יש חברות במשק שבעברן שרדו לא אחת ולעתים אף לא מעט מחזורי פיטורים. אליהן יצטרפו השנה חברות משפחתיות, חברות חדשות ואף חברות מבוססות שטרם נאלצו להתמודד עם פיטורים מאסיביים. תקופת פיטורים היא תקופה קשה לא רק עבור העובדים אשר עולמם מתהפך עם קבלת ההודעה, תקופה זו קשה גם עבור השורדים וכן, בלי ציניות, גם עבור אלא שנאלצים להוציא לפועל את הפיטורים בחברה. המגזין האמריקאי Smart Biz מרכז את העצות החשובות ביותר לפיטורים בצורה מכובדת.
עצות להליך פיטורים מכובד
1. כנסו את כלל העובדים לפגישה והסבירו להם את המצב אליו נקלעה החברה. אל תחשבו שאפשר להסתיר מהעובדים, בוודאי שלא בעידן האינטרנט. העובדים קוראים עיתונים, שומעים שמועות ומסיקים מסקנות שהן לפעמים חמורות יותר מהמציאות. התנהלות מול העובדים המבוססת על שקיפות תמנע גל שמועות וחוסר ביטחון בהתאם. נסו לתת להם תמונת מצב כמה שיותר ברורה לגבי מספר המפוטרים (מאלו מחלקות ותפקידים וכיו"ב) ומועד הפיטורים.
2. כצעד מתבקש בתקופות קשות לארגון, הפחיתו גם בשכרם של מנהלים ו/או בהטבות למנהלים והוצאות שונות, כגון כינוסים, אירועים חברתיים, מתנות ובונוסים, ציוד משרדי חדש וכיו"ב. כל הוצאה שהיא איננה פרודוקטיבית ולא תוביל ישירות להגדלת מחזור החברה, תיתפש בעיני העובדים כבזבוז ציני של כספי חברה בזמן שהיא שולחת עובדים לביתם.
3. צמצמו עד כמה שניתן שעות נוספות בחברה. הימנעו ממצב שבו חלק מהעובדים נאלצים לעזוב בעוד חבריהם נהנים ממשכורות משודרגות. שעות נוספות הן הוצאה עצומה לחברה וקיצוץ בשעות הנוספות הוא צעד הכרחי לחיסכון אולם – העובדים צריכים להבין בהדרגה שהמשבר הוא רציני ושכולם, גם מי שלא יפוטר, יאלצו לשאת בצמצומים.
4. צמצמו שעות עבודה והיקף משרות, עם דגש על שעות הדרכה, חניכה, השתלמויות מקצועיות וכיו"ב.
5. כאשר מגיע הרגע לפטר עובדים, הקצו לכך מועד מוסכם מראש, הכינו את המנהלים המקצועיים לטפל בהליך בצורה המסודרת והמכובדת ביותר. יש לנהל שיחות פיטורים אישיות ולאחר מכן מומלץ לנהל שיחות קבוצתיות עם העובדים המפוטרים, בהם מוסבר להם על כלל הזכויות וההטבות שלהם כעובדים מפוטרים (דמי פיצויים, זכאות לביטוח לאומי ועוד). הסבירו להם שוב ושוב שזו לא אשמתם, שזה לא עניין אישי, שבעתיד, כשהחברה תשתקם כלכלית, תהיה להם אפשרות לחזור או אפילו זכות ראשונים על תפקידים (רק אם אתם אכן מתכננים להכיל את המדיניות הזו). כמו כן, מקומות עבודה רבים שפיטרו עובדים בשל המצב הכלכלי העגום, חזרו להעסיק עובדים לשעבר על בסיס מתכונת של קבלנים חיצוניים וספקי שירות פרילנסרים או יועצי חיצוניים. אם יש דרך להכיל איזשהם הסכמי עבודה חילופיים עם עובדים – זה הזמן לפתוח את הנושא ולראות אם ואיך אפשר להמשיך לשמור על קשר, על מתכונת מקצועית, עם העובד המפוטר.
6. דאגו למכתבי המלצה מוכנים לכל עובד מבעוד מועד. מומלץ שלא להשתמש בפורמטים הקבועים של מכתבי המלצה, אלא להיעזר במנהל המקצועי כדי לכתוב מכתב המלצה אישי לכל אחד, בהתבסס על תפקידו ותרומתו לחברה. הדגישו במכתב ההמלצה כי העובד פוטר במסגרת קיצוצים.
7. למרות שהחברה בקשיים וזו הסיבה לפיטורים, נסו להעניק לעובדים המפוטרים שי צנוע לקראת עוזבם (תלושי מתנה לרשתות המובילות כולל מלונאות ונופש). באם עובדים מחזיקים טלפון, רכב חברה, מחשב נייד או כל דבר אחר שעליהם להחזיר, אל תדרשו מהם להחזירם בו במקום. אפשרו להם כמה שיותר זמן להתארגן, לקנות או להשיג, ציוד חלופי.