רלוונטיות יש למשפט הזה בתהליך ראיון העבודה? המועמד עדיין לא מכיר לעומק את החברה והתפקיד, ואתה אינך מכיר את המועמד. אין שום היגיון בלהחדיר לחץ לתהליך הגיוס, ויצירת תחושה של דחיפות עד כמה שהיא יכולה להיות טקטיקה שיווקית חכמה בקמפיינים, במקרה זה המגייסים נוטים יותר להרתיע את המועמד מאשר לשכנע אותו להצטרף לחברה. מגייסים חכמים יודעים איך להתייחס למועמדים כמו כוכבים: הם לא מערימים עליהם לחצים ולא דורשים מהם לנקוט פעולה מידית בהחלטות משנות חיים. אם אתה רוצה לגייס את הכישרון העליון בשוק, זו לא הדרך להשיגו.
"יש לך ניסיון ב- C Hashhtag?"
על המגייס לדעת תמיד אילו מיומנויות למועמד צריך שיהיו עבור התפקיד. זה אומר שהמגייס צריך לדעת את ההבדל בין ASP ו- ASP.NET ועבור משרה של שיווק דיגיטלי זה אומר לדעת את ה-canonicalisation שלך מ- Sitemap של XML. המגייס לא צריך להיות מומחה בתעשייה, אך צריך שיהיה לו מספיק ידע כדי לקיים דיון אינטליגנטי שקשור לדרישות התפקיד. אם הוא לא יודע מה לשאול זה לא רק שירחיק את המועמד, זה גם יגרום לו לאבד את האמון במקצועיות של החברה ועשוי גם לפגוע במותג המעסיק.