שיתוף

עולם העבודה עבר מהפך דרמטי והוא ימשיך להשתנות ביתר שאת. המציאות המוכרת לנו השתנתה ללא היכר ואנו נדרשים לנווט במרחב חדש, מורכב ומלא באתגרים חדשים. עולם העבודה הישן, שהתבסס על היררכיה, משרות קבועות ודגש על יציבות, פינה את מקומו ל-עולם העבודה החדש, מורכב, דינמי וגמיש, הדורש מאיתנו מיומנויות וכישורים שונים לחלוטין.

כמו בנסיעה עם אפליקציית ווייז שמעדכנת אותנו על שינויים במסלול, כך עלינו לעדכן את המיינדסט והמיומנויות  שלנו על מנת להתמודד עם המציאות החדשה. הבנת ההבדלים המהותיים בין עולם העבודה הישן לעולם העבודה החדש, זיהוי המגמות המובילות ופיתוח מיומנויות נדרשות – כל אלה יהיו המפתח להצלחה בעולם העבודה העתידי.

כדי להצליח בעולם זה, ראשית עלינו להבין את ההבדלים המשמעותיים בין שני עולמות העבודה ולפתח מיומנויות וכישורים חדשים. להלן ההבדלים המשמעותיים:

למידה:

עולם העבודה הישן: בעבר, מסלול ההצלחה היה ברור: לימודים אקדמיים (תואר ראשון, שני, ואולי אפילו דוקטורט) נתפסו ככרטיס כניסה הכרחי לשוק העבודה. לימודים אלו העניקו ידע תיאורטי ומיומנויות מקצועיות ספציפיות, שנחשבו מספיקים להבטחת קריירה יציבה ומשגשגת.

עולם העבודה החדש: כיום, התפיסה הזו כבר אינה רלוונטית. עולם העבודה המשתנה במהירות מחייב אותנו ללמוד ולהתעדכן באופן רציף. לא די בלימודים פורמליים, אלא נדרשת למידה עצמית מתמדת, רכישת מיומנויות חדשות והתמודדות עם טכנולוגיות מתפתחות.

Wellbeing:

עולם העבודה הישן: בעבר, נדרשנו לעבודה מאומצת, ללא הפסקות או הקפדה על איזון בין עבודה לחיים אישיים. דרישה זו נתפסה כמדד להשקעה וכמפתח להצלחה. תפיסה זו עודדה עבודה ממושכת, גם על חשבון שעות פנאי, בריאות וחיי משפחה.

עולם העבודה החדש: כיום, אנו מבינים ששמירה על Wellbeing (רווחה נפשית ופיזית) היא תנאי הכרחי להצלחה לאורך זמן. עבודה מאומצת ללא הפסקות מובילה לשחיקה, ירידה ביעילות ואף לפגיעה בבריאות. תפיסה חדשה זו מעודדת איזון בין עבודה לחיים אישיים, הקפדה על שעות מנוחה, פעילות גופנית ותזונה נכונה.

מיינדסט:

עולם העבודה הישן: בעבר, נהוג היה להאמין שיכולות וכישורים הם תוצאה של גנטיקה וקשה היה לשנותם משמעותית. תפיסה זו הגבילה את האפשרויות והפוטנציאל של רבים, שכן היא מנעה מהם להאמין ביכולתם להתפתח ולרכוש מיומנויות חדשות.

עולם העבודה החדש: כיום, אנו יודעים שאנשים עם מיינדסט מתפתח מאמינים בכוח הלמידה וההתפתחות. תפיסה זו גורסת שכל אדם יכול לשפר את יכולותיו ולרכוש מיומנויות חדשות, ללא קשר לרקע או נתוני המוצא שלו. גישה זו מעודדת סקרנות, יצירתיות ונטילת סיכונים, ומאפשרת לכל אחד למצות את הפוטנציאל האישי שלו ולהפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמו.

מיומנויות:

עולם העבודה הישן: בעבר, "מיומנויות קשות" (כמו ידע טכני-מקצועי ספציפי או שליטה בתוכנות מחשב) נחשבו לחשובות ביותר להצלחה. מיומנויות אלו איפשרו ביצוע משימות ספציפיות בצורה יעילה, והיוו יתרון משמעותי בשוק העבודה.

