אם תגידו לנו שבארגון שלכם לא מרכלים, לא בטוח שנאמין לכם. רכילות היא דבר טבעי שקורה בכל חברה אנושית ויש פסיכולוגים אבולוציוניים שמסבירים אותה כחלופה לפליית הכינים ההדדית הנהוגה אצל פרימאטים אחרים. אבל המדען החברתי ג'וזף גרני אומר בכתבה באתר משאבי אנוש HC Online שרכילות במקום העבודה יוצרת מערכת חברתית לא בריאה ועלול להיות קושי להיפטר ממנה.
כיצד בכל זאת נפטרים מהרכילות לתמיד? ראשית, אומר גרני, הכרחי שהמנהיגים בארגון יבינו את שלוש המטרות העיקריות שמשרתת הרכילות במקום העבודה: אינפורמטיבית, רגשית ובין-אישית.
• אינפורמטיבית. רכילות יכולה להפוך למקור מוערך של מידע עבור אלה שאינם בוטחים בערוצים הרשמיים. זוהי בעיה בפני עצמה – אם המועסקים שלכם אינם בוטחים בכם שתספקו להם את המידע המשמעותי, אתם כבר עושים משהו חמור למדי. רכילות היא גם דרך להשיג מידע רב ערך שאולי לא חולקים אותו באופן גלוי בגלל מוסכמות חברתיות, למשל "אל תיתן לשרה להתקשר אליהם – היא גסת רוח ופוגענית."
• רגשית. גרני אומר שרכילות משמשת כשחרור רגשי של כעס ותסכול. אם קולגה אכזב אתכם או גרם לכם להיראות רע, הרכילות היא לעתים קרובות הדרך לאוורר את התחושות. "קולין היה לחלוטין לא מוכן בפגישה ההיא – הוא גרם לי להיראות כמו אידיוט."
• בין-אישית. כאשר המועסקים מסוכסכים זה עם זה, הם באופן טבעי מחפשים אנשים אחרים שמרגישים אותו הדבר. "שמתי לב שרבקה הטילה וטו על ההצעה שלך הבוקר, היא עשתה לי את אותו הדבר אתמול."
רכילות עשויה להיראות כמו דרך יעילה להשגת שלוש המטרות אבל הדבר נכון רק במערכת חברתית לא בריאה, אומר גרני. יש דרכים בריאות יותר להתמודד עם מצבים כאלה. כלומר, הרכילות אינה בעיה אלא תסמין של חולי גדול יותר. אנו פונים לרכילות כאשר אנו חשים שלא נוכל להעלות סוגיות רגישות בדרכים ישירות יותר. אז במקום להתעמת עם מי שצריך, אנחנו פונים לשכנים, מסביר גרני.
הבעיה עם רכילות היא שהיא מחזקת את החולי שגרם לה להיווצר. היא מבוססת על נבואה שמגשימה את עצמה. אם חסר לי אמון, אני עוסק ברכילות, ששוללת ממני את ההזדמנות לבחון את חוסר האמון שלי. ככל שאשתמש בה יותר כך אגביר את הצורך שלי בה. אז איך מרפאים את בעיית הליבה?
• לא לאפשר. עודדו את המועסקים לדחות רכילות. לא בדרך שכרוכה בלהביך את המרכלים, אלא להעלות את הסוגיה. הרכלנים מתוגמלים כאשר האחרים מגיבים בעניין על ידי כך שהם מקשיבים. הדרך לעצור זאת היא לדבר על בעיות באופן גלוי וחופשי.
• בנו אמון. הפחיתו את אספקת הרכילות באמצעות הקטנת הביקוש. צרו עבור העובדים שלכם הזדמנויות להעלות כל עניין שמעסיק אותם וודאו שמנהלים בדרג גבוה מוכנים לתת תשובות אמתיות והסברים. כאשר מענה לחששות ניתן בפתיחות, אין להן אפשרות לגדול או להחמיר מתחת לפני השטח.
• בנו יכולות. לעתים קרובות העובדים מרכלים כי מעולם לא למדו דרך אחרת לטיפול במצב לא נוח. מנהיגים חייבים להעניק לעובדים שלהם כישורים חלופיים ואסטרטגיות להעלאת חששות רגשיות ומסוכנות פוליטית אל פני השטח.