כיצד נשפר את תפוקת העובדים ונצמצם את ימי ההיעדרות שלהם? אור אדלמן, יועץ ארגונומי ובעליה של חברת NETOERGO, ישיב בהרצאתו בכנס בריאות וסביבת עבודה שיערך ב-15 בדצמבר על השאלה. בראיון לקראת הכנס הוא קודם כל משיב על השאלה מהי ארגונומיה?
אור אדלמן: "ארגונומיה היא תחום מחקר מדעי שעוסק בהתאמת סביבת העבודה לעובד. לדוגמא, מקלדת ארגונומית או כיסא ארגונומי הינם כלי עבודה שעברו עיצוב כך שיתאימו יותר לגוף האנושי. מעבר לנושא של עיצוב כלי עבודה – למשל, אנו מבצעים התאמה של סביבת העבודה המשרדית וארגון מחודש של הגורמים בו כמו הכסא, המסך, העכבר, המקלדת, המדפסת, הטלפון וכד', כדי שהעובד יוכל לעבוד בצורה הבריאה והיעילה ביותר. בתעשייה ניתן שירות הכולל ניתוח תהליך העבודה, שיפור סביבת העבודה והדרכה מעשית בשטח לכל עובד בעמדתו.
ממה מורכבת פעילות ארגונומית במשרד?
"הפעילות נפתחת בהדרכה פרונטלית, שהיא יישור קו ברמת הידע של העובדים. העובדים מקבלים כלים על מנת שיוכלו לעזור לעצמם ולשמור על עצמם – כיצד להתאים לעצמם את הכסא, המסך או המקלדת, מתי לקיים הפסקות, ואילו תרגילים מומלץ לעשות בזמן ההפסקות. לאחר מכן אנו מקיימים הדרכה אישית, בעמדת העבודה, שבה היועץ מתאים עבור העובד את העמדה באופן אישי ומלמד אותו לעשות זאת בעצמו. זה חשוב לכל אחד וזה קריטי לאנשים שכבר סובלים מבעיות.
העובדים מקבלים עמדה מאורגנת ומתאימה להם. כדי לעשות את זה, אנו משתמשים במה שיש בעמדה, למשל, מגביהים את המסך עם ספר או חבילת דפים. במידת הצורך אנו ממליצים על רכישת ציוד כולל המלצה על דגמים ספציפיים כדי לחסוך לרכש את הדילמה מהו כסא טוב או עכבר מומלץ. "לאחר הייעוץ ההנהלה מקבלת סיכום תמציתי, הכולל המלצה לרכישת ציוד עבור כל עובד במידת הצורך. אנו נוהגים בדיסקרטיות והמידע אינו עובר לעובד. ארגון שמזמין ייעוץ, רצוי שישריין לעצמו תקציב לרכישת הדומים או מגביהי מסך לאלו שיזדקקו להם.
"עם זאת, אנו מבינים שלא לכל ארגון יש משאבים לרכישת ציוד ואנו מגלים לכך רגישות רבה, וכאמור, המידע בנוגע לציוד עובר למנהל בלבד ולשיקולו ולא נחשף מול העובד במעמד הייעוץ.
"את הייעוץ אנו מקיימים גם במפעלי תעשייה. החל מייעוץ בסיסי לעובדי המשרד, המשך בתוכניות ארגונומיות הכוללות מיפוי סביבת העבודה, ניתוח התהליך, תיעדוף של גורמי הסיכון, הדרכה פרונטלית, הדרכה מעשית בשטח לכל עובד בעמדת העבודה שלו, וכלה בהגשת המלצות לשיפור וליווי של הארגון במהלך היישום וההטמעה – גם ברמת השיפור ההנדסי וגם ברמה ההדרכתית. יש לנו ניסיון עצום במאות מפעלים וסביבות עבודה, יש לנו היכולת להוביל תוכניות מורכבות ביותר ויש לנו את הניסיון אולי הרב בארץ בהדרכה ארגונומית מעשית.
מה רמת המודעות של הארגונים לתחום הארגונומיה כיום?
"כיום קיימת מודעות לא רעה לנושא. עד לפני מספר שנים כשהייתי שואל מישהו מה זה ארגונומיה אחד מתוך עשרה אנשים ידע להשיב. כיום אין כמעט מישהו שלא שמע על ארגונומיה, והיום מבינים שזה חשוב, שזה קריטי, שאי אפשר להתעלם מהנושא – מבינים שזה חוסך כסף. ארגון שמעסיק כאלף עובדים מבין את המשמעות של צמצום ימי היעדרות בשל בעיות גב".
האם קיימים פתרונות ארגונומיים גם לארגונים בינוניים-קטנים דלי תקציב?
"כן. אנו מבינים שלכל ארגון יכולת שונה וקצב שונה, ושצריך להוביל את השיפור כתהליך, וכל שנה לעשות שניים שלושה צעדים קדימה, כי מובן שלא ניתן לעשות שינוי פתאומי של 180 מעלות".
בכנס בריאות וסביבת עבודה יישא אור הרצאה בשם "ארגונומיה – הדרך לשיפור בריאות העובד, תפוקתו, והפחתת ימי היעדרות". בהרצאתו ייתן למנהלים כלים באמצעותם ניתן להפחית כאבים, ויציג את האמצעים ההדרכתיים, המינהליים וההנדסיים שקיימים כדי לשפר את תפוקת העובד ולצמצם את ימי ההיעדרות. משתתפי הכנס יצאו עם הידע אילו כלים לשיפור מדדי תפוקת העובדים עומדים לרשותם, וכיצד ניתן לצמצם את ימי ההיעדרות.
אור אדלמן: "בהיבט המשפטי, מנהל משאבי אנוש שמדריך את עובדיו בנושא, נותן להם את הכלים לשמור על עצמם. זה מה שהחוק דורש, רק שמנהלים עדיין לא עושים את החיבור הזה. כל מעסיק מחויב להדריך את עובדיו בסיכונים אליהם הם חשופים. במקרה של פגיעה בבריאותו של העובד האחריות מוטלת על המעסיק. על כן המנהל צריך לתת לו הידע כיצד לשמור על עצמו".