אין כמעט עובד או מנהל שלא פוטר לפחות פעם אחת בימי חייו. ובכל זאת, למסור חדשות רעות על פיטורים לעובד או מנהל, בלי קשר לדרגתו (ועם זאת, עם קשר לגילו) זה אף פעם לא דבר קל.
ולמרות זאת, עבור מנהלים מקצועיים ומנהלי משאבי אנוש, מסירת חדשות קשות לעובדים של הארגון על הצורך לפטרם זהו חלק בלתי נפרד מהתפקיד. ככל הנראה, אין חדשות קשות יותר לקבלה מאשר חדשות על פיטורי העובד.
בשנה החולפת היו הרבה מאוד פיטורים, בצד ההוצאות לחופשות ללא תשלום (חל"ת). לא ברור עדיין מה יקרה בשנה הגרובה, אבל כבר עכשיו יש עובדים רבים בגילאי 40 ומעלה, ובעיקר עובדים בכירים, בין אם בעלי מקצוע ותיקים או מנהלים בכירים, שפיטוריהם מהווים גזר דין קשה מנשוא.
למרות הדיבורים על בום כלכלי שאולי יבוא ואולי לא, חברות רבות ממשיכות לנקוט צעדים להידוק החגורה. מצב זה עלול להביא איתו הודעות על סיום עבודה עבור לא מעט עובדים.
במקביל, ניתן לראות עובדים רבים שמתפטרים מרצונם החופשי, בין אם במהלך תקופת החל"ת הגיעו למסקנה שהם רוצים להחליף מקצוע או מקום עבודה, בין אם במהלך החל"ת הגיעו עובדים שכירים למסקנה כי הם מעדיפים להיות עצמאיים ולקחת את גורלם בידיהם, או מכל סיבה אחרת.
כך או כך, מנהלי משאבי האנוש הם אלה שמלווים את העובד מרגע מועמדותו למשרה בארגון, ועד לרגע פיטוריו או עזיבתו את הארגון.
על אף הניסיון הרב שיש למנהלי משאבי האנוש בנושא הפיטורים, יש לא מעט מנהלי משאבי אנוש שעושים כמה טעויות בעת ההודעה על הפיטורים.
להלן 5 צעדים שיש לנקוט בעת ההודעה על פיטורים, כדי להמנע מטעויות (נפוצות) בהליך הפיטורים:
1 ראשית, יש לוודא שהפיטורים מגיעים רק לאחר שלעובד נערך שימוע כדין, שנבדקו כל האפשרויות להמשיך להעסיקו בארגון בתפקיד אחר, ושניתנה לו הודעה מוקדמת כדין.
2 זה לא הזמן לרפד את החדשות הקשות בתכנים שמיועדים למלא את העובד בתקוות שווא כדי לרכך את המכה.
אמירות כמו: 'יתכן שנרצה לשכור את שירותיך בעתיד במשימות ספציפיות', הן אמירות מיותרות לחלוטין. גם העובד וגם מנהל משאבי האנוש שאומר אותן, יודעים שמדובר בתקוות שווא ושאף אחד לא מתכוון לכך.
3 יש להמנע מלהתחיל את השיחה עם האסטרטגיה העסקית השאפתנית האחרונה של החברה או עם תוכניות לקו מוצרים חדש, כדי להסביר לעובד שעומד להיות מפוטר למה הוא כבר אינו משתלב בתוכניות החברה.
פירוט כזה של האסטרטגיה עלול לבלבל את המסר ולגרום לו להשמע כאילו הפיטורים הם רק הערת שוליים, בעוד שנושא האסטרטגיה החדשה הוא זה שעומד במוקד השיחה.
במילים אחרות, זו טעות "לטשטש" את החדשות הרעות עם חדשות טובות שאינן קשורות כלל לעובד שמפוטר.
4 מנגד, חשוב כן להדגיש את החדשות הטובות באמת (כלומר החדשות שהן טובות מנקודת מבטו של העובד המפוטר), כמו למשל פיצויים מוגדלים, סיוע אמיתי במציאת עבודה חדשה, הענקת מכתב המלצה חם ומפרגן וכדומה.
5 אם העובד שמקבל את ההודעה על פיטוריו שואל שאלות, חשוב לתת לו תשובות קצרות תוך הצמדות לעובדות. תהיה זו טעות להשתמש במילים ארוכות, מבלבלות ומתחמקות.