הנוהג לטפח מנהיגות עתידית המורכבת ממנהלים מצוינים חייב להיות אחד ממרכיבי הליבה של כל ארגון, שכן מנהלים טובים הם עמוד השדרה של כל ארגון והם אלה שמסוגלים להוביל כל הזמן ליוזמות חדשות, לחדשנות ובסופו של דבר לצמיחה.
מנהלים שהינם מנהיגים אמיתיים ואיכותיים הם הבסיס הבלתי מעורער להצלחתו של הארגון. הם חייבים להיות מסוגלים לנקוט מגוון רחב של יוזמות, החל מיוזמות לפיתוח המוצר (או השירות) הבא שיחליף את המוצרים הקיימים של הארגון לפני שהמתחרים יספיקו לצאת עם מוצר טוב יותר, ועד יוזמות לפתיחת שווקים חדשים שמרחיבים את שוקי היעד של הארגון.
טיפוח מנהלים טובים מתחיל עוד לפני מנויים למנהלים: הוא מתחיל באיתור בקרב העובדים (ואף המועמדים) את המתאימים ביותר בעלי הפוטנציאל ותכונות של מנהיג איכותי.
למנהלים טובים יש תפקיד מפתח במאמצי הארגון לגבור על אתגרים שמציבים לו שוקי היעד, ובמאמציו לפתוח פער מספיק גדול לעומת המתחרים.
עובד בעל פוטנציאל של מנהיג הוא עובד שמוכיח את יכולתו להעניק השראה לעובדים אחרים, יודע להודות בטעויות ולקחת אחריות על פרויקט שכשל, לא חושש להאציל סמכויות, ומעדיף לקדם עובדים חזקים המוכיחים מומחיות ויעילות בעבודתם בלי לחוש מאוים.
להלן 10 תכונות שחייבות להיות לעובדים כדי שניתן יהיה לקדמם לתפקיד ניהולי:
1 תכונת מנהיגות:
מנהל טוב צריך להיות בעל כישורי מנהיגות חזקים ולהיות מסוגל לעודד מוטיבציה בקרב הצוות שלו להשגת יעדי החברה.
2 בעל כישורי תקשורת מעולים:
היכולת לקיים תקשורת אפקטיבית היא תכונה חיונית לכל מנהל. מנהלים חייבים להיות מסוגלים לתקשר בצורה ברורה ואפקטיבית עם העובדים הכפיפים להם כמו גם עם בעלי עניין אחרים בחברה.
3 יכולת חשיבה אסטרטגית, תכנון אסטרטגי ושקילת שיקולים אסטרטגים:
מנהלים חייבים להיות מסוגלים לחשוב אסטרטגית, לתכנן אסטרטגיה ולקבל החלטות מושכלות התומכות ביעדים ארוכי הטווח של החברה.
4 יכולת לפתור בעיות:
מנהלים נמצאים בעמדה בה הם חייבים להיות מסוגלים לזהות בעיות ולפתח פתרונות יעילים לטיפול בהן. מצב זה דורש חשיבה ביקורתית וגישה יצירתית.
5 יכולת הסתגלות מהירה:
מנהל טוב צריך להיות בעל יכולת הסתגלות ויכולת להגיב במהירות לשינויים בשוק או בתעשייה בה הארגון שלו פועל. כמו כן, מנהל טוב חייב להיות מסוגל להסתגל לצרכי הצוות שלו ולהתאים את סגנון הניהול שלו בהתאם.
6 ניהול יעיל של זמן:
מנהלים טובים חייבים להיות מסוגלים לנהל את הזמן שלהם ביעילות, לקבוע סדר עדיפות נכון ויעיל למשימות ולהבטיח שהצוות שלהם עובד ביעילות.
7 עבודה בשיתוף פעולה:
מנהל טוב חייב להיות מסוגל לעבוד בשיתוף פעולה עם מנהלי צוותים אחרים, עם מנהלי מחלקות אחרות ועם בעלי תפקידים אחרים בחברה כדי להשיג מטרות משותפות.
8 בעלי מומחיות טכנית ומקצועית:
בענפים מסויים מנהלים טובים חייבים להיות בעלי מומחיות טכנית או מקצועית על מנת לנהל ביעילות את הצוות שלהם ולקבל החלטות מושכלות.
9 אינטליגנציה רגשית גבוהה:
מנהל טוב צריך להיות בעל רמה גבוהה של אינטליגנציה רגשית ולהיות מסוגל להבין ולהזדהות עם חברי הצוות שלו.
10 אמינות ויושרה:
מנהל טוב חייב לפעול ביושרה ובאמינות אישית, ולהוות דוגמה חיובית לצוות שאותו הוא מנהל. מנהל טוב חייב לפעול בשקיפות, לקחת אחריות ולהיות ישר.