סקר לבחינת מעורבות העובדים הוא חיוני וחשוב אך לא פחות חשוב הוא מה עושים לאחר מכן עם תוצאות הסקר. האם הסקר מייצר עבורכם את התוצאות הרצויות?
מחקר חדש שנערך בארה"ב הראה כי מרבית סקרי מעורבות העובדים בחברות חושפים תוצאות שליליות.
יותר מ 3000 מנהלי משאבי אנוש השתתפו בסקר אינטרנטי ששאל "כמה טוב סקר מעורבות העובדים שלכם?" אחת השאלות שנשאלו בסקר המנהלים היתה: "עד כמה השתנו תוצאות סקר מעורבות העובדים שלכם בשנים האחרונות?"
כתשובה יכלו המנהלים לבחור מתוך 4 אפשרויות:
- איני יודע כיוון שלא העברנו סקר עובדים בעקביות.
- ציוני הסקר שלנו לא השתנו משמעותית.
- ציוני הסקר שלנו ירדו.
- ציוני הסקר שלנו היו נמוכים אך הם השתפרו באופן דרמטי או שהיו גבוהים ונשארו גבוהים.
על אף כי ברור שרק תשובה אחת מייצגת את התוצאה הרצויה עבור המנהלים, רק 22% מהמנהלים בחרו באפשרות זו. יתר המשיבים שיתפו תוצאות די מדכאות לגבי מה שקורה מבחינת מעורבות העובדים בחברות שלהם.
אם אתה מנהל סקרי מעורבות עובדים בעקביות ותוצאות הסקרים שלך בירידה, זה כמובן לא טוב. ייתכן והיו נסיבות מקלות, כגון שהחברה שלך החלה בפיטורים או נרכשה ע"י חברה אחרת. אמנם זה אף פעם לא אידיאלי לראות ירידה במעורבות העובד, אך בחברות שבצעו שינוי דרמטי שהשפיע על התוצאות, ניתן להניח למצבים אלו לעבור בהדרגה במשך שנה או שתיים.
עם זאת, מרבית התוצאות השליליות שהתקבלו בסקרי עובדים נבעו בשל ניהול לא מיומן ולא נכון, חוסר תקשורת פתוחה בין מנהיגים, אי הכרה בביצועים גבוהים, או כל אחת מעשרות בעיות אחרות.
אחת הסיבות הגדולות ביותר לירידה בתוצאות סקר מעורבות עובדים היא שחברות קבלו את התוצאות של הסקר הקודם ולא עשו דבר עם כך. חשבו, איך זה מרגיש עבור העובדים שממלאים סקר באותנטיות מתוך מחשבה שדברים ישתנו ואח"כ מגלים ששום דבר לא נעשה בעניין. זה לכשעצמו, מוריד עוד את מידת מעורבות העובדים ומייצר תוצאות שליליות אף יותר בסקרים הבאים שייעשו.
אצל 31% מהחברות הציונים לא השתנו באופן משמעותי. אמנם זה בהחלט טוב יותר לראות יציבות מאשר ירידה בתוצאות, אך זה עדיין אומר שיש עבודה לעשות. יש יותר מדי ארגונים שרואים בסקרי מעורבות עובדים כתרגיל גופני; חובה להיבדק מדי שנה. אבל כל העניין של עריכת סקר מעורבות העובדים הוא לא רק למדוד את ההתקשרות של הארגון, אלא לשפר אותה.
למרות שחשוב למדוד וזה עדיף כמובן על לא למדוד, חשוב לא פחות לבצע פעולות מתאימות עם התוצאות. מנהיגים יהיו בצרות אם התוצאות הכספיות של הארגון לא ישתפרו, מדוע אם כן הם מקבלים את זה באדישות שתוצאות מעורבות העובדים לא השתפרו? התשובה היא שיש לבצע שיפור מתמיד בהתאם לסקר ולא להזניח את העניין.