בשווקים שהתחרות בהם הולכת וגוברת וכאשר יותר ויותר ארגונים הופכים למבוססי נתונים, ריגול תעשייתי הופך לנושא המדיר שינה מעיניהם של מנהלים בארגונים רבים.
דאגה זו הולכת וגוברת בכמה מישורים, אבל היא בולטת במיוחד בעת גיוס עובדים.
אין ספק שהרוב המכריע של המועמדים הם מועמדים אמיתיים בעלי כוונות טהורות.
אבל יש גם מועמדים שמנסים להצטרף לחברות במטרה לקבל גישה לסודות מסחריים או לאסטרטגיות סודיות במסווה של רצון להשתלב חברה.
מנהלי משאבי אנוש, כמו גם חברות השמה, חייבים להיות עירניים ולדעת להעריך את הלך הרוח והכוונה האתית של המועמד.
להלן 5 שאלות ריאיון שנועדו לחשוף נורות אדומות כדי לזהות מועמדים בעלי פוטנציאל להדליף סודות מהחברה:
1 האם אתה יכול לתאר תקופה שבה נחשפת למידע רגיש בעבודה קודמת, ואיך טיפלת בזה:
שאלה זו בודקת את ההבנה של המועמד לגבי סודיות והתנהגות אתית. מועמד אחראי ידגיש דיסקרטיות, אמון ועמידה בתנאי הפרוטוקול, בעוד שמועמד בעל אתיקה חלשה יותר עלול לחשוף יותר ממה שצריך.
נורות אדומות: תשובות מעורפלות, התרברבות בפרטים חסויים או היעדר גבולות.
2 אם תגוייס, איך הניסיון שלך אצל המעסיק האחרון יתן לך יתרון תחרותי כאן:
שאלה זו בודקת אם המועמד מתפתה להציע ידע פנימי מהמעסיק הקודם שלו. מועמדים אתיים ידברו על מיומנויות, כלים או שיטות עסקיות כלליות – לא על אסטרטגיות סודיות.
נורות אדומות: אזכור נתונים קנייניים, רשימות לקוחות, סודות מסחריים או מודלים של תמחור ממעסיקים קודמים.
3 אילו צעדים אתה נוקט כדי להבטיח סודיות בעבודה שלך:
למועמדים שלוקחים ברצינות את נושא הסודית יהיו פרוטוקולים ברורים שהם פועלים לפיהם. שאלה זו בודקת אם הם פיתחו והפנימו הרגלי טיפול אחראיים בנתונים.
נורות אדומות: תגובות דו-משמעיות או שטחיות, הפגנה של מודעות מעטה מדי לסיכוני סודיות.
4 האם אי פעם התבקשת לשתף מידע סודי, ואיך הגבת:
התשובה לשאלה זו חושפת דילמות אתיות מהחיים האמיתיים וכיצד המועמד טיפל בהן. שאלה זו גם עוזרת להעריך את מידת קור רוחו של המועמד תחת לחץ.
נורות אדומות: מועמדים שנמנעים מלתת תשובה ברורה או אף דוחים את השאלה באופן אקטיבי, או כאלה שמודים בשיתוף נתונים סודיים מטעמי נוחות או לחץ.
5 איך אתה נשאר מעודכן במגמות בתעשייה בלי לגשת למידע רגיש של מתחרים:
שאלה זו בוחנת כיצד המועמד אוסף מידע בהיבט האתי. תשובות 'נכונות' כוללות קריאת פרסומים בתעשייה, השתתפות בכנסים או שימוש בכלי מחקר שוק.
נורות אדומות: תגובות המרמזות על התנהגות לא אתית כמו חטטנות לא רשמית או ניצול מידע פנימי, בעבר.
חמש שאלות הריאיון הללו מהווים כלים עדינים יחסית, אבל יעילים בסיוע למנהלי משאבי אנוש להעריך את המצפן האתי של המועמד ואת הפוטנציאל שלו לריגול תעשייתי.
בשילוב עם הערכות התנהגות ובדיקות נוספות, התשובות לשאלות אלה מציעות תמונה ברורה יותר של מי הוא המועמד.