מחלקות משאבי אנוש בארגונים וגם מועמדים לעבודה מכירים היטב את העבודה עם חברות השמה. כיום ישנן כ-3,600 חברות השמה, ולכל אחת מהן יש מטרה: לסגור כמה שיותר משרות.
קשה להיתקל בחברות השמה לא שירותיות, אך בגלל שיש כל כך הרבה, חשוב לראות מעבר לשירות ולחשוב גם על תכלס השמה. לחברות השמה גדולות יש יתרונות רבים, אך הדגש שלהן בפועל הוא על ירי לכל הכיוונים. הן מציעות סוגים רבים של משרות, במגוון גדול מאוד של תחומים. במקומות המכוונים לכל עבר ניתן להיתקל במקרים רבים במשפט: "שלחתי את קורות החיים שלך. אם לחברה יתאים – הם יצרו אתך קשר". בהמשך, בכך מסתיים הקשר בין המועמד לבין חברת ההשמה.
למשפט זה, שללא ספק מבאס את כל הצדדים, יש מספר סיבות אפשריות: האחת, לחברת ההשמה אין קשר קרוב מספיק עם החברה. היא שולחת קורות חיים כדי לצורך השליחה כדי לנסות את מזלה בים קורות החיים (כנראה) שהחברה מקבלת. השניה היא שנציגת חברת ההשמה ככל הנראה לא מספיק בטוחה שהמועמד שנמצא לפניה מתאים מאוד למשרה. שוב, היא שולחת את קורות החיים כדי לנסות. מה יכול להיות, מקסימום לא נשמע ולא נראה.
על רקע דברים אלה, הנה שתי עצות שיכוונו אתכם בבחירת חברת ההשמה הנכונה:
ראשית, לחברה המתמחה בתחום מסוים יש יתרון חשוב. היא מכירה היטב את התחום ומתמקדת בו, ומעסיקה רכזות השמה שלמדו היטב את הנושא ואף הגיעו מאותו תחום. תחום התמחות יסייע במיקוד החברה והפיכתה למומחית, תביא לביצוע סינון קפדני בהתאם לדרישות המשרה ובביצוע ראיון עומק, שיהווה סינון נוסף לפני הפניית המועמד לחברה, ותחסוך לה זמן יקר. חסרון: עבודה מול חברות השמה רבות ולא מול "איש קשר" אחד.
שנית, קשרים רבותי, קשרים. הקשר עם חברת ההשמה חייב להיות קרוב וטוב. קשר טוב ורציף בין חברת השמה ללקוח ימנע מצבים של קצר בתקשורת. חברת השמה איכותית צריכה ללמוד היטב את התפקיד ואת הארגון על מנת למצוא מועמד מתאים. בסופו של דבר, גם אם מספר המועמדים שישלח לכל תפקיד יהיה קטן, יגיעו מועמדים מתאימים שיהיו המובילים בתהליך הגיוס. חיסרון: יש להשקיע ולהקצות זמן לפגישות עם נציגי חברת ההשמה – משאבי אנוש והמנהל המגייס.
תחיה אלונה אלתר, מנכ"לית טופסיילס מקבוצת טופ אקספרט:
"אנו שולחות כמות מצומצמת של קורות חיים ורק את המתאימים. גם את המועמדים אנו מיידעים שרק אם הם יתאימו למשרה ישלחו קורות החיים שלהם. יש המון דעות על חברות השמה בעידן הזה, ובין היתר האם יש להן מקום. אני אומרת שיש להן מקום, אבל רק אם הן בעלות ערך מוסף. רק אם הארגון מרגיש שהן מביאות משהו בצורה אחרת. אנחנו לא עובדות רק מול מחלקת משאבי אנוש של החברה אלא פוגשות גם את המנהלים המגייסים, כי זו הדרך הטובה ביותר ללמוד את התפקיד ואת הארגון. לכן בפועל אני שותפה לתהליכי גיוס בחברות ואני מאוד מעורבת בו. ארגונים שעובדים אתי יודעים שהם יצטרכו להתלבט אתי יחד ולענות לי על שאלות שאני שואלת".