מנהל טוב הוא מנהל שיש לו כישורים ומיומנויות בתחום תכנון והוצאה לפועל של אסטרטגיה.
במילים אחרות, יש חשיבות רבה לכך שלמנהלים יהיו כישורים אסטרטגיים, משום שחשיבה אסטרטגית הינה חיונית לקבלת החלטות ביעילות ולהשגת יעדים ארגוניים ארוכי טווח.
להלן 6 יתרונות שהכישורים האסטרטגים והיכולת לתכנן אסטרטגיה מעניקים למנהלים:
1 צפיית אתגרים לפני התרחשותם והיערכות לקראתם:
חשיבה אסטרטגית כוללת יכולת לצפות מראש אתגרים פוטנציאליים שעלולים לצוץ ולזהות הזדמנויות.
מנהלים בעלי מיומנויות אסטרטגיות יכולים לנתח מגמות שוק, להעריך מתחרים ולטפל באופן יזום במכשולים פוטנציאליים כדי להבטיח את הצלחת הארגון.
היכולת לצפות אתגרים לפני שהם מתרחשים היא משמעותית מכיוון שהיא מאפשרת ניהול סיכונים יעיל, מאפשרת קבלת החלטות אסטרטגיות, מייעלת את הקצאת המשאבים, משפרת את פתרון הבעיות, משפרת את המוכנות של הארגון לקראת האתגרים ומפחיתה מתח ואי ודאות.
פרואקטיביות זו מאפשרת למנהלים להגדיל את סיכויי ההצלחה שלהם ולהתגבר על מכשולים בצורה יעילה יותר.
2 היכולת להקצות משאבים ביעילות:
מיומנויות אסטרטגיות מאפשרות למנהלים להקצות משאבים ביעילות. הן מאפשרות להם להעריך את המשאבים הזמינים, לתת סדר עדיפות נכון לפרויקטים וליוזמות ולקבל החלטות מושכלות כיצד להקצות זמן, תקציב וכוח אדם כדי למקסם את הפרודוקטיביות והתוצאות.
3 כושר הסתגלות מהיר לשינויים:
בסביבה העסקית המהירה והמשתנה של היום, מנהלים צריכים להיות בעלי יכולת הסתגלות מהירה לשינויים.
מיומנויות אסטרטגיות מאפשרות להם לנתח ולהגיב לשינויים בשוק, בתעשייה או בדינמיקה הפנימית של הארגון, מה שמבטיח שהארגון יישאר תחרותי, זריז ואג'ילי.
זאת ועוד, היכולת של מנהלים להסתגל לשינויים בתוך זמן קצר היא חיונית מכיוון שהיא מאפשרת לארגונים לשגשג בסביבות דינמיות, לנצל הזדמנויות, להפחית סיכונים, להניע חדשנות ולשמור על יתרון תחרותי.
אימוץ שינויים, וטיפוח כושר הסתגלות מהיר לשינויים, מאפשר למנהלים למקם את הארגונים שלהם לקראת הצלחה בנוף העסקי המתפתח כל הזמן.
4 יכולת קבלת החלטות במהירות וביעילות:
מיומנויות אסטרטגיות משפרות את יכולות קבלת ההחלטות של המנהלים. הן מאפשרות להם להעריך אפשרויות שונות, לשקול סיכונים ויתרונות פוטנציאליים, לשקול השלכות ארוכות טווח ולבצע בחירות מושכלות המתאימות לכיוון האסטרטגי של הארגון.
זאת ועוד, מיומנויות אסטרטגיות מאפשרות למנהל לקבל החלטות במהירות ובה בעת ללוות את קבלת ההחלטות הזאת בחשיבה ביקורתית, בניתוח ובשקלול של כל ההשלכות האפשריות.
5 יכולת לגרום ליישור קו של הצוות עם מטרות הארגון:
מנהלים בעלי מיומנויות אסטרטגיות יכולים לתקשר את היעדים האסטרטגיים של הארגון לעובדים שלהם ולהבטיח התאמה בכל הרמות.
בהירות זו מסייעת לעובדים להבין את תפקידם בהשגת מטרות הארגון ומטפחת תחושת מטרה ומוטיבציה.
6 יכולת לבצע הערכת ביצועים נכונה:
מיומנויות אסטרטגיות מאפשרות למנהלים להעריך ביצועים ביעילות. הם יכולים למדוד התקדמות לעבר יעדים אסטרטגיים, לזהות תחומים לשיפור ולבצע התאמות, או להקצות מחדש משאבים לפי הצורך כדי לייעל את הביצועים.