יש לא מעט חברות שממנות סמנכ"לים במספרים לא פרופורציונליים לגודל החברה, להיקף הפעילות שלה ולמספר העובדים שלה.
ברוב המקרים, ריבוי הסמנכ"לים מוביל לא רק לאבטלה סמויה בין הסמנכ"לים אלא גם ביעילות של עובדי החברה.
אין ספק שהיעילות דל עובדי החברה, ולפעמים גם רמת המוטיבציה שלה, מושפעות ממצב בו יש יותר מדי סמנכ"לים או מספר סמנכ"לים לא פרופורציונלי ביחס לפעילות החברה.
כדי להתמודד עם האתגרים שמצב זה יוצר, ארגונים צריכים להעריך בקפידה את מבנה המנהיגות שלהם, ולהבטיח שמספר הסמנכ"לים מותאם לגודל, למורכבות ולצרכים האסטרטגיים של החברה.
ערוצי תקשורת ברורים, תהליכי קבלת החלטות יעילים והתמקדות בשיתוף פעולה, יכולים לסייע בהפחתת ההשפעות השליליות של מספר מוגזם של סמנכ"לים, ולטפח ארגון יעיל וזריז (אג'ילי) יותר.
הערכות והתאמות ארגוניות סדירות עשויות להיות נחוצות כדי לשמור על יעילות מיטבית ככל שהחברה מתפתחת.
להלן 10 דוגמאות למצב בו היעדר איזון בין מספר הסמנכ"לים לגודל החברה ופעילותה, עלול להשפיע לרעה על יעילות העובדים:
1 צווארי בקבוק בקבלת החלטות:
עודף של סמנכ"לים עלול להוביל לצווארי בקבוק בקבלת החלטות. אם ההחלטות דורשות אישור ממספר סמנכ"לים, התהליך יכול להיות איטי ומסורבל, ולעכב את הזריזות הדרושה כדי להגיב לדינמיקה בשוק.
2 אתגרי תקשורת:
יותר מדי סמנכ"לים עלולים לגרום למבני תקשורת מורכבים. מידע חשוב עלול להידלל או ללכת לאיבוד כשהוא עובר דרך שכבות ניהול מרובות, מה שיוביל לאי הבנות ולאי התאמה בתוך הארגון.
3 בעיות בהקצאת משאבים:
מספר גבוה של סמנכ"לים עלול להוביל לתחרות מוגברת על משאבים, לרבות תקציבים וכוח אדם.
תחרות זו עלולה ליצור קונפליקטים פנימיים ולהפריע להקצאה מיטבית של משאבים לסדרי עדיפויות אסטרטגיים.
4 היעדר אחריות ישירה על ביצועים:
כאשר יש הרבה מאוד סמנכ"לים בחברה, האחריות על התוצאות עלולה להתפזר. יתכן שלא ברור מי אחראי לתוצאות ספציפיות, מה שמוביל להיעדר אחריות ישירה על ביצועים.
5 השפעה על מורל העובדים:
מספר מוגזם של סמנכ"לים עלול ליצור מבנה היררכי שנראה בלתי חדיר לעובדים בדרג נמוך יותר. תפיסה זו יכולה להשפיע על המורל, להפריע לתקשורת פתוחה ולהרתיע חשיבה חדשנית.
6 דילול מיקוד אסטרטגי:
כאשר יש יותר מדי סמנכ"לים, כל אחד עם סדרי עדיפויות משלו, המיקוד האסטרטגי הכולל של החברה עלול להפוך למדולל. הצורך לשמור על חזון מגובש ולהבטיח התאמה למטרות משותפות עלול להיות מאותגר.
7 חוסר יעילות בשיתוף פעולה:
עודף של סמנכ"לים עלול לתרום ליצירת יחידות ארגוניות סגורות, בהן מחלקות או צוותים פועלים באופן עצמאי בנפרד משאר החברה וללא שיתוף פעולה. חוסר שיתוף פעולה זה עלול לגרום למאמצים כפולים, לבזבוז משאבים ולחוסר יעילות כללית.
8 מבני דיווח מורכבים:
מספר לא פרופורציונלי של סמנכ"לים יכול להוביל למבני דיווח מפותלים. מורכבות זו עלולה להקשות על העובדים להבין את התפקידים שלהם בתוך הארגון ולהפריע לתקשורת אפקטיבית.
9 סיכון לתפקידים חופפים:
יותר מדי סמנכ"לים עלולים להוביל למצב בו יש כמה תפקידים חופפים ולמצב של בלבול לגבי מי אחראי על משימות ספציפיות.
10 אי התאמה אסטרטגית:
לכל סמנכ"ל עשויים להיות אג'נדה וסדרי עדיפויות משלו. אם אג'נדות וסדרי עדיפויות אלו אינם מתאימים לאסטרטגיה הכוללת של החברה, הדבר עלול להוביל לאינטרסים מנוגדים והיעדר כיוון מגובש.
.