אל שלל האתגרים וההתמודדויות של מנהלי משאבי האנוש מצטרף בימים אלה האתגר לגשר על פערי המיומנויות הדיגיטליות בקרב העובדים.
ככל שהארגונים מאמצים יותר ויותר טכנולוגיות, וככל שהמהפיכה הדיגיטלית נכנסת ליותר ויותר תחומים בארגון, כך גובר האתגר של מנהלי משאבי האנוש, בהתמודדות עם שיפור המיומנויות הדיגיטליות של כלל העובדים.
מניעת אפליה בין עובדים בקידום מקצועי וניהולי מחייבת את מנהלי משאבי האנוש לצרף את כל העובדים אל מהפיכת הטרנספורמציה דיגיטלית, ולסגור פערי מיומנויות דיגיטליות בקרב כוח העבודה של הארגון.
במילים אחרות, ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה מחייבת את העובדים להסתגל ולרכוש מיומנויות חדשות כדי להישאר רלוונטיים בשוק העבודה.
כדי להתמודד בהצלחה עם האתגר הזה, מנהלי משאבי אנוש חייבים לזהות פערי מיומנויות, לעצב תוכניות הכשרה, וליצור תרבות של למידה מתמשכת במטרה לשפר את המיומנויות הדיגיטליות של העובדים.
על מנהלי משאבי האנוש לנווט את האתגרים של שיפור המיומנויות של כוח העבודה המגוון עם רמות אוריינות דיגיטליות שונות, כדי להבטיח שאף עובד לא ישאר מאחור.
לשם כך, יש צורך בביצוע הערכות – בפרקי זמן קבועים – של האפקטיביות של יוזמות שיפור המיומנות הדיגיטליות ולקבל על כך משוב מהעובדים.
זאת ועוד, יש להתאים את תוכניות ההכשרה הדיגיטליות של העובדים בהתבסס על צרכיהם ועל המגמות הדיגיטליות המתפתחות.
טיפול יזום בפער המיומנויות הדיגיטליות וקידום למידה מתמשכת יאפשרו למנהלי משאבי האנוש לסייע לכל העובדים להישאר רלוונטיים ולתרום למאמצי הטרנספורמציה הדיגיטלית של החברה.
להלן 5 טיפים להתמודדות עם פערי המיומנויות הדיגיטליות בארגון:
1 לבצע הערכת פערי מיומנויות קיימים:
יש לבצע הערכה יסודית של פערי הכישורים הדיגיטליים הקיימים בארגון. בד בבד, יש לזהות את המיומנויות הדיגיטליות הספציפיות הנדרשות לצורך יוזמות הטרנספורמציה הדיגיטלית של החברה.
ביצוע הערכה זו יכול להיעשות על ידי סקרים ובמקביל גם על ידי התייעצות עם ראשי צוותים ומחלקות.
2 פיתוח תוכניות הכשרה ממוקדות בנושא הדיגיטלי:
יש לתכנן וליישם תוכניות הכשרה ממוקדות המעניקות מענה לפערי המיומנויות שזוהו.
תוכניות אלה יכולות לכלול קורסים מקוונים, סמינרים מקוונים, סדנאות או תוכניות חונכות. כדאי לשקול שיתוף פעולה עם ספקי הדרכה חיצוניים או שימוש בפלטפורמות למידה מקוונות כדי להציע מגוון רחב של הזדמנויות לפיתוח מיומנויות דיגיטליות.
3 לעודד למידה מתמשכת:
יש לטפח תרבות של למידה מתמשכת בכל הקשור למיומנויות הדיגיטליות בדומה ללמידה המתמשכת בנוגע לשיפור מיומנויות מקצועיות, ולספק לעובדים משאבים שיאפשרו לשפר את כישוריהם הדיגיטליים.
זה יכול לכלול מתן גישה לפלטפורמות למידה, הצעת החזר כספי עבור קורסים או הסמכות רלוונטיות, או ליזום מפגשי שיתוף ידע פנימיים.
יש לעודד את העובדים לקחת אחריות על הלמידה הדיגיטלית שלהם ולספק להם תמיכה כדי לעזור להם לנווט בין תוכניות ההכשרה שנועדו לשפר מיומנויות דיגיטליות.
4 לספק חוויות חוצות תפקידים:
כדאי להציע הזדמנויות לתפקידים אחרים בארגון, במטרה לאפשר לעובדים לקבל חשיפה לתחומים שונים בארגון ולרכוש מיומנויות דיגיטליות מגוונות.
כדאי לעודד סבב תפקידים, לרבות שיתופי פעולה בפרויקטים ספציפיים – או במשימות זמניות – הדורשים יישום של המיומנויות הדיגיטליות שנלמדו.
סבב כזה יסייע לעובדים לפתח מערך מיומנויות רחב יותר והבנה טובה יותר של האופן שבו הטרנספורמציה הדיגיטלית משפיעה על תפקידים שונים בתוך הארגון.
5 ליצור קהילת למידה דיגיטלית:
מומלץ להקים קהילת למידה דיגיטלית שבה העובדים יכולים להתחבר, לחלוק ידע ולשתף פעולה בפרויקטים דיגיטליים.
ניתן לעשות זאת באמצעות פורומים מקוונים, דיונים אונליין או פלטפורמות למידה חברתית. כדאי לעודד את העובדים לשתף את החוויות שלהם, את שיטות העבודה המומלצות שהם פיתחו ולשתף סיפורי הצלחה הקשורים לפיתוח מיומנויות דיגיטליות.