הדו"ח החצי שנתי של מערכת בתי המשפט לשנת 2011, מצביע על מגמת ירידה של כ-9% בתיקים פתוחים בדיני עבודה, זאת בתוך מגמה כללית של ירידה במספר התיקים הפתוחים במערכת המשפטית בכללותה, העומדת כיום על המספר הנמוך ביותר בעשר השנים האחרונות.
במחצית הראשונה של 2011 טיפלה המערכת המשפטית במלאי התיקים העומד על 437,093 , זאת לעומת מחצית ראשונה של 2010 אז עמד המלאי על 465,219. מלאי התיקים הנידונים בבית הדין לעבודה מהווה 9.5% מכלל התיקים במערכת המשפטית.
במחצית הראשונה של 2011 נפתחו 357,168 תיקים חדשים במערכת המשפט כאשר מתוכם 6,648 תיקים נפתחו בבית הדין לעבודה. קרי רק 1.9%. מתוך 404,033 התיקים שנסגרו במחצית הראשונה של 2011 7,724 שייכים לבתי הדין לעבודה, קרי 2% מהתיקים שנסגרו.
על פי הדו"ח, המתייחס לתקופה שבין ה-1 בינואר 2011 ועד ה-1 ביוני 2011, עבודה מאומצת של גורמי המערכת ובעיקר של שופטים, רשמים, עוזרים משפטיים ואדמיניסטרטורים לצד השלמת פריסת מערכת נט-המשפט באפריל אשתקד, מאפשרים למערכת המשפט כיום לעבוד בצורה שיטתית ויעילה יותר, מה שמזרז את הליך המשפט ומאפשר סגירת תיקים בפרקי זמן קצרים יותר.
עו"ד שגיב עזרא, מהמחלקה לדיני עבודה במשרד רמי קוגן עו"ד, מסר כי המגמה החדשה של בתי הדין לעבודה, המאפשרת הגשת סיכומים בעל פה, מקצרת את התהליך וחוסכת עוד כמה חודשים. עם זאת, עו"ד עזרא מדגיש כי הליך סטנדרטי בבית הדין לעבודה נמשך בממוצע 3 שנים ורק כ-25% מהתביעות מגיעות לפסק דין, בעוד שכ-75% מסתיימות בפשרה טרם מועד דיון ההכרעה.
עו"ד עזרא הוסיף כי מסיכום 2011 של המחלקה לדיני עבודה במשרד רמי קוגן עו"ד, עולה כי 1 מתוך 9 הפניות למשרד המגיעות לכדי ערכאות משפטיות, היא בקרב עובדי קבלן (ניקיון ושמירה). "לאור העובדה שענפי הניקיון והשמירה הם הענפים המוחלשים ביותר במשק, מתבצעות פגיעות בזכויותיהם הסוציאליות באופן לא פרופורציונאלי לשאר הענפים, וזה בא לידי ביטוי במספר התביעות בהם אנו עוסקים", אמר עו"ד עזרה וציין כי "נכון לשנת 2011, קרוב ל-90% מהתביעות לבית הדין לעבודה המטופלות במחלקה המשפטית שלנו, הן מצד עובדי הקבלן."
עוד סיבה להתמעטות התיקים בביה"ד לעבודה היא כנראה פחות פניות של מעסיקים. תחושת חוסר האמון הבסיסי של יותר ויותר מעסיקים כי ימצאו בבתי הדין לעבודה הבנה, ובטח שלא צדק מביאה להחלטה לא לשפוך כסף טוב ומשאבים על הנזקים שכבר נגרמו להם.