עולם העבודה החדש : כיום, לצד "מיומנויות קשות", "מיומנויות רכות" (כמו אמפתיה, עבודת צוות, פתרון בעיות, הסתגלות לשינויים, חשיבה ביקורתית ויצירתיות) הפכו לקריטיות לא פחות. ולכן, כיום אכן קוראים להן "מיומנויות קריטיות". מיומנויות אלו מאפשרות שיתוף פעולה יעיל, התמודדות עם אתגרים מורכבים וקבלת החלטות מושכלות, והן הכרחיות להצלחה בכל תחום.

הצלחה:

עולם העבודה הישן: בעבר, ההצלחה נמדדה על סמך הישגים אקדמיים (תואר יוקרתי), ותק, שכר וניסיון בעבודה (עבודה בחברה גדולה ובמשרה בכירה). פרמטרים אלו נתפסו כמדדים אובייקטיביים להצלחה, והובילו לתחרות עזה וללחץ חברתי להגיע להישגים אלו.

עולם העבודה החדש: כיום, הגדרת ההצלחה מורכבת יותר. לצד הישגים מקצועיים, אנו מייחסים חשיבות רבה גם לסיפוק אישי, משמעות בעבודה, איזון בין עבודה לחיים אישיים ופיתוח עצמי. תפיסה זו מעודדת כל אחד למצוא את דרכו הייחודית להצלחה, תוך התחשבות בערכים האישיים ובצרכים האישיים שלו.

משמעות:

עולם העבודה הישן: בעבר, תחושת משמעות בעבודה נחשבה לנחלתם של מקצועות ספציפיים, כמו רפואה, חינוך או עבודה סוציאלית. מקצועות אלו נתפסו כבעלי השפעה ישירה על חיי אנשים ועל החברה, ולכן נתפסו כבעלי משמעות רבה יותר.

עולם העבודה החדש: כיום, אנו מאמינים שכל עבודה יכולה להיות משמעותית, כל עוד היא מאפשרת לנו לממש את הערכים שלנו, לתרום לחברה ולפתח את עצמנו. תפיסה זו מעודדת יצירת משמעות בכל תחום, תוך התמקדות בהשפעה החיובית שאנו יכולים ליצור בעולם.

פרישה:

עולם העבודה הישן: בעבר, החיים היו מחולקים לשלושה שלבים מובחנים: לימודים, עבודה ופרישה. הפרישה נחשבה לסיום הקריירה, ולהזדמנות ליהנות מפנאי ומהחיים לאחר שנים של עבודה קשה.

עולם העבודה החדש: כיום, אנו עדים לשינוי דרמטי בתפיסת הפרישה. נראה כי אנו נמצאים בדרך לעולם בו הפרישה הולכת ונדחית (ועבור אנשים מסוימים אף אינה קיימת). ישנם אנשים שעדיין מרגישים אנרגטיים, אפילו בגיל 70 ו-80, ורואים בעצמם כאלה שיש להם מה לתרום. ומצד שני, ישנם גם אחרים שייאלצו להמשיך ולעבוד משום שאין להם פנסיה מספיק טובה, זאת על רקע עליית תוחלת החיים והמחסור במשאבים המדיניים לתמיכה בכלל האוכלוסייה.


כפי שראינו, עולם העבודה עבר מהפך דרמטי, ומה שהיה נכון בעבר, כבר אינו רלוונטי כיום. על מנת לשגשג בעולם החדש, עלינו לאמץ גישה חדשה המבוססת על הבנת ההבדלים בין עולם העבודה הישן לעולם העבודה החדש. הבנת ההבדלים, פיתוח מיומנויות, שינוי תפיסות, חיפוש משמעות ואיזון בין עבודה לחיים אישיים – הם המפתחות המרכזיים להמשך הצלחה.


לפרטים נוספים השאירו פרטיכם בקישור הבא: מוכנות לעולם העבודה החדש.


 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה