שילוב פעילות חווייתית ומודלים קוגניטיביים בפיתוח ארגוני

שילוב פעילות חווייתית ומודלים קוגניטיביים בפיתוח ארגוני

חברת Team Dynamics משלבת בתהליכי פיתוח ארגוני לחברות, פעילות חווייתית ומודלים קוגניטיביים. בכך היא מייצרת לארגונים ערך מוסף, ומשמרת את התהליכים שנלמדו

שיתוף

פיתוח הדרכה: הנגשה ללומד

מודל התפתחות הצוות של טוקמן כולל ארבעה שלבים הכרחיים לצורך פיתוח הקבוצה על מנת שהיא תוכל להתמודד בהצלחה מול משברים, למצוא פתרונות ולהפיק תוצאות. 

חברת Team Dynamics לפיתוח ארגוני וצוותי, משלבת את מודל טוקמן כנדבך נוסף בלמידה חווייתית שהיא מציעה לארגונים, על מנת לוודא שהצוותים בארגון ידעו לפעול יחד ולהשיג תוצאות מקסימליות.

נפגשתי לשיחה עם נדן צור, מנכ"ל חברת Team Dynamics המיישמת פעילויות למידה התנסותית לפיתוח צוותים, עובדים ומנהלים, בנושא פיתוח צוותים, עובדים ומנהלים בארגון, על פי שיטות קוגניטיביות והתנסותיות מתקדמות.

"המודל של טוקמן מדבר על ארבעת השלבים בפיתוח הצוות: שלב יצירת הצוות (Forming), שלב סיעור המוחות (Storming), שלב התכנון (Norming) ושלב הביצוע (Performing)" מסביר נדן צור. "החשיבות לשלב את המודל הקוגניטיבי של טוקמן בסדנאות הלמידה ההתנסותית לארגונים, לוקחת בחשבון את שלב הקבוצה בזמן בחירת הסימולציות והתרגילים, כמו גם את עומקי ונושאיהעיבוד."

מהי החשיבות בשילוב מודל קוגניטיבי בלמידה התנסותית?

נדן צור מסביר: "כאשר אנו מפתחים צוותים בארגונים המטרה היא להביא את הצוות מרמת התפקוד הנוכחית שלו כיום, לרמת ביצוע רצויה ואופטימלית. צוותים מתלכדים סביב מטרות. זו יכולה להיות מטרה קצרת טווח לפרויקט מסוים או מטרה ארוכת שנים של עובדים שעובדים בצוות בתוך מקום עבודה יציב ודינמי. כשארגונים מזמינים פעילות חווייתית לצורך למידה עלינו להבין היכן הצוות נמצא כרגע מבחינת רמת הביצוע ולאן הוא שואף להגיע. ההבנה לעומק מתבצעת על פי עקרונות המודלים הקוגניטיביים. אי אפשר לרדת לעומק ולבצע שינויים מעמיקים, בהסתמכות על חוויה ומשחק בלבד."

כיצד משולב המודל תוך כדי הלמידה החווייתית?

"למידה התנסותית וחווייתית משלבת בין שני תחומים בסיסיים: תחום מדעי ההתנהגות הבוחן את האופן בו אנשים מתנהלים ומתנהגים ותחום אופני הלמידה. אנחנו למעשה למדים בשתי דרכים – בדרך לוגית קוגניטיבית. לדוגמה, באמצעות הקשבה להרצאה או קריאה, ובדרך העיקרית שהיא באמצעות התנסות וחוויה.
עם זאת, ההתנסות ולבדה אינה ערובה ללמידה. על מנת לייצר למידה מתוך ההתנסות, עלינו לעצור להתבוננות והפשטה. להעלות תובנות באשר למה שעשינו ולהבין כיצד התובנות הללו ישמשו אותנו בהמשך. תפיסה זו היא למעשה הביטוי בשטח למודל מעגל הלמידה של קולב המתאר את תהליך הלמידה ההתנסותית כמעגל בן ארבעה שלבים התנסות, התבוננות ושיקוף, מושגים והכללות ולבסוף – בחינה ויישום המסקנות."

למי מתאימה הלמידה ההתנסותית שאתם מציעים?

"הלמידה מתאימה לעובדים ומנהלים בכל ארגון. חברת Team Dynamics מפיקה פעילויות ללמידה התנסותית וחווייתית, פעילויות שטח, ימי גיבוש, פיתוחי צוותים, וכן משחקי עסקים מתוחכמים.
הפעילות מתאימה לכל אדם למד. בארגונים היא מתאימה לכל עובד, מנהל או איש צוות שאצלו עדיין קיים פער בין המקום בו הוא נמצא כרגע לבין אפשרויות שעומדות לפניו. המטרה המידית של הפעילות היא לשפר ביצועים ולפעול טוב יותר."

כיצד זה נעשה בפועל?

"זה נעשה באמצעות סדנאות מגוונות בהן יש להתנסות חלק פעיל ומרכזי. הסדנאות מבוססות על משחקים וסימולציות מסוגים שונים, המאפשרים למשתתפים להשיל מסיכות ולהתנהג בצורה אותנטית בכדי שיוכלו לנתח יחד את ההתנהלות והמהלכים השונים. אנשים שנמצאים במוד של משחק מסירים הרבה מהמסכות שלהן כיוון שאנשים תופסים את המשחק כמקום בטוח מהשלכות. במשחק טוב ומאתגר המשתתפים נסחפים לתוך החוויה ומגיעים למצב המכונה FLOW – הזמן עוצר ואני בתוך הסביבה המשחקית ולאחר מכן קל יותר לדבר על הדברים כי הם צפים כאן ועכשיו."

מה לגביי הקורסים לפיתוח מנהלים שאתם מעבירים?

"אנחנו לא מעבירים קורסים שלמים אלא משתלבים בקורסים קיימים. לרב אלו קורסים שמעבירים יועצים ארגוניים שעובדים עם הארגון. בתוך תהליך הקורס, מטרת הימים ההתנסותיים היא להאיץ תהליכי למידה ולשלב למידה התנסותית בתהליכי הלמידה האינטלקטואלית פרונטלית. לצורך העניין אם הקורס עוסק במיומנויות ניהול שיתופי פעולה ועבודת צוות, אנו ניצור סיטואציות הדורשות מהמשתתפים לא רק לעבוד כצוות אלא גם לנהל את הצוות לתוצאות אופטימליות."

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה