הדרכים לשבור את המחסום המגדרי בעבודה

הדרכים לשבור את המחסום המגדרי בעבודה

החשש מהטרדות מיניות אינו פוגע רק בנשים. מסתבר כי גברים רבים חוששים כל כך להיתפש כמטרידים, שהם נמנעים מתקשורת עם בנות המגדר השני במקום העבודה ככל האפשר, מה שפוגע באפשרויות הקידום של הנשים

שיתוף
הטרדות במקום העבודה

הטרדות במקום העבודה

מניתוחים שנעשו לאחרונה הובן כי האשמה לכך שנשים בארגונים פחות מגיעות לדרגים הבכירים מאשר גברים, אינה נעוצה במבנה האישיות שלהן או באחריות שלהן לטיפול בילדים. מסתבר כי האשם העיקרי בכך הוא הקושי שנשים חוות בתקשורת עם קולגות מהמגדר הזכרי ועם מנהלים בכירים. מדוע זה קורה?

מחקר שנערך בנושא מצביע על כך שמודעות גבוהה  לתחום ההטרדה מינית, גרמו לגברים לחששות גבוהים מאוד מהנושא ולכן הם החלו להימנע יותר ויותר מתקשורת עם נשים במקום העבודה, על מנת שלא יתפשו ע"י אותן נשים כמגלים בהן עניין רומנטי או מיני.

כתוצאה מכך, גברים לאחרונה נוטים להימצא יותר בחברת גברים אחרים במקום העבודה, בזמן הארוחות, השתיה, פגישות מאוחרות ונסיעות עסקים. המחקר אף גילה כי גברים מסוימים סרבו לפגישה 'אחד על אחד' עם נשים, בשל אותו חשש.

מאחר שלרב גברים ממלאים תפקידי ניהול בכירים, והם נוטים לתעדף סביבם גברים אחרים, מתוך החשש להיתפש כמטרידים מינית, נשים לעתים קרובות נותרות מחוץ למעגל התקשורת עם הגברים בחברה, תקשורת שהיא קריטית למען הקידום וההצלחה בקריירה.

מה ארגון יכול לעשות כדי לשנות זאת?

למרבה המזל, יש דברים רבים שהארגון יכול לעשות כדי לשבור את המחיצות בין המגדרים בעבודה. להלן חמש דרכים לתקן את רשת התקשורת המגדרית:

1. לדבר על הטרדה מינית: ישנה חשיבות רבה ללמד את העובדים והמנהלים מהי בדיוק הטרדה מינית והיכן עוברים הגבולות בין שיחות של קולגות לבין שיחות שהן בגדר הטרדה. על בכירי הארגון להסביר לעובדים באופן ברור, אילו התנהגויות נחשבות מטרידות ואילו לא. חשוב מאוד שהעובדים יבינו מה לא נחשב להטרדה ולעודד אותם לייצר שיחות חברתיות כאלו.

2. יצירת תקשורת יזומה: יצירת תקשורת יוזמת בארגון שמטרתה לעזור לשבור מחיצות מגדריות בצורה אחראית ונעימה, היא דרך מצוינת לטפל בבעיית התקשורת. החל מטיולי חברה יזומים, דרך משימות משותפות של גברים ונשים בחברה, ועד לארוחות צהריים משותפות יזומות וערבי חברה שכוללים את כלל העובדים, הם בבחינת דרכים טובות לתקשורת יזומה.

3. לבקש מהעובדים לבצע הכללה של המין השני: חשוב שהארגון ילמד את העובדים כי הימנעות מעובדי מין השני אינה הפתרון למיגור הטרדות מיניות במקומות העבודה. להסביר להם על חשיבות ההכללה של שני המינים בעבודה משותפת, לצורך פיתוח יצירתיות והנגשת קווי מחשבה שונים של שני המגדרים, על מנת לבצע אופטימיזציה של הפיתוח.

4. חינוך העובדים להתמודדות עם מצבים רומנטיים בעבודה: הסטטיסטיקה מראה כי 50% מהעובדים יהיו מעורבים ברומן במקום העבודה שלהם, בשלב מסוים בקריירה, אלו מספרים עצומים. בהתאם לכך חשוב להדריך את העובדים כיצד לנווט את דרכם החוצה באופן מקצועי, ממצבים קיצוניים שעשויים להתעורר ממצבים כאלו. חשוב לתת לעובדים כלים, להתמודדות עם מצבים אפשריים ולאפשר להם להגיע להתייעצות עם מישהו מטעם החברה, במקרים בהם עם חשים מצוקה.

5. מיגור סודיות רומנטית במקום העבודה: עובדים הנמצאים במערכות יחסים רומנטיות עם עמיתים לעבודה, בדרך כלל מנסים לשמור אותם בסוד. כאשר מערכת היחסים הזו סודית, הארגון לא יכול להבטיח שלא תהיה פגיעה רגשית של אחד הצדדים כתוצאה ממערכת היחסים. בעיה נוספת עם סודיות, היא שעובדים מתחילים לשחק משחקי בילוש ע"מ להבין מי מהקולגות שלהם מנהלים רומן זה עם זו, במקום להתמקד בעבודה. לכן חשוב שאם כבר ישנם יחסים רומנטיים במקום העבודה, הם לא ישמרו בסוד.

 אין כוונה לאף אחד להקל ראש בנושא ההטרדות המיניות במקום העבודה. מצד שני חשוב להימנע מקיצוניות של הפרדה מגדרית מוחלטת, הנוצרת לרב מחשש קלון ההטרדה. מנהלים רגישים מספיק יכולים לטפל בנושא הזה בצורה האופטימלית ביותר, על מנת שגברים ונשים יחזרו להרגיש נוח אלו במחיצת אלו, בסביבת העבודה שלהם.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